Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvorfor ikke en dieselscooter
#1
Har tænkt på hvis de lavede en dieselscooter evt en turbodiesel.. Den måtte da blive vanvittig økonomisk.. den skulle nok kunne klare 70 km/l uden problemer..

Hvornår mon sådan en kommer det vil jeg gerne give en god pris for.. og så kører med de lave omdr. og det store moment.. kunne da være spændende..
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#2
Ja, men hvis de billigste så koster 20k - 25 k, så er de ikke så sjove alligevel.
Svar
#3
Der er jo lavet diesel MC'ere, så hvorfor ikke en scooter også? Smil Men 20-25.000 kr for sådan en, er lige dyrt nok, synes jeg(hvis det er som 30'r/45'r).
Svar
#4
vil mene de kan masseproducere en lille dieselmotor for 5000 kr.. måske 3500 kr mere end for en alm. 4-t motor.. så den behøver ikke være så dyr.. f.eks. en Listo diesel til 10.000 kr Smil
Svar
#5
Reglerne siger scooter skal have benzin eller el. Diesel er ikke nævnt i forskrifterne.
Diesels større pris skyldes afgifter. Ellers havde diesel være godt, på grund af den lavere dieselpris i europa.

Benzin og dieselmotorer kører ikke godt, ved den lave energi som scootere og knallerter bruger. Her er el langt bedre udnyttelsesmæssigt. Måske er et praktisk problem, i at opnå lav forbrug ved så lav effekt som knallerter og scootere bruger.

En elektrisk scooter 30, bruger 500W ved 34km/t. Der er 43MJ/l i diesel. En litter diesel, vil ved 100% udnyttelse, køre over 800 km på en litter diesel. Med en udnyttelse på 40%, er det 324 km på en litter. Desvære er det nok svært, at lave motorer der er så gode. Hvis de kombineres med en elmotor, er det måske mere simpelt.

En typisk scooter, har en udnyttelse på 5%. Dens fremdrift skyldes altså, at olie/benzintanken, er højere placeret, end hjulet og udstødningen.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#6
Jeg kom vist til at regne udnyttelsesgraden for stor. Mange scootere, og knalleter, kører kun 20 km/litter. Dermed er udnyttelsesgraden på ca. 2%. Så blandes 2% olie i benzinen, har du faktisk en oliedrevet scooter.
Svar
#7
Jeg har læst, at dieselmotorer laves med effektivitet op til 46%. Benzinmotorer, har en effektivitet på op til 30%. Derfra er langt "ned" til scooteres effektivitet på 2-3 procent, eller 5-7% for de bedste.

Måske er løsningen kombination med en el-motor. El-motoren, kan anbringes i hjulet, og eliminerer samtidig gear og bevægelige dele. Den giver hurtig accelleration, fordi strøm kan tilføres straks. Effektiviteten er høj, trods trinløs gear. Gearingen sker for elektriske scootere elektronisk (frekvensen omsættes til at være optimal, ved en effektiv strømforsyning). Det er muligt, at køre kun på el, ved at bruge batteri. Og dieselmotoren, eller benzinmotoren, kan dimmensioneres som de store.

Løsningen er måske brændselsceller, med effektivitet på ca. 45%. De bruger ganske vist gas. Men effektiviteten vil være stor, i forhold til de normale 30 scootere. De kan også laves i små størrelser.

En løsning, er at skifte helt til strøm. Texas Whisper, kører 40km på en opladning. Men, der kan nemt laves scootere, der har større batterier, og kommer op på 100 km på en opladning, hvis det er en 25 eller 30 scooter (findes i handlen med blyaccumulatorer til ca. 100 km som knallert 45, dog er det ved neddroslet til 30 km/t og 2.2kW hjul). Batterierne er ikke det dyreste - de koster 625 kr. for texas whisper. Jeg syntes, de burde have sat flere batterier på. Eller lavet den til at ekstra batteri kunne klemmes ned i et bagagerum, og sættes til så den kunne skifte, når den kører, hvis den kører tør.

Tre ellertbatterier koster tilsammen ca. 2000 kroner, og vil give en rækkevide på 125 km på en opladning, ved 30 km/t. Eller 50-60 km ved 45-50 km/t. Texas scooterens batterier er lidt dyere.

Specielt ved små hastigheder, har el fordele. Og måske kommer LiOn ned i pris, så det er realistisk.
Idag, bruges typisk blyaccumulatorer. De holder til mindst 10.000-20.000 km, for et sæt batterier.

Hvis man vil tune, og køre mange kilometer, er strøm ikke sagen. Men skulle noget laves til diesel, kunne måske overvejes en hydbridknallert - eller en el-knallert, hvor diselgenerator købes som tilbehør, eller pladsen kan bruges, til ekstra blyaccumulatorer kan isættes.
Svar
#8
Nu skal en scooter jo helst heller ikke veje 150 kg.. men en lille fin dieselmotor kunne være en god ide
Svar
#9
Hvis du kører 40 km om dagen på den scooter koster det ca 10 kr i benzin (ved 40 km/L)

En dieselscooter der kører 70 km/l vil samme strækning koste ca 5 kr.


Du sparer altså 5 kr om dagen = 150 kr om måneden i brændstof ved at skifte til diesel.

Der skal køres mange måneder før en merudgift til diesel er tjent hjem.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#10
Det med vægten, tænker jeg ikke så meget på. De er jo godkendt, til flere hundre kilo.
Og så vejer jeg selv 120 kg - så vægten betyder kun få procent. Er der elektrisk motor,
er kan de være meget nemme at trække, da motoren kan ophæve dens egen modstand,
ved at bruge af strømmen.

Specielt til langsomme scootere - scooter 30, og scooter 25, tror jeg at el er fremtiden.
Måske vil scooteren veje lidt over 100 kg. men prisen for at køre på den, er lav. Der er
næsten ingen vedligeholdelse, for en elmotor. Og elmotorer fås idag i hjulet, så der er
ingen problem med rem, der skal skiftes.

http://www.movegreen.dk/nyheder/nyhed_vis.php?id=41

Opladning, kan tage ned til 30 sekunder.

For større scootere, og specielt motorcykler, er strøm urelevant. Men, i forhold til, at du kun
bruger 2% af brændstoffet, for en ældre scooter, så siger det jo næsten sig selv, at du kan
opnå samme energitæthed for et moderne LiOn batteri, eller måske snart NiMH. Og med opladningstider på 30 sekunder, er optankningsproblemet vist løst, hvis tankstationerne vil
levere strømmen.
Svar
#11
Citat:Det med vægten, tænker jeg ikke så meget på. De er jo godkendt, til flere hundre kilo.
Mener hvis den bliver for tung går nogen af fordelene med let håndtering som en scooter jo er kendt for
Svar
#12
Har i set vejen i kina store byer? Der kører over 50% på EL... Og en el scooter koster kun ~1000 kr på deres marked...
Svar


Forum spring: