Søg Garagen Hej Gæst! Register

ABUS låse. Hvad har de gang i ?
#1
Jeg undrer mig. Jeg har netop hjemtaget den her:
http://abus.de/de/main.asp?ScreenLang=de...318125287m
Efterfølgende har jeg fundet denne på flere forskellige (også danske) sider
http://www.awcycles.co.uk/products.php?p...25s95p7937
Som det fremgår er der degge steder tale om en Granit CityChain X-Plus 1060, men det 'engelske' låsehus er jo helt klart et andet.
Den engelske er åbenbart model 2005, men har ABUS skiftet låsehuset ud senere?

Jeg har (ved et tilfælde) fundet et enkelt eksempel på, at en sådan lås tilsyneladende uden spor er blevet låst/brudt op og fjernet. (Uautoriseret, altså) Fra 2004!?
http://www.kandu.dk/Unet441528.aspx
Nu bor jeg ganske vist ikke på Østerbro, men det er heller ikke just Fur eller et andet sted, hvor landbetjenten har en nem tjans.

Måske skulle man se at få investeret i sådan en Zena skivelås med alarm også?
Den lille alarm, jeg har bestilt, lader åbenbart vente på sig Ked af det
Og den skal i hvert fald lige modificeres lidt, før den kan monteres. Bl.a. skal jeg nok have lavet en 2-trins raket, så man har 10-15 sek. før det helt store brøl kommer.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#2
Den du har fået er den nyeste model, sidder med et helt nyt holandsk scooterblad, hvor der netop er en reklame med den lås.
Tror ikke du skal være så nervøs for opbrud, historien med ham der mistede sin Honda, skiriver jo heller ikke noget om låsen var efterladt el. ej, måske tyvene bare har løftet scooteren op i en varevogn med lås og det hele, efter de har klippet cykelstativet (el. noget på scooteren) over.
En Xenalås ville være en god kombination til Abus låsen, så man måske har en chance for at høre om der bliver pillet ved scooteren inden den forsvinder. :wink:
Svar
#3
Energy Skrev:Tror ikke du skal være så nervøs for opbrud, historien med ham der mistede sin Honda, skiriver jo heller ikke noget om låsen var efterladt el. ej, måske tyvene bare har løftet scooteren op i en varevogn med lås og det hele, efter de har klippet cykelstativet (el. noget på scooteren) over.
Hvis man bladrer længere ned i de forskellige indlæg i den anførte debat, så lader det til, at lås og maskine tilsyneladende er forsvundet sporløst, uden at der er forøvet synlig vold på det tilkoblede cykelstativ.
Der er naturligvis tale om noget, der fandt sted for 16-20 måneder siden, og Abus har åbenbart ændret noget i mellemtiden.

På den anden side erindrer jeg også en af de rødder, jeg gik til spejder med i sin tid. Han rendte altid rundt med et kodekort til cykellåse. Han skulle blot have fat i et eller andet nummer, der var hakket ind i siden på låsen, så kunne han låse den op i første forsøg.
Kunne man tænke sig noget tilsvarende florere i visse kredse. når det gælder nøgler til ABUS ? Ked af det
Svar
#4
Der er få takker på en Abus nøgle, så jeg tror der findes mange nøgler som passer
Svar
#5
Et sidespring: Findes nogen "elektrisk lås", der låser hjulet fast sikkert, og ikke kan fjernes - og f.eks fjernstyret? Måske mulighed for montering på begge hjul, for at opnå størst sikkerhed. Forskringen burde også godkende den, da skivebremserlåse er godkendte.

Jeg foretiller mig evt. sådan en elektrisk styre gaffel, der går omkring hjulet, og ind i, uden at kunne splittes. Med elektrisk motor, inde i selve låsen, så man ikke kan komme til at bare "dreje" den op, med en ekstern motor, eller nemt klippe den over. Hvis motoren styres af noget elektronik, og dette også er i låsen, skulle det jo være sikkert.

Naturligvis svarer det ikke til en lås, der kan låses omkring et cykkelstativ. Men det kan besværliggøre tyveri, og hurtigt låse begge hjul. Samtidig er en elektrisk motor, samt elektronik, nok mere sikker, end mekaniske låse.

Jeg har læst, at der er patenter for cykler. Men ikke, for knallerter og scootere (men cykelpatentet gælder nok også her). Dog har jeg aldrig set sådan en lås, til hverken cykel, eller scooter i handlen.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#6
Kom lige til at tænke på, den måske alligevel kunne låse til cykelstativet: En normal lås, sættes fast omkring cykelstativet, og den anden ende, op i den elektriske lås, så den låser fast, om både lås, og den normale lås. Oplåsning foregår så automatisk. Låsning, foregår "næsten" automatisk, da man bare skal løfte den op, og låse med fjernbetjeningen.
Svar
#7
Jeg ved godt dette er helt ude i hampen Smil. Sæt 220 volt på scooteren, så vedkommende person(er)
får en "oplevelse" for livet. Men det er nok både svært og forbudt?.
Svar
#8
Citat:Jeg ved godt dette er helt ude i hampen . Sæt 220 volt på scooteren, så vedkommende person(er) får en "oplevelse" for livet. Men det er nok både svært og forbudt?.

Måske er det lovligt, hvis der anvendes tilstrækkelig få joules. Bliver scooteren våd, vil gå en lækstrøm, og batteriet tømmes hurtigt. Der er risiko for gnister, der kan antænde dampe. Og scooteren kan umiddelbart nuppes, hvis man har hansker på. Støvler øger også isolationen. Næppe så godt, som en normal lås. Hvis låsen, ved en fejl aktiveres, på en tankstation, er der risiko for brænd og explosion. Jeg tror ikke, at metoden vil blive godkendt. Du skal tænke på forsikringen - for idéen er jo netop, at låsen skal forsikringsgodkendes.
Svar
#9
Automatisk udløsning af tåregas, via en elektrisk niveauføler... 8)

Ang. Abus's låsecylinder, så er den med skive-låsepaler, så den er umulig at dirke op, den kan slet ikke sammenlignes med alm. låsepaler i stiftform.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)



Forum spring: