Søg Garagen Hej Gæst! Register

Første måling af benzinforbrug
#1
Temmelig præcist 100 km efter første tankning var det igen tid for optankning af Agility'en.

Igen tog den 3.25l, hvilket giver en lille ubetydelighed over 30,5 km/l!

OK der har været en hel del mod- og sidevind på nogle af strækningerne og der har langt hen ad vejen været tale om 30 km/t over lange stræk (landevej!), men burde det ikke være lidt bedre? De lover jo raskt væk "Bedre end 50 km/l"
Eller er der alligevel en indkøringsperiode? (Forhandleren sagde ganskevist nej!)

Ovennævnte måling er naturligvis med en del usikkerhed, det er jeg klar over. Bl.a. kan der være meget store forskelle på, hvornår pumpen slår fra. De to tankninger var ikke på samme tank. End ikke samme selskab, kommune eller endog amt!

Forhandleren påstår, at når måleren siger tom, er der stadig henved 2l tilbage i reserve, hvilket jo passer meget godt med at den tog godt 3l hver gang. (tanken skal være på 5l)

Og jeg prøver på at starte moderat ved lysreguleringer, ligesom jeg forsøger at sætte farten ned i god tid, når jeg nærmer mig rødt.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#2
Du skal nok ikke regne med meget mere end, det du er kommet frem til(km/l ). Og det med, at når den står på tom tank og der stadig er 2 liter i, lyder mystisk. Når min står der, så ér den tom Smil.
Svar
#3
Min viser også af pommeren til :-)
Svar
#4
Jamen så få da jeres benzinmålere lavet for hulen da!! Blink med øjet
Se her: http://billig-scooter.dk/viewtopic.php?t=487 Grin

Guiden skal opdateres,
Tank tanken halvfuld (find selv ud af hvordan det gøres nemmest Blink med øjet ) Følg guiden, bøj "pinden" hvor flyde-dimsen sidder på og prøv dig frem, så skal man bare ramme når benzinmåleren viser halvfuld.

Ganske simpelt faktisk :disguise:
Svar
#5
Jps Skrev:Du skal nok ikke regne med meget mere end, det du er kommet frem til(km/l ). Og det med, at når den står på tom tank og der stadig er 2 liter i, lyder mystisk. Når min står der, så ér den tom Smil.
Betyder det at annoncernes 50 km/l for de fleste 4-taktere (incl. min) er grebet ret ud af luften?
Eller er det kun i stang-ulovlig version, som ingen seriøs forhandler/importør vel formodes at benytte som reference?

Min forhandler har meldt tilbage om en Agility-kunde der i vinter har kørt mellem 40 og 50 km/l alt afhængig af rejserute og vejrlig. En anden samme sted stillede mig min. 70 km i udsigt på de ca. 2 liter, der angiveligt var kommet på fra start. (Måleren viste dog "tom" efter 25-30 km!)

Den enlige Agility, jeg selv har mødt, gik også rigtig langt på literen, sagde han. (30 km kan vel næppe kaldes 'langt' ? Det kan man jo få biler, der kan.)
Og han havde angiveligt ikke lavet det fjerneste ved den! Det var dog en 45, hvis det skulle gøre nogen forskel på den front?

Kunne man tænke sig, at blandingen i første periode (første eftersyn er ved 500 km) er sat lidt fed?
Eller kan det have noget at gøre med, hvad de lavede for at den ikke skulle gå i stå ved tomgang?
(Værkstedet er åbenbart helligt. Jeg måtte i hvert fald ikke være til stede!? Efterfølgende så jeg dog skilte herom)

Og hvor meget der rent faktisk er tilbage i tanken ved "tom" er mig uvist, men der har i hvert fald 2 gange nu været til 5-10 km på jævn, ligeud vej!
(Jeg må huske næste gang at se efter, om der er andet end dampe dernede Smil )
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#6
Walker> Går du efter måleren eller har du regnet ud hvordan økonomien er?
Svar
#7
walker1 Skrev:Betyder det at annoncernes 50 km/l for de fleste 4-taktere (incl. min) er grebet ret ud af luften?
Eller er det kun i stang-ulovlig version, som ingen seriøs forhandler/importør vel formodes at benytte som reference?

Min forhandler har meldt tilbage om en Agility-kunde der i vinter har kørt mellem 40 og 50 km/l alt afhængig af rejserute og vejrlig. En anden samme sted stillede mig min. 70 km i udsigt på de ca. 2 liter, der angiveligt var kommet på fra start. (Måleren viste dog "tom" efter 25-30 km!)

Den enlige Agility, jeg selv har mødt, gik også rigtig langt på literen, sagde han. (30 km kan vel næppe kaldes 'langt' ? Det kan man jo få biler, der kan.)
Og han havde angiveligt ikke lavet det fjerneste ved den! Det var dog en 45, hvis det skulle gøre nogen forskel på den front?

Kunne man tænke sig, at blandingen i første periode (første eftersyn er ved 500 km) er sat lidt fed?
Eller kan det have noget at gøre med, hvad de lavede for at den ikke skulle gå i stå ved tomgang?
(Værkstedet er åbenbart helligt. Jeg måtte i hvert fald ikke være til stede!? Efterfølgende så jeg dog skilte herom)

Og hvor meget der rent faktisk er tilbage i tanken ved "tom" er mig uvist, men der har i hvert fald 2 gange nu været til 5-10 km på jævn, ligeud vej!
(Jeg må huske næste gang at se efter, om der er andet end dampe dernede Smil )


Min(som jo er 2takter) står til 35 km/l i lovlig tilstand,men den kører reelt ikke meget over 30 km/l.
De 50 km/l, som forhandlerne slår på, er i lovlig udførelse. Jeg mener ikke at indstilling af tomgang, har indflydelse på benzinforbruget under kørsel? Jeg tror på at blandingen er sat lidt fed, den er jo ny og motoren skal tilkøres, så det er da en mulighed, at den kommer til at køre lidt længere på literen, men jeg tvivler.
Svar
#8
SLK Skrev:Walker> Går du efter måleren eller har du regnet ud hvordan økonomien er?
Det er ret enket, virkelig.
Jeg fyldte på første gang ved 32,8 km (kilometertælleren) og der blev fyldt godt på, men muligvis ikke helt fuld. Det var dog incl. en del svæt udover der hvor pumpen automatisk sagde stop. Det skete lidt over 2l. Samlet påfyldning den gang 3,25l.

2. gang fyldte jeg på ved 132,5 km (deraf de ca. 100 km!). Efter samme metode blev der fyldt 3,25l på.
Pumpen stoppede også denne gang ved 2,25l (rimeligt præcis angivelse denne gang) og var derefter ikke interesseret i at gå videre med studsen helt i bund.

Når jeg har været igennem nogle flere af disse procedurer, vil jeg muligvis få et lidt andet billede.
Så vil de forskellige unøjagtigheder vel efterhånden kompensere hinanden ud.


Og jeg har lige set efter. Min svømmer ligger lige nedenfor påfyldningshullet, men det er også næsten det eneste jeg kan bruge fra din guide. Nå jo, skruerne til sædet skal bruge 10 mm topnøgle Blink med øjet
Tanken er tilsyneladende lige dyb i hele længden, men ikke i bredden.

Jeg er ikke helt sikker, men det ser ud som om min måler er integreret i udløbet. Jeg kan i hvert fald ikke se andet. For at kunne det, skal jeg have bagdelens kåbe af, og det var såmen bøvlet nok at få sædet på plads igen!

Angiveligt er den her maskine samlet, så det helst kun er værkstedet, der kan komme til de ædlere dele. Tændspolen (tror jeg) fandt jeg da. Godt i læ, helt oppe under sædet!

Om det er normalt ved jeg ikke, men karburatoren sidder med sådan en hullet gummimanchet over sig. Muligvis som værm mod kondens oppefra?
Svar
#9
Når den er tilkørt og fået taget begrænsningen i vario,en, så skulle den ihvertfald gå de 40km/l. på en langtur en stille dag.
50km/l. tror jeg kun Honda Zoomer kommer op på, dels pga. indsprøjtningen og lambdasonden.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#10
Det er pga begrænsningen på en 30'er den er værre end på en 45'er.. De er jo så lavgearede i lovlige
Svar
#11
steen55 Skrev:Det er pga begrænsningen på en 30'er den er værre end på en 45'er.. De er jo så lavgearede i lovlige

Ja smid ringen a' helveg til Smil, så hjælper det vel lidt på km/l?
Svar
#12
steen55 Skrev:Det er pga begrænsningen på en 30'er den er værre end på en 45'er.. De er jo så lavgearede i lovlige
Så burde man da opdatere reklamerne ikke sandt? I det mindste så km/l er realistisk for de forskellige modeller/versioner.
Men selvfølgelig. Det vil jo have en negativ effekt, og noget sådan kan man jo ikke have i en reklame, vel? Ked af det
Ifølge en anden forhandler, er Agility, uanset version, udstyret med den samme udstødning (45).

Mio'en lader jo heller ikke til at kunne holde de 50 km/l, ligesom det også lader til at være tilfældet for Keeway'erne.
Under hvilke forhold har de monstro opnået disse hæderlige resultater, når vi almindeligt dødelige ikke kan ?.

Noget andet er, at min Agility virker overdroslet. Jeg har ganske vist foreløbig kun een regulær måling på tophastighed på jævn vej, men den lå på 30,00 km/t. Det er lige præcist nok, vil jeg mene.
Speedometret viste godt nok ca. 37 i det tidsrum, men jeg lever af at kende til måleteknik og de dertil hørende usikkerheder, så når tingene passer for godt, bliver jeg mistænksom ...)
Selv den gamle Garelli (Katja ?) fik jeg timet til omkring 33-34 km/t i sin tid.

Under forudsætning af, at CDI'en der den hermetisk forseglede kasse, der ligger ved siden af batteriet, så er der i hvert fald ingen synlige justeringsmuligheder der. Skjult bag ved den selvklæbende mærkat, måske ?
Svar


Forum spring: