Søg Garagen Hej Gæst! Register

Service/vedligeholdelse
#1
Hvad bør man med jævne mellemrum skifte/vedligeholde på sin scooter, og er nogle ting gode at gøre inden vinteren/efter vinteren osv?
Har det personligt sådan, at jeg hellere vil bruge noget tid på at gøre det selv og købe varerne hjem manuelt, end sende scooteren på værksted. Synes det er svært at finde kvalificerede scooterværksteder, og desuden kan prisen da umuligt være lav. Men er det nødvendigt med en mekaniker hvis man ikke selv er "egnet" ? Prisen er selvfølgelig essentiel, men det vigtigste er jo at køretøjet holder så længe som muligt.

Og så er der jo det med forskellige olier, motorolie, gearolie, blandingsolie you name it. Hvad skal skiftes hvornår, og hvordan er det lige med bremsevæske?
Har kørt i omegnen af 4000 km på min egen scooter indtil videre, og den har aldrig været i nærheden af at blive serviceret, så håber da den tidligere ejer har gjort noget da den snart har rendt 12000.

Tænker også relativt vigtige "komponenter" som vario og lignende. Eller kan man virkelig køre længere end 12000 på de samme ruller? Koblingen bliver vel også slidt på et tidspunkt, og man skulle tro at nogle af de billige ting såsom kilerem og lignende hurtigt nedslides?

Det er synd og skam at se min NRG gå til i forfald når jeg ved at jeg nemt kan gøre noget ved det. Mangler bare lige lidt hjælp til at vide HVAD der skal gøres og hvad der skal skiftes.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Fish
Starter et sted Smil

Variatoren:
Rullerne er nok tjenlige til udskiftning.
Ellers rens de løbebaner rullerne ligger i med en børste eller lignende.
Remmen må ikke være slidt

Gear:
Gearolie er ikke et ubetinget must at skifte hvis du ikke har hørt mislyde eller andre fæle ting derfra.

Bremser:
Tromlebremser justeres og renses for bremsestøv.
Skivebremser skiftes klodserne måske adskille caliberen og rens den ( mener at LETSINDIG har en guide til hvordan.
Måske det er tid til udskiftning af bremsevæske?

Tændrør:
Nyt og frisk.

Tænding:
Tændrørskabel og hætte aftørres grundigt og sprøjtes med fugtfortrænger/ silikone.

Dæk:
Efterses for sten i mønsteret og dæktryk kontrolleres.

Vinterklargøring består i at vaske den, lade den tørre.
Skal den ikke bruges tages batteriet af og med ind i varmen.
Fyld benzintanken helt op, tilsæt et skvæt karburatorsprit, så minimeres risikoen for kondens i tanken til et minimum.
Sidste er også nødvendigt hvis du skal bruge den til vinterkørsel.

Skal den bruges vinteren igennem så husk at vaske saltet af med jævne mellemrum:

Har jeg glemt noget må andre udfylde hullerne Smil

God fornøjelse

Svar
#3
Selvom nogle af tingene godt kan holde mere end 4.000km, ville jeg dog skifte ud, så jeg ved, hvor gamle sliddelene er. Udgiften til ruller, rem, tændrør, bremsevæske, gearolie samt bremseklodser, er til at overkomme, og arbejdet med udskiftning, er det samme som for kontrollen. Holdbarheden på ruller, rem og klodser, er stærkt afhængig af kvaliteten - for ruller, kan forskellen være flere tusinde kilometer - så her er det dyrt, at købe billigt.

Bremsevæsken bliver ikke "slidt", men tiltrækker fugt. Fugten bevirker, at væskens kogepunkt falder drastisk, hvilket igen medfører at væsken kan begynde at koge ved en kraftig opbremsning, med bremsvigt til følge. Fugten vil endvidere afsætte rust i systemet, og evt. få bremsecylindrene til at sætte sig, så bremserne begynder at hænge. På en bil, bør man skifte hvert andet eller tredie år, men på en knallert, med en meget mindre mængde, bør det nok gøres en gang om året.

Og lidt til "dekorationsafdelingen" 8) Giv alle lakerede flader en gang god voks. Jeg kan anbefale Ultra Gloss, som bla. fås i FDM's butikker. En behandling holder godt et år.

Til de ulakerede vinyldele som f.eks. de sorte eller grå skærme og topbokse, der har det med at blive matte, "grå" og kedelige, er der intet, der slår almindelig BABYOLIE Fortvivlethock: Glem alt om "Vinyl Frisk", "Bumper Black", og hvad, der ellers faldbydes af fancy dyre produkter - de slår ikke babyolie.

Hvis du ikke vil ofre penge på silikoneprodukter til gummi, så er almindelig gearolie også velegnet.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#4
Tusind tak for svarene, startede med at skifte tændrøret idag og det gjorde sku godt! Når jeg får nogle penge til overs, vil det så være et plus at købe en ny vario til 600-700 kroner, eller er der ingen forskel fra originalen?
Svar
#5
Hejsa

Jeg står i en situation hvor jeg ikke ved hvordan jeg skal gøre omkring vedligeholdese, men jeg bor i en lejlighed på 3 sal og min scooter står i en åben cykelskur og vi har ingen kælder som jeg kan trille scooteren ned i så derfor spørger jeg jer til råd
men hvordan gøre jeg ved den situation?

P.S jeg glemte lige at fortælle at jeg vil sætte den i vinterhi for at rengøre/vedligeholde den.
Med Venlig Hilsen.
Micras.
Yamaha Neos 4T, Titanium/Grå EU45, årgang ´13. 17100 km.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Hvad mener du ? Hvor du kan reparerer på den eller ? En af mine kammerater bor i sådan en boligblok og de har også kun sådan et åbent cykelskur, der laver vi bare knallert.. Smil
// Danielvp

Så har Giantcoen ski nået 6.000 km!! :D
Svar
#7
Micras Skrev:Hejsa

Jeg står i en situation hvor jeg ikke ved hvordan jeg skal gøre omkring vedligeholdese, men jeg bor i en lejlighed på 3 sal og min scooter står i en åben cykelskur og vi har ingen kælder som jeg kan trille scooteren ned i så derfor spørger jeg jer til råd
men hvordan gøre jeg ved den situation?

P.S jeg glemte lige at fortælle at jeg vil sætte den i vinterhi for at rengøre/vedligeholde den.
Hvis du vil sætte den i rigtigt vinterhi, dvs. den skal stå stille nogle måneder i det fri, så vil jeg da anbefale, at du for 30€ anskaffer dig en "antikorrisionsgarage" fra Louis.de. Skriv "VCI-Korrosionsschutz-Faltgarage" i søgefeltet (Suche). Det er en plastikpose med lynlås, hele din knallert bliver lukket ind i. Posen er præpareret med et antikorrosionsmiddel, der frigives i posen som gas, så rusten ikke tager fat. Hvis man ikke åbner posen alt for mange gange, skulle virkningen kunne holde op til to år.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#8
Oppe ved min lokale scooterforretning koster det vist 600 + div. afgifter (nyt tændrør osv.)
Jeg ville være mere rolig, hvis en kvalificeret mekaniker gik den igennem, men så må man jo finde pungen frem... Grin
Scooter-geni? Øøh, nej!
Svar


Forum spring: