Søg Garagen Hej Gæst! Register

Bedre lygter!!
#1
Har somme tider set i debatten at der har været snak om bedre lys på diverse køretøjer og vil også gerne have bedre lys på min men kan det lade sig gøre?

Aner ikke en dyt om hvad der sidderpå den som standard men hvad kan gøres for at forbedre lyset og da vi er på B-S selvfølgelig skal det ikke koste spidsen af en jetjager

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Gad godt at se en lygte med et sæt H4 Xenon system Smil

Ved bare ikke hvad det billige lygtehus og parabol siger til sådan en fætter, kunne da ellers være ret sjovt at prøve og se om det virkelig giver er bedre lys :wink:
Svar
#3
Tror de fleste pære på scooter er glødepære på 25/25 eller 35/35 W og er med fatningen BA20D http://www.thansen.dk/product.asp?c=1826...1686300826

Den kan også fås som halogen http://dinmc.dk/catalog/product_info.php...ts_id=1863
På min MC prøvede jeg den, og det gav et meget bedrer lys.

Men da jeg gjorde sådan: http://www.letsindig.be/lifan/vedligehol...ys/lys.htm kom der virkelig blus på, nu kan den næsten blænde ved fuld dagslys.

Exenon lyder spændende, med et forbrug på 35 W tror jeg ikke det er varmeudviklingen der er problemet, hvis det er en billig plastik parabol man har. Jeg kan ikke se om der både er langt og kort lys i pæren.
http://lysxperten.dk/motorcykel_xenon-p-937.html
Svar
#4
LETSINDIG Skrev:Tror de fleste pære på scooter er glødepære på 25/25 eller 35/35 W og er med fatningen BA20D http://www.thansen.dk/product.asp?c=1826...1686300826

Den kan også fås som halogen http://dinmc.dk/catalog/product_info.php...ts_id=1863
På min MC prøvede jeg den, og det gav et meget bedrer lys.

Men da jeg gjorde sådan: http://www.letsindig.be/lifan/vedligehol...ys/lys.htm kom der virkelig blus på, nu kan den næsten blænde ved fuld dagslys.

Exenon lyder spændende, med et forbrug på 35 W tror jeg ikke det er varmeudviklingen der er problemet, hvis det er en billig plastik parabol man har. Jeg kan ikke se om der både er langt og kort lys i pæren.
http://lysxperten.dk/motorcykel_xenon-p-937.html

Jeg har selv 2 stks 35/35w BA20D Halogenpærer i min Neo's og det funker - Modkørende bilister husker at blænde ned, når de lige får et blink med 70w i hovedet.

Mht Xenon pærer, så er den du linker til, IKKE med kort og langt lys - Du skal kigge efter kits der siger Bi-Xenon for at få det. Grundet xenonpærens opbygning og funktionsmåde kan der nemlig ikke være 2 glødetråde inden i, Så for at få kort og langt lys, flyttes pærens lyspunkt mekanisk.
Det tilsvarende Bi-Xenon kit til det du linker til, koster næsten dobbelt så meget :
http://lysxperten.dk/motorcykel_bi_xenon-p-940.html

Derudover skal man huske på at Xenon anlæg IKKE er godkendte til brug på offentlig vej, På MC, Stor Knallert og biler bliver man blot kaldt til syn, hvor man så skal have original lygterne monteret, men på Lille Knallert går det under Konstruktiv Ændring, og dermed kan det konfiskeres.

Dutch
Svar
#5
Dutch
Kan det passe at en Yamaha Jog kører med halogen som dem du har i din.
Søgte ved Thansen og fandt disse:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=1826...1706579117
Der står intet om det er med den fatning du nævner.

Søgte jeg på den fandt jeg kun almindelige

Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Der er da flere knallerter, der leveres med halogenpærer - heriblandt min :wink: Den leveres med 35/35 W med en HS1 fatning (P43t), en afart af en H4 fatning, hvor "benene" er vendt anderledes. Officielt, er den lavet, så folk ikke ved en "fejltagelse" kommer til at sætte en kraftigere H4 pære i - men en 40/45 w kan dog skaffes, og virker uden (varme/strøm)problemer 8) Lygter skal være godkendte, og maksimumstørrelsen skulle gerne fremgå af den pligtige godkendelseskode i lygteglasset. Der er endvidere regler for, hvor mange candela (hvor kraftigt lys), man må montere på køretøjer. Det kan alene være disse regler, man kan forbryde sig mod - altså at lygtehuset ikke er godkendt til de mange Watt, eller at pærene afgiver for mange candela. Det sidste, kommer næppe på tale, med de pærer, vi her taler om.
Xenon er - indtil videre - en anden sag, og man må forvente, at det kun er et spørgsmål om tid, før de må godkendes til montering, da de allerede er godkendte på kørtetøjer, der har dem monteret fra start.

Modsat Dutch, mener jeg dog ikke, at montering af kraftigere pærer, er en " ulovlig konstruktiv ændring", der kan medføre konfiskation. Konfiskationsreglerne gælder i virkeligheden kun for motorkøretøjer (knallerter er ikke motorkøretøjer), med den lille undtagelse, der med rettens godkendelse, praktiseres med varioen Ond Så det værste, der kan ske, er, at man på lille knallert får en bøde på 500,-, og må sætte en anden pære i. Det kræver dog, at "nogen" skiller knallerten ad (hos mig, skal hele forskjoldet af, for at komme til pæren), for at tjekke pæren, og sammenligne den med den kryptiske kode på lygteglasset. Forkert lygteføring, eller indstilling af lygter, kan derimod hurtigt konstateres, men det har jo intet med pæren at gøre Idé
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: