Søg Garagen Hej Gæst! Register

Svar fra Tommy Rønn
#1
Jeg sendte jo et surt opstød mod Fdm efter den elendige artikel om Kinesiske motorcykler..
Sørme ikke om chefredaktøren skrev at jeg ville få svar og idan kom en mail fra tommy rønn...

"
Vi er kede af reaktionen, men fakta kan vi ikke ændre. Testen blev lavet på FDM Jyllandsringen, i samarbejde med Danmarks største motorcykel interesse organisation, MC Touring Club. Alle journalister, uafhængigt af hinanden, kom frem til Motor´s konklusion.

Siden prøvekørslerne har vi haft nogle diskussioner, mellem FDM Motor, Bike & MC Touring Nyt, som er de eneste tre reelle MC test magasiner i DK, og alle er enige om manglende Kinesisk sikkerhed etc.

Eksemplet fra Politiken er skrevet af Summer-Brason, som er medie, videnskab og kommunikations forsker, og ser nok netop Kinesiske motorcykler i dette spændende nye lys. Os motorcykel testere ser på sikkerhed, og dette om de rent faktisk kan det de bør kunne. Denne artikel står for Summer-Brason´s egen regning.

Dine tal for km/l virker langt væk fra vores opnåede værdier. For at tage en motorcykel vi alle har testet, Geely Grand Puma, lykkedes det ingen af os at komme over 24km/l. Hverken Klaus Lyngfelt, Bike, Gunnar Skrydstrup MC Touring Nyt eller undertegnede. Dette kan naturligvis skyldes kørsels mønster, men da Kinesiske motorcykler er under motoriserede kørte vi alle ofte med fuld gas for at følge trafikken. Din motor på Linlun 150-5 er en kopi af selv samme Honda motor som geely har kopieret.

Alle Kineserne var udstyret med udsædvanlige dårlige dæk, af ringe gummi og med nylon karkasse. En livsfarlig montering på noget der kører mere end 30 km/t på en grusvej og som også skal køre i Dansk kulde og regn. Mange af motorcyklerne i testen havde for gode bremsere til de ringe dæk, hvilket betød uønskede forhjulsblokader. En livsfarlig kombination når bremsere bør bruges til stopning inden kollision og ikke en tur ned på numsen på en farlig kørebane. Haohin, som den eneste, havde så ringe bremsere, at blokade var umulig.

Vi har gennem længere til fulgt Internettet, nyhedsgrupper, forums etc., hvor Kina ejere summer af utilfredshed. Specielt de hyppige service eftersyn og store værditab, betyder at hver kørt kilometer er dyrere på en Kineser end på et etableret mærke. Så er det svært at anbefale noget hvor sikkerheden er lav, kvaliteten er ringe og kørslen er dyr.

Affjedringsfjedrene er på nogle Kinesere rigtignok bløde, men da kvaliteten på komponenter som gaffelben er ringe betyder det at affjedringen føles hård. De glider ganske enkelt ikke god nok og tolerancer er ikke fine nok. Forstå det sådan: Køres over et mindre bump virker affjedringen ikke da fjeder komponenterne binder. Køres over et større bump kommer de komponenterne fri og flytter sig en del for så at binde igen. Det er ikke for sjovt at der på professionelle racere er dampet lavfriktions materiale på gaffelbenene. Kinesere er ikke racere, men der er ingen grund til at falde i den modsatte grøft hvor tingene er for ringe.

Det er da rigtigt at vi godt kunne have konkluderet for hver eneste MC, men det er lidt at spilde bladets sider at, i grove træk, skrive selv samme konklusion tyve gange.

Jeg skal gøre opmærksom på at det ikke kun er de små importører vi har generet. De store som FI Motor, C-Reinhardt og MAX MC Import (MC Nøglen) har også ytret deres utilfredshed efter de er begyndt at importere kinesere. Vi er bare nød til at skrive fakta og kan ikke tage hensyn til importørerne.

Du bør huske hvordan artiklen slutter. Er kørselsbehovet lille og køligt defineret, kan en Kina maskine godt klare opgaven. Sikker er den bare ikke. Men hvem ved hvordan det er om 10 år? Der skal det ikke undre hvis Kineserne er forrest i udviklingen. Sådan gik det også for Japanerne sidst i 60´erne.



Tommy Rønn
MC Journalist
FDM Motor
"



behøver jeg at sige at jeg har svaret igen :twisted: har blandt andet sprugt ham:


Vi ryster på hovedet over tåbelige kommentarer som :

"
Gammeldags stel af stålrør har længe været

fortid blandt mc-fabrikanterne. Kineserne

ver efter, betyder mindre med cyklernes lave

motoreffekt, men rust er et problem i det danske

klima. Stålrør ruster og er bløde."

Du kan ikke være ubekendt med at stortset ALLE mærkers maskiner som IKKE er sportsmaskiner bruger stålstel - og en del i rør.. nævner lidt i flæng:
Bmw R1200 St (rørgitterramme i stål)
Ducati monster (rørgitterramme i stål)
HD Electra glide (dobbelt lukket rørramme i stål)
Honda Vtx1800c (dobbelt lukket rørramme i stål)
kawasaki Z1000 (dobbelt lukket rørramme i stål)
Yamaha Bt bulldog (dobbelt åbent rørramme i stål)
osv osv osv...

Hvorfor er stål noget møg i kinesere men fint nok stil disse maskiner - og det er jo kun et lille udvalg... Det er direkte løgn når der påstås at alle andre har skiftet de gamle stål rør stel ud! og det NÆGTER jeg at tro du ikke ved!



iøvrigt cc til chefredaktøren!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#2
Citat:Det er da rigtigt at vi godt kunne have konkluderet for hver eneste MC, men det er lidt at spilde bladets sider at, i grove træk, skrive selv samme konklusion tyve gange

Tja, der synes at være noget anti-Kinøjser snobberi i noget af det han siger ... men hvis nu de er så dårlige som han siger hvordan kunne de nogensinde blive godkendt til kørsel her i landet?

Pete
Royal Enfield Bullet 500 / AGM Bella 2008
Svar
#3
Og så er der lige indlægget fra Bike Danmark tir. 28/3 2005 (pr. dd. 3. sidste indlæg):
http://billig-scooter.dk/viewtopic.php?t...c&start=15
ifølge hvilket de udlånte cykler åbenbart har været efterladt ubrugt på Jyllandsringen's asfalt under hele bemeldte test.

Hvor monstro sandheden ligger begravet?
Helt fremme i det åbne er den åbenbart ikke for alle involverede parter!
Svar


Forum spring: