Søg Garagen Hej Gæst! Register

Mere på toppen?
#1
Jeg er den lykkelige ejer af en BigMax '07 der har mange oplevelser bag sig, ture til sverige og tyskland har bragt den op på 12000 km (ikke meget, men har ikke kørt på den i lang tid).

I dag fik jeg den ud af skuret, og gjort den klar til kamp, men en tur med gps ombord gav mig max 68 på toppen.

Vil gerne have mere på toppen, uden at det bliver alt for synligt.
Har således fjernet skiven, og sat et udstødningsrør på, der ligner det orginale, dog uden begrænsninger.
Der er dog et lille hul i udstødningen (på for røret), det tager vel lidt af toppen, gør det ikke?

Har hørt folk snakke om at sætte større dyse på. Er det noget der kan give noget, uden at man skal skifte alt mulig andet? Vil nemlig ikke lave indgreb i selve motoren.

Har også hørt at man kan sætte en anden variator på. Nogen der ved noget om det?

Mine ruller skal skiftes. Ved slet ikke hvilken størrelse der sidder i originalt, men nogen der kan sige noget klogt om hvilke jeg skal have i, for at bevare det gode træk, men samtidig også topfarten.


Håber I kan hjælpe mig, uden at sproget bliver alt for teknisk, for er ikke lige den store mekaniker, hehe.
/Jason
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Skift den udstødning ud med en ny. Når der først er gået hul, mister scooteren både optræk og fart.
En større dyse giver ikke fart, kun mere benzin til cylinder/stempel, så det ikke varmesætter sig, når man har sat tunsæt på.

Og hvis du kører 68 km/t, er det jo synligt for alle (også disse Frækolice: Blink med øjet ).
En malossi eller Polini vario (som nok er de bedste til sportstun?), giver både bedre optræk og også lidt mere fart, end den originale vario. Ruller plejer at være 7,5 grams på en lovlig PGO. Men det er muligt at Big Max kører med 7 grams fra standard af, da det jo er en 45'r.

Jeg kører selv med 7,5 grams i min Malossivario, og en Gianelli Go udstødning.
Svar
#3
Tak for svaret Grin
Er godt klar over at politiet kan se at den er ulovlig hvis de ser mig køre på den, men jeg mener bare, at det skal ikke kunne ses eller høres når man kører stille og rolig, eller når den står stille Blink med øjet

Dvs. ingen knæk-udstødninger (selv om disse også kan være lovlige, men de giver tit politiet en mistanke).

Hvor meget kan en vario give, ca.?
og hvilken str. ruller kan jeg smide i den, for at få mere på toppen? Nogle større ikk? Men hvor meget? Den skal jo heller ikke være DØD i optræk...
/Jason
Svar
#4
Hallubaloo Skrev:Tak for svaret Grin
Er godt klar over at politiet kan se at den er ulovlig hvis de ser mig køre på den, men jeg mener bare, at det skal ikke kunne ses eller høres når man kører stille og rolig, eller når den står stille Blink med øjet

Dvs. ingen knæk-udstødninger (selv om disse også kan være lovlige, men de giver tit politiet en mistanke).

Hvor meget kan en vario give, ca.?
og hvilken str. ruller kan jeg smide i den, for at få mere på toppen? Nogle større ikk? Men hvor meget? Den skal jo heller ikke være DØD i optræk.


Knækudstødninger er lig med tiltrækningskraft af Frækolice:, så hold dig langt væk fra dem. Selvom de er lovlige på nogle få modeller, ville jeg pille dem af, og sætte en mere normallignende udstødning på ( også selvom det er ulovligt Blink med øjet )

Jeg vil skyde på, at min Malossi har givet 6-8 km/t mere på toppen plus et glidende optræk, hvilket standardvario'en ikke giver.

På et sportstun med standardkarburator, 47mm cylinder, gianelli udstødning og malossivario, skal du nok ikke gå lavere end 6 grams og højere end 8 grams ruller. Du må eksperimentere dig lidt frem, derimellem Smil.
Svar
#5
Jps Skrev:Knækudstødninger er lig med tiltrækningskraft af Frækolice:, så hold dig langt væk fra dem. Selvom de er lovlige på nogle få modeller, ville jeg pille dem af, og sætte en mere normallignende udstødning på ( også selvom det er ulovligt Blink med øjet )

Jeg vil skyde på, at min Malossi har givet 6-8 km/t mere på toppen plus et glidende optræk, hvilket standardvario'en ikke giver.

På et sportstun med standardkarburator, 47mm cylinder, gianelli udstødning og malossivario, skal du nok ikke gå lavere end 6 grams og højere end 8 grams ruller. Du må eksperimentere dig lidt frem, derimellem Smil.

Skrev netop også selv at jeg vil holde mig LANGT fra knækudstøninger. Men tak for de gode råd og anbefalinger. Må hellere prøve det af. Blink med øjet

Starter nok med en vario, kræver ikke det store indgreb, og så må jeg se om det giver nok til at kunne tilfredstille mig.
/Jason
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: