Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvad skal man vælge? Piaggio Fly 4 takt eller 2 takt??
#1
Hejsa alle. Jeg tænker på at købe mig en ny scooter(30 km/t) men er kommet i tvivl om det skal være en Piaggio Fly 4 takts eller 2 takts udgave. Det er jo sikkert fordele og ulemper ved begge udgave?? Jeg ved at piaggio hiper 2 er en virkelig god motor men kender ikke noget til Piaggio's 4 taks motorer Ked af det
Er her nogen der kan give mig et par gode råd? På forhånd tak.
Ps. har i øjeblikket en Kymco Agillity 30.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Nu skriver du jo ikke, hvorfor du vil have en ny knallert :wink: Du har en firtakter, så du kender jo dens begrænsninger i forhold til en totakter, og selvfølgelig dens fordele. Hvis du ved, hvad det er, du ikke kan lide ved Agilityen, så giver svaret måske sig selv :roll:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Nu har jeg fået min nye Piaggio Fly 30 (4 stroke). Den kører absolut fantastisk godt, jeg er virkelig glædeligt overrasket. Måske er topfarten "kun" 55-60 km/t efter spedometeret med skiven fjernet og stadigvæk begrænset i Cdi, men det trækker utroligt godt sammenlignet med min Kymco Agility.
Prisen var 12.995 + lev
Svar
#4
Det er sgu et lækkert stykke køretøj sådan en Fly - stor og dejlig komfortabel og så er den skruet solidt sammen - god plast og velkendt Piaggio kvalitet.

Godt valg.. :wink:
Svar
#5
Jeg syntes det er lidt mærkeligt at der ikke kører flere Piaggio Fly på vejene? Jeg har aldrig set en før? Måske fordi folk syntes den er grim eller for dyr? Hvad ved jeg.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Hej

jeg har lige købt en ny piaggio fly 30 4t.

Håber den blir lidt mere sprælsk når den er kørt til, som standard og med 0 km på spedometret, går den 32 km/t på uret.

Men nu kommer der da en mere på gaden :?

NB har rettet til 4 takter. Griner
Sving er bare noget lige vej der er bøjet!
Svar
#7
Hejsa Østjyden

Efter min lille viden omkiring 4 og 2 takter scooter, så er 4 takteren mere milijøvenlige end 2 takter hvor 2 takter forurener mere.
Med Venlig Hilsen.
Micras.
Yamaha Neos 4T, Titanium/Grå EU45, årgang ´13. 17100 km.
Svar
#8
Østjyden Skrev:Nu har jeg fået min nye Piaggio Fly 30 (4 stroke). Den kører absolut fantastisk godt, jeg er virkelig glædeligt overrasket. Måske er topfarten "kun" 55-60 km/t efter spedometeret med skiven fjernet og stadigvæk begrænset i Cdi, men det trækker utroligt godt sammenlignet med min Kymco Agility.
Prisen var 12.995 + lev
Nu skriver du ikke, hvor langt Agi'en har kørt, men den havde måske behov for en ny rem ?

Jeg har lige skiftet min, og jeg skal ellers lige love for, der er kommet gang i optrækket !
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#9
Omkring to- og firetaktere og 'den lille forskel', mener jeg at kunne regne ud at både benzinforbrug og kraftpotentiale er større på totakterne. For en given motorvolumen (50 cc) har du dobbelt så mange forbrændinger per 1000 omdrejninger, hvilket fraregnet lidt overhead må give op i nærheden af 80% mere potentiale.
Som jeg anskuer situationen er totaktere altså 'Overclockers 1.st choice', mens 4-takteren er det rette valg for de økonomiske og såvel støj- som forureningsbevidste købere.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
mafiltenborg Skrev:Omkring to- og firetaktere og 'den lille forskel', mener jeg at kunne regne ud at både benzinforbrug og kraftpotentiale er større på totakterne. For en given motorvolumen (50 cc) har du dobbelt så mange forbrændinger per 1000 omdrejninger, hvilket fraregnet lidt overhead må give op i nærheden af 80% mere potentiale.
Som jeg anskuer situationen er totaktere altså 'Overclockers 1.st choice', mens 4-takteren er det rette valg for de økonomiske og såvel støj- som forureningsbevidste købere.
Det er måske også snart på tide, at spekulere på, hvornår et forbud mod totaktsmotorer vil slå igennem for knallerter :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#11
mafiltenborg Skrev:Omkring to- og firetaktere og 'den lille forskel', mener jeg at kunne regne ud at både benzinforbrug og kraftpotentiale er større på totakterne. For en given motorvolumen (50 cc) har du dobbelt så mange forbrændinger per 1000 omdrejninger, hvilket fraregnet lidt overhead må give op i nærheden af 80% mere potentiale.
Jeg er ikke helt enig Mafiltenborg. Teoretisk vil totakteren have en højere effektivitet i og med at temperaturen holdes mere konstant i forbrændingskammeret samt at motoren kan klare sig med et lettere svinghjul fordi der reelt ikke er noget død-punkt. En to-takstmotor har den laveste roterende masse og det bedste kraft/vægt forhold af alle forbrændingsmotorer - med undtagelse af jet-motoren. Samtidig er det den encylindrede motortype som har det næst-jævneste træk - kun overgået af Wankel motoren.

Miljøproblemerne kommer fra skylningen. På en fir-takter kan den styres stramt via ventilerne, mens en to-takter skylles via et system af porte og timinger. I sig selv forbløffende genialt i sin simplicitet, men udviklet på et tidspunkt hvor benzinen var billig og ingen politikere kendte ordet "Miljø". Moderne to-taktere har efterhånden fået indsugningen under kontrol via diverse tilføjelser så som bladfjedre eller direkte indsprøjtning, men udstødningen er stadig et problem. Resonansen i potten kan kun afstemmes til et forholdsvist smalt omdrejningsområde og hvis man kører uden for dette får man enten reduceret ydelse eller øget forurening.

Hvis man kunne lave en to-takter med en udstødningsventil eller en elektronisk afstembar udstødning ville man have den perfekte scooter-motor. Så se at komme igang ved tegnebrædterne derude...
:wink:


kragen Skrev:Det er måske også snart på tide, at spekulere på, hvornår et forbud mod totaktsmotorer vil slå igennem for knallerter.
Desværre er det et typisk politiker-træk at forbyde en specifik teknologi i stedet for at opsætte krav og derefter lade ingeniørene - som er den der rent faktisk har forstand på det - vælge hvilken teknologi som opfylder dem. Så jeg kunne faktisk godt forestille mig et sådant forbud...
Græder
Svar
#12
Runnerdude Skrev:Desværre er det et typisk politiker-træk at forbyde en specifik teknologi i stedet for at opsætte krav og derefter lade ingeniørene - som er den der rent faktisk har forstand på det - vælge hvilken teknologi som opfylder dem. Så jeg kunne faktisk godt forestille mig et sådant forbud...
Græder
Jeg kan mere end forestille mig det Ked af det I flere lande og stater i USA er det allerede sket, og bådmotorerne har jo fået deres tur. Frabrikkerne ser derfor nok ikke den store tilskyndelse til at spilde krudt på en absolut mulig (men dyr) videreudvikling af totakteren. I f.eks. Californien, er det helt umuligt at sælge et køretøj med totaktmotor, da de ikke mere må indregistreres - heller ikke ved ejerskifte Fortvivlethock: Jeg er overbevist om, at vores folk på borgen vil følge trop, og i miljøets navn, benytte lejligheden til at reducere antallet af de "forhadte" larmende, osende, hurtigtkørende og :blahblah: knallerter. Det vil glæde de naive sjæle, der drømmer om en verden med kun cykler og kollektiv trafik, drevet af vedvarende energi - minus enhver form for kernekraft forståes Fortvivlethock: Når Den gamle By i Århus, kan være fri for private køretøjer, så kan alle byer vel?
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: