Søg Garagen Hej Gæst! Register

Begrænsninger på MIO 50
#1
Hej med jer

Jeg er nok den der ved mest om MIO'en pt. men det tekniske er jeg ikek så stærk i.

Men hvilke begrænsninger kan jeg forvente der sidder på den.

Når jeg kører ned af bakke er det somom den bremser. Jeg kan aldrig kommer op på mere end 47 km/t.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#2
KasperC Skrev:Hej med jer

Jeg er nok den der ved mest om MIO'en pt. men det tekniske er jeg ikke så stærk i.

Men hvilke begrænsninger kan jeg forvente der sidder på den.

Når jeg kører ned af bakke er det somom den bremser. Jeg kan aldrig kommer op på mere end 47 km/t.

Det med ned af bakke tyder på at cdi'en er begrænset. Ellers er der sikkert de sædvanlige begrænsninger. Dut i luftfilter(sidder vist bag på kassen på de fleste modeller) Måske en plastiksjover i karburatoren, der stopper gasspjældets fulde vandring. Blindrør, ring i vario'en
og måske en ring ved den store fjeder der sidder på remskiverne. Det var lige hvad jeg kunne huske.

Mange 45'er modeller har fået de samme begrænsninger som 30'erne( BiG vs T:Rex f.eks).
Svar
#3
Vil det hjælpe noget bare at fjerne forbindelsen til CPIen?
Svar
#4
KasperC Skrev:Vil det hjælpe noget bare at fjerne forbindelsen til CPIen?

Nej det tror jeg ikke. Den har jo en funktion, så få fat i en ubegrænset for en sikkerheds skyld.

Men du kan jo prøve at pille den fra, og se hvad der sker. Jeg kender ikke til nogen, der bare har pillet den a', og så kørt deruda'. Konsekvensen kunne være en død motor, men jeg ved det ikke.
Svar
#5
Jeg vil ikke anbefale at du piller CDI'en fra (Du skriver godt nok CPI, men det er en Thansen scooter som man for min skyld må køre i havnen ... sikke noget l...).

CDI'en er den elektroniske tænding - Det er den der sørger for, at der kommer pulser til tændspolen, så der kommer en gnist fra tændrøret når den skal tænde.

Uden CDI - ingen motor - så simpelt er det... 8)

Inde på http://www.scooter-tuning.com/Tundele.htm står der:

Tænding/CDI tændingen
Hvad er det? Tændingen/CDI tænding er en lille slags computer der fortæller tændrøret hvornår det skal slå en gnist. Tændingen/ CDI tændingen sidder mellem svinghjulet og tændspolen. Nogle tændinger er sat til at motoren kun kan gå til f.eks. 7500 omdrejninger i minuttet, og det er jo ikke særligt meget hvis du kører med et kæmpe tunsæt. Med dette siger jeg dog ikke at motoren ikke kan komme op over 7500 rpm, for det kan den sagtens, men den trækker bare ikke optimalt. Men selvfølgelig er der også lavet tændinger der kan bruges på hårdt tunede scootere, enkelte af dem kan gå helt op til 20000 omdrejninger i minuttet.

Hvad giver det? En tun-CDI tænding giver i enkelte tilfælde både optræk og topfart, men dette gælder kun for de scootermodeller der er elektronisk neddroslede. På scootere der er neddroslede i variator eller udstødning (Jog, Hot50, Aprillia osv.) giver det kun noget hvis du køber et komplet kvalitets tunsæt som f.eks. Polini Evolution eller Malossi Hyper Racing hvor dit omdrejningstal kommer langt over 7000 rpm. Hvis din motor går så højt i omdrejninger, vil din originale tænding ikke "kunne følge med" og den trækker derfor ikke optimalt over 7000 rpm. Men skal du have fat i en ordentlig CDI tænding kan jeg da også fortælle dig at den koster kassen, f.eks. koster en Polini Evolution tænding 1600 kr
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#6
Men er det ikek det man gør på en listo?

http://billig-scooter.dk/viewtopic.php?t=82
Svar
#7
Jeg fik idag selv skilt scooteren ad, så jeg kom ind til skiverne. (Læs: Meget stolt)

Men så kom jeg til møtrikken ved blæsehjulet og jeg tænkte, den tager jeg da bare lige med en svensknøgle, men nej I havde ret. Det kan man ikke. Så var jeg i Silvan og Bauhaus, men det havde ikke en møtrikløsner.

Er der nogen i Århus (Trige) området, som har en der kan bruges og måske vil være behjælpelig med den i 5 min.

Mvh

Kasper
Svar
#8
Ku' man få lov til at se et billede af vario'en på din Mio??
Svar
#9
Nu har jeg fået den samlet ihen Ked af det

Men hvad er det du vil kigge efter?

Denne ligner meget. Men mit blæserhjul er af metal

http://billig-scooter.dk/album_pic.php?pic_id=60
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#10
du kan bruge et topnøglesæt og en skruetrækker.. det har jeg klaret mig med.. det har dog kostet lidt bøjede køleplader... men det betyder nok ikke noget..
Svar
#11
KasperC Skrev:Nu har jeg fået den samlet ihen Ked af det

Men hvad er det du vil kigge efter?

Denne ligner meget. Men mit blæserhjul er af metal

http://billig-scooter.dk/album_pic.php?pic_id=60

Jeg ville bare se, om den var magen til min. Men det er den jo så ikke Smil.
Mit starterhjul, sidder bag vario'en.
Svar
#12
Ahh det havde jeg ikke set. Det lille hjul øverst er ikke at se på min.
Svar


Forum spring: