Søg Garagen Hej Gæst! Register

Piaggio Zip 4t - hvilken fartbegrænsning ?
#1
Jeg er den heldige ejer af en Piaggio Zip 4t - det eneste problem er, at den kun kører 45 km/t. Er der nogen der ved hvilken form for fartbegrænsning der er brugt til denne model ?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#2
- det er lykkedes for mig at vriste lidt information ud af et autoriseret værksted.

Den meget omtalte ring kunne man med fordel fjerne - det burde give lidt ekstra fart. Så jeg foretog indgrebet og fjernede ringen. Den var dog noget mere fesen, en jeg havde forestillet mig. Ca. samme tykkelse som en vielsesring. Det kunne tyde på, at det ikke var dér den store begrænsning var lagt. Det gav da også kun ca.5 km/t mere.

Værkstedet talte også om CPI enheden. Han talte noget om, at den var kombineret med en anden enhed, hvorfor man kunne blive nød til at save i selve enheden, for at fjerne begrænsningen ????? Det lyder fanme ikke særligt sagligt... jeg prøver at fjerne sædet og se, om der ikke skulle være et stik som på listo'en - eller om den sidder under fodpladen.
Svar
#3
tjohansen01 Skrev:- det er lykkedes for mig at vriste lidt information ud af et autoriseret værksted.

Den meget omtalte ring kunne man med fordel fjerne - det burde give lidt ekstra fart. Så jeg foretog indgrebet og fjernede ringen. Den var dog noget mere fesen, en jeg havde forestillet mig. Ca. samme tykkelse som en vielsesring. Det kunne tyde på, at det ikke var dér den store begrænsning var lagt. Det gav da også kun ca.5 km/t mere.

Værkstedet talte også om CPI enheden. Han talte noget om, at den var kombineret med en anden enhed, hvorfor man kunne blive nød til at save i selve enheden, for at fjerne begrænsningen ????? Det lyder fanme ikke særligt sagligt... jeg prøver at fjerne sædet og se, om der ikke skulle være et stik som på listo'en - eller om den sidder under fodpladen.


Du skal sikkert "bare" have fat i en ubegrænset CDI til din model, Det burde afhjælpe dit fartproblem. Og det med at save i de elektriske dele, lyder lige lovlig mærkeligt.
Svar
#4
Jps Skrev:
tjohansen01 Skrev:- det er lykkedes for mig at vriste lidt information ud af et autoriseret værksted.

Den meget omtalte ring kunne man med fordel fjerne - det burde give lidt ekstra fart. Så jeg foretog indgrebet og fjernede ringen. Den var dog noget mere fesen, en jeg havde forestillet mig. Ca. samme tykkelse som en vielsesring. Det kunne tyde på, at det ikke var dér den store begrænsning var lagt. Det gav da også kun ca.5 km/t mere.

Værkstedet talte også om CPI enheden. Han talte noget om, at den var kombineret med en anden enhed, hvorfor man kunne blive nød til at save i selve enheden, for at fjerne begrænsningen ????? Det lyder fanme ikke særligt sagligt... jeg prøver at fjerne sædet og se, om der ikke skulle være et stik som på listo'en - eller om den sidder under fodpladen.


Du skal sikkert "bare" have fat i en ubegrænset CDI til din model, Det burde afhjælpe dit fartproblem. Og det med at save i de elektriske dele, lyder lige lovlig mærkeligt.
Ja, det lyder lidt underligt.
Jeg har set hos en forhandler i UK, at man kan købe en CDI beskrevet som

"Race HT Coil with Built in CDI. The Kit varies the ignition timing in relation to r.p.m. Includes stepped woodruff key.

None Restricted Free Revving"

http://www.beedspeed.com/index.htm

Hvad er det værste der kan ske, hvis en CDI ikke passer 100% til scooter modellen ?
Svar
#5
Citat:Værkstedet talte også om CPI enheden. Han talte noget om, at den var kombineret med en anden enhed, hvorfor man kunne blive nød til at save i selve enheden, for at fjerne begrænsningen ????? Det lyder fanme ikke særligt sagligt... jeg prøver at fjerne sædet og se, om der ikke skulle være et stik som på listo'en - eller om den sidder under fodpladen.

Det er rigtigt. Der skal saves et hak i CDI enheden.
Jeg kører på 4. år selv på en Zip 4T og forhandleren (som senere desværre er gået konkurs, så jeg kan ikke henvise til ham) havde en lille lap papir hvorpå der med kuglepen var tegnet nogle mål for hvor og hvor dybt i CDI'en der skulle saves med en lille hobbynedstryger.
Uden savet hak kørte den max. 45 - 50 km/t.; med korrekt savet hak kører den ca. 65 - 70 km/t.

Jeg vil ikke gå ud og måle, for for det første er den savede rille siden blevet udfyldt med epoxy for at undgå fugt, og desuden er det den 2. CDI som jeg kører med og den 2. blev savet efter den 1. så risikoen for fejl er for stor.

Men som jeg husker forklaringen, oversaver man en eller flere komponenter som netop udgør omdrejningsbegrænsningen. Måske er det bare en indstøbt ledning der oversaves.

Hvad med at prøve at ringe til importøren (C.Reinhart, tror jeg nok) og fedt lidt for dem for at få nogle oplysninger om hvor der skal saves.
Men hvis du finder en uoriginal, der er ubegrænset, hører jeg gerne herom.

Vedrørende det at den er kombineret menes der muligvis at tændspolen er integreret i CDI'en.
--
Hilsen Ole
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#6
Hmm - det lød ellers noget alternativt. Men som du selv siger, risikoen er for stor til at eksperimentere.

Jeg har prøvet at ringe til C. Reinhart, men de henviste til deres forhandlere.

Hos http://www.beedspeed.com fandt jeg en CDI til en zip - afventer svar om den passer til en Zip 4t.

Den er benævnt med sætningen "None Restricted Free Revving" som direkte oversat betyder "ingen begrænsning fri omdrejninger" - men om det så betyder "ingen begrænsning, fri omdrejninger" eller "ingen begrænsningsfrie omdrejninger" kan jeg ikke tyde.

Jeg afventer deres svar....
Svar
#7
Det er muligvis på sin plads at spørge, om der er tale om den gamle eller den nye (kinesiske) model. Der kan jo være ikke så helt få forskelle i stumperne.

Jeg ved ikke, hvor den gamle blev lavet henne. Italien?
Svar
#8
Den er købt for små 14 dage siden - så det må være den nye model... og sikkert også lavet i Kina.
Svar
#9
Nå - Den omtalte CDI-enhed passede ikke til en Zip 4T. Jeg har ledt internettet tyndt, men ingen forhandlere (på internettet) har åbenbart sådan een.

OlePagh >> ved ud om der også er indsat begrænsninger i udstødningen, i kaburatoren eller i studsen til indsugning ?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#10
Citat:OlePagh >> ved ud om der også er indsat begrænsninger i udstødningen, i kaburatoren eller i studsen til indsugning ?

Det var(er) der ikke.
Nu er min jo også den 'gamle' der blev lavet i Europa, så meget kan der være sket siden.

Kan du ikke få værkstedet /forhandleren, hvor du købte scooteren til at foretage det fornødne på DCI enheden, eller i det mindste oplyse hvor der skal saves en rille?
--
Hilsen Ole
Svar
#11
Da jeg ringede til dem, var mekanikeren lidt tilbageholden med oplysningerne - men det kan selvfølgeligt hænge sammen med, at det var over telefonen.

Når jeg om føje tid skal til 1000 km service, vil jeg fedte for, at de får lavet det fornødne, eller viser mig hvordan det gøres, så jeg kan komme til, af følge trafikken og ikke blive "sitting duck" på indfaldsvejene, med min nuværende beskedne fart.

Jeg skriver når det sidste er gjort, gerne med billeder eller tegninger/ mål på sav-arbejdet - så kan fremtidige Zip 4t ejere, få gavn af denne tråd og blive godt kørende.
Svar
#12
hej allesammen

jeg har idag købt mig en brugt Piaggio Zip 4T som har en ubegrænset CDI'er i..
(tidliger ejer købte én af importeren under bordet)

så jeg er glad..
den har kanon optræk og er bare lækker!!
fik den for lige lidt over 5.000,- og den har kørt 7.000km (2å gammel)

Jeg har dog et spørgsmål til jeg andre Zip ejere...

jeg har skruet mit "bagskjold" af ved styret (det skjold som har handskerum)
Det driller mig dog nu hvor det skal tilbage på..
Det er som om at den "arm/udløser" der skal åbne handskerummet ikke rigtig kommer på plads ind til tændingen..

dvs når mit skjold kommer på igen og jeg vil trykke tændingen ind, så åbner handskerummet sig ikke..

Det føles som om at skjoldet på forhånd har trykket tændingen 2cm ind og at den derfor ikke har nok plads til at udløse handskerummet på..


nogen af jer som har haft skjoldet af ? og lige ved hvordan man trikser det på igen Grin
Svar


Forum spring: