Søg Garagen Hej Gæst! Register

Piaggio Zip 4T 30, Lidt førstehåndsindtryk
#1
Så fik jeg første tur på min nye scooter, lidt over 20 km blev det til.
Ikke så langt, dog alligevel nok til et førstehåndsintryk.

Zippen er en fin lille kinøjserscooter, den virker dog ikke så tosset endda. Der står noget i retning af: Zonchen Piaggio motor company i hjelmrummet. Så alt håb om at motoren er bygget i Italien, er vist ude.
Man kan dog sagtens bygge motorer i Kina, bare der ordentlig kvalitetskontrol.

Mine første indtryk er følgende:

Ikke den pæneste plastkvalitet.
Fin motor, dog ikke afprøvet med ret meget fart endnu, den skal først tilkøres.
Fin bagbremse.
Mindre fin forbremse, man skal trykke hårdt og den er svær at dossere. Håber dette bliver bedre.
Godt sæde, fik ikke ondt i min særdeles følsomme bagdel.
Ringe lås på sædet til hjelmboksen.
Alt for små spejle.
Jeg savner også en bagage bærer med i prisen.

Jeg blev glædeligt overrasket, da jeg læste i servicemanualen, For hver 3000 skal luftfilter renses og oliestand kontrolleres. For hver 6000 skal olie skiftes og ventiler kontrolleres/ justeres.
Så den virker ikke så servicekrævende, dog har jeg tænkt mig at skifte olien oftere. En god olie er ikke dyr i forhold til en ny motor.
Forhandler har endvidere bedt om at få den til kontrol allerede ved 500 km. for at kontrollere ventiler. Her foreskriver manualen at det skal ske ved 1000 km. Dog hellere for tidligt end for sent.

Jeg kommer også til at blive godt tilfreds med den store benzintank, og den gode økonomi.

Det jeg er mest spændt på er om den er merprisen værd, i forhold til en billigere scooter uden et navn som har et godt rygte at leve op til. Det håber jeg sandelig på Smil
Med venlig hilsen
Tim
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Tillykke med din nye udvidede aktionsradius Smil)

De 500 km for første eftersyn matcher mange af os andre. Enkelte ligger dog helt nede på 300 Fortvivlethock:
De primære opgaver der er dog olieskift og efterspænding.

Et olieinterval på 6.000 lyder vildt højt i mine ører, da de fleste ligger på 2-3.000. Og luftfilterrensning på halvvejen.

Jeg læste dog for nylig om en gut, der efter 500 km i sin kabriksnye Kia Picanto (bil Blink med øjet ) skiftede motorolien ud med det absolut billigste, der kunne fås. Kørte en 2-300 km, og skiftede så den noget sodede olie ud med en mærkevare. Efter yderligere 5.000 km var olien stadig honningfarvet.
Naturligvis sidder der et regulært oliefilter i sådan en karl, men ...
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#3
Serviceintervallerne for olie (husk dog at tjekke oliestanden jævnligt) og ventiljustering er de samme, som Kymco "anbefaler" som tilstrækkelige på tilkørte maskiner, der har fået de første to-tre serviceeftersyn jvnf. manualen. At det nu er "officielt", letter jo lidt på tingene i forbindelse med evt. reklamationer. At din forhandler ønsker den ind ved 500 km til bla. ventiljustering og olieskift, tyder på, at han er seriøs (eller måske bare vil tjene lidt Griner ). Det kan dog allerede ske ved 300 km, hvor maskinen er kørt til stille og roligt.

Forbremser skal nok bare lige køres lidt til, og du skal lige vænne dig til dem. Du kan evt. give skiven en gang bremseskiverens (thansen), så du er sikker på, at fedt o.lig. bliver taget af, hvis det ikke er gjort ved klargøringen. Kineserne har det med at bruge noget "konserveringsstads" på bremser og især karburator, der kan være lidt bøvlet at komme af med - lidt ala det "oksetalg", gamle soldater kender fra nyudleverede våben Ked af det På karburatoren, kræver det normalt, at man skiller den ad, og renser den manuelt med noget affedtningsmiddel - noget der burde være gjort ved klargøring, men sjældent sker.

Spændende, at høre, hvad du får af nye erfaringer med den Grin
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#4
walker1 Skrev:Et olieinterval på 6.000 lyder vildt højt i mine ører, da de fleste ligger på 2-3.000. Og luftfilterrensning på halvvejen.

Er motoren kørt godt til og hvis man kører lidt langt på arbejde hver dag (10-15 km hver vej), så tør jeg også at køre 6000 km mellem hver olieskift. Det er noget andet hvis du kører f.eks. 1,5 km hver vej, så når motoren aldrig at blive gennemvarm. Så vil jeg skifte oftere end de 6000, måske helt ned på de 3000, som mange af fabrikanterne anbefaler.
Rød/Sort Kymco Super 8 125, 1600 km.
4 takter når 2 ikke er nok !
Cirka 20 år på 2 hjul.

Med venlig hilsen

Gert
Svar
#5
Jeg vender tilbage når der er løbet nogle flere kilometer på. Det bliver spændende at regne på totaløkonomien i forhold til en totakter.
Med venlig hilsen
Tim
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Held og lykke med maskinen.

Jeg håber at den er lavet lige så solidt som da de blev lavet i Europa, for min Zip 4T (45 scooter) har nu efter 5½ år rundet 52.000 km uden de store problemer.

Sjovt nok hvde jeg også, da maskinen var helt ny, problemer med forbremsen der ikke ville tage fat, men det skyldtes (så vidt jeg husker efter > 5 år) en lille utæthed så der trak bremsevæske ud på skiven. En ny kaliber og nye klodser løste problemet.
--
Hilsen Ole
Svar
#7
Jeg har også en lille Zip af de nye og har også et par ord at tilføje, Plastik kvaliteten er ikke den bedste, det er rigtigt, men den er stadigvæk god mange andre mærker taget i betragtning.

Mht. motoren så tonser min egen videre på 2700. km siden Juni og den har aldrig nogen sinde slået en skid forkert. Og sidst jeg fik kigget til ventilerne så havde de ikke rykket sig en my. Modsat andre mærker. Og her bilder jeg mig selv ind at det er piaggios teknik der har haft indflydelse der.

Lækkert med en 7.75 liters tank, omend det er træls uden tankmåler, men det gør ikke så meget når den kører så langt på literen. Det lærer man hurtigt at leve med.
Svar
#8
Velo Skrev:Lækkert med en 7.75 liters tank, omend det er træls uden tankmåler, men det gør ikke så meget når den kører så langt på literen. Det lærer man hurtigt at leve med.

Er der ikke en gul lampe der lyser når der er et par liter tilbage i tanken?
--
Hilsen Ole
Svar
#9
OlePagh Skrev:Er der ikke en gul lampe der lyser når der er et par liter tilbage i tanken?

Jo der er en lampe.
Men jeg ville meget hellere at jeg havde en benzinmåler.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Efter at have kørt de første 150 km, har jeg tanket op for første gang siden jeg købte den. Jeg fyldte selvfølgelig også op da jeg fik den.
Benzinøkonomien er jeg noget rystet over, kun 35 km/l.
Skiverne er væk fra variator, ellers standart.
Min hastighed har ligget på 35-40 km/t.
Min kørsel er kun ture omkring 22 km. Mest på landevej.
Er det på kun af manglende tilkørsel, eller er økonimien elendig på de nye Zip?
Jeg kan levende forestille mig når jeg begynder at køre med lidt højere hastighed, at jeg ryger ned omkring 30 km/l.
Jeg håber i alt fald det bliver bedre med tiden, og efter første service.
Med venlig hilsen
Tim
Svar
#11
Det var ikke meget, min har altid kørt ca 48 km/l. Da jeg skiftede vario var den i starten nede på 40 km/ men med den rette rullevægt er den nu oppe på 52 km/l.
Kører med multivar og 9 gram ruller.
Svar
#12
Så har min Zip kørt lidt over 600 km. Den var til det første eftersyn ved 500 km., hvor den bl. a. fik stillet ventiler og skiftet olie.

Jeg havde håbet at det ville hjælpe på benzinøkonomien og gerne en lille smule på topfarten, både det at køretøjet fik kørt lidt flere kilometer og så lidt service.

Benzinøkonomien er blevet jævnt dårligere. Den kører nu kun ca. 32 km/l. ved en fart på speedometeret omkring 45-50km/t. (Skiverne er pillet)

Topfarten er også faldet en smule efter service. Jeg prøvede lige forsigtigt et par gange kort før service. Her var topfarten omkring 56-58 km/t. på speedo. Nu er den i snit 3-5 km/t. mindre.

Der er også en irriterende banken/rysten som starter ved ca. 45 og som så bliver lidt mindre ved højere fart. Det virker lidt som hvis remmen har en mindre bule/ dårlig samling???

Det er iøvrigt kropumuligt at starte Zip´en på kickstarteren. Jeg har prøvet et par gange, og jeg tror ikke kickstarteren kan rede mig en kold vintermorgen.

Og så til det positive:
Forbremsen er blevet meget bedre. Jeg sidder også godt på sædet i forhold til da jeg havde Hotten.
Der er også mindre larm fra udstødningen end på en 2 takter.
Og så glædes jeg over at den trækker pænt op ad bakker og i modvind.

Jeg er dog dybt irriteret over det høje benzinforbrug. Reklamen fra importøren lover ca. 50 km/l. og jeg ligger jo meget langt fra dette. Topfarten burde også ligge mindst omkring 60 på speedo, når jeg sammenligner med andre 4-taktere.

Lige nu er jeg bestemt ikke imponeret over Zippen. Mere følger efterhånden jeg får kørt mere og får talt dunder til værkstedet :whip:
Med venlig hilsen
Tim
Svar


Forum spring: