Søg Garagen Hej Gæst! Register

Lidt om 4-taktere
Jeg har set en del indlæg omkring omdysning, ænding af udstødning m.m. her på forum.

Skal du have mere ud af en 4-takter er det først og fremmest tilførsel af brændstof og luft der skal ses på.

Find det mindste sted fra og med kaburator til forbrændingskammer. Det kan være i kaburatoren, er det en 17 mm kaburator eller 19 mm eller noget helt tredje. I gamle dage var motoren som regel hæmmet i indsugningen. Det blev gjort ved at man smed en plomp i indsugningen (Honda CD50) med et 5 mm hul. På den måde blev den hæmmet til 1 HK, men til gengæld gik den 70 km/l. Ud med den plump og den ydede ca. 4,5 HK og kunne nemt rende 60-70 km/t. Ingen omdysning eller noget andet. Det er fordi kaburartoren (17 mm Keihin) var konstrueret til det store hul (mener det var 19 mm når plomben var ude). Senere kom Honda'erne med 15 mm kaburator, så er det fuldstændig ligegyldigt med at indsugningen var 19 mm, det mindste punkt blev kaburatoren og den kunne altså ikke levere med brændstof.

Du kan hæve motorens evne til at suge ved at større cylinder, men det hjælper ikke meget hvis luft/benz ikke kommer ind, ved f.eks. indsugningsventilen, studs eller andet sted.

Det er suget/undertrykket der får karburatoren til at levere benz/luft. Undertrykket gør at benzinen suges op igennem en lille dyse. Den dyse er installeret fra fabrikken og passer (normalt) til hvad kaburatoren kan levere. Derfor er omdysning ikke det helt store. Du kan måske finde lidt mere ved at skifte dyse, men det giver ikke alverden.

Som du nok har gættet, skal du først finde ud af hvordan din 2-hjuler er neddroslet fra fabrikken, inden du giver dig i kast med øvelsen i at få lidt mere ud af kværnen.

Måder at begrænse en 4-takter:
Elektronisk, så som omdrejningsbegrænsning eller ændring af tændingstidspunktet.
Indsugning, formindske sugeevnen i f.eks indsugning eller kaburator.
Udstødning, formindske evnen til at komme af med udstødningsgasserne.
Derudover kan det også være en kombination af ovenævnte.

Udstødningen er et omtalt kapitel her på forum. I lavtydende 4-taktere er der ikke behov for afstemning og jeg tror at GY6 motoren som sidder på næsten alle Kinesere og Taiwanesere mopeds må kategoriseres som lavtydende. Enten kan motoren komme af med luften eller også kan den ikke. Er du i tvivl, så pil udstødningen af og se om der er ændring. Pas på varmen!!!! Plastik o.lign. Jeg vil lige gøre opmærksom på at det selvfølgelig ikke er lovligt at køre uden udstødning og dine naboere nok vil blive lidt sure på din nyerhvervede Harley. Så find et lidt øde sted til din testkørsel.

Sagt i enkelthed: 4-taktereren er en sej maskine, du kan prøve en masse ting og den vil "æde" det. Til gengæld skal du lave meget for at få den til at yde mere, ud over at fjerne begræningerne altså.

Det aller vigtigste: Find ud af hvordan en 4-takter virker og forstå det. Jeg har set flere gode guides her på forum og andre steder på nettet. Desuden lær at se på et tændrør, det er din sikkerhed for at forbrændingen er OK.

Har du forståelsesproblemer med 4-takter motoren generelt, stiller jeg mig gerne til rådighed. Jeg kan ikke besvare typespecifikke spørgsmål, det er der mange andre der kan her på forum.

Jeg har med vilje ikke omtalt gearing/kobling/variator, princippet er det samme som 2-takter
Rød/Sort Kymco Super 8 125, 1600 km.
4 takter når 2 ikke er nok !
Cirka 20 år på 2 hjul.

Med venlig hilsen

Gert
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

Forum spring: