Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ny guide til justering af ventiler.
#1
Da den gamle guide til ''Justering af ventiler'' efter min mening, både var forældet, og mangelfuld, besluttet jeg mig for at lave en ny. Smil

Vigtigt!
Motoren må MAX være 30 grader varm når ventilerne bliver stillet.

Start med at åbne for sædet og fjern følgende møtrikker og skruer vist på billedet:
[Image: 13.jpg]

Bagefter skal det sorte skjold under sædet afmonteres, nede på trinbrættet under gummimåtten sidder 2 krydskærv skruer som skal fjernes, bagefter kan skjoldet fjernes, og du vil få denne udsigt:
[Image: 134.jpg]

Derefter skal du afmonter den sorte slange der sidder på studsen på ventildækslet.
Afmonter de 4 skruer der holder ventildækslet og fjern derefter ventildækslet.

Så er vi kommet til ventilerne:
[Image: 796.jpg]

Men inden vi begynder at stille ventilerne så skal motoren stilles under kompression.

For at stille motoren under kompression, skal du starte med at pille den lille gummi prop der sidder på blæserhuset af, så du kan se svinghjulet. (eller pille hele blæserhuset af som på billedet nedenfor)
Drej motoren rundt indtil mærket "T" står ud for tappen i motorblokken.

Her står ''T''mærket på svinghjulet ud for tappen i motorblokken:
[Image: 801.jpg]

Vigtigt!
Når 'T''mærket står ud for tappen i motorblokken, så skal de 2 mindste huller i knastakslen være plan med topstykket, og det store hul skal være i top.

Sådan her skal knastakslen se ud når motoren står under kompression:
[Image: 797.jpg]

Så skal ventilerne stilles, start med at løsn kontramøtrikken og juster skruen mens man køre søgerbladet imellem justerskruen og ventilstammen som vist på billedet:

[Image: 142.jpg]

Spillerummet skal stilles til 0.08mm eller 0.003 tommer. Søgerbladet skal være stramt at få igennem men selvfølgelig ikke så stramt der skal bruges vold, for at få det igemmen.
Samme procedure gælder for begge ventiler.

Husk: At spænde kontramøtrikken og kontrollere spillerummet igen efter den er spændt, da skruen ofte giver sig lidt.

Så er det bare at samle det hele i omvendt rækkefølge af adskillelse.

NB: Hvis pakningen i ventildækslet ser slidt ud, eller hvis du er usikker på om den kan holde tæt, så er det en god ide at skifte pakningen når man alligevel har dækselet afmonteret.
Pakningen koster 19kr, og kan købes her: Ventildækselpakning.

Jeg håber i kan bruge guiden.
Ris og ros, modtages gerne.

NB: Jeg påtager mig ikke ansvaret for hvis din maskine havarer som følge af min guide, selvom dette ikke burde ske, tager jeg alligevel mine forholdsregler.
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Har ikke en disse forstand på de nymodens 4taktere, men denne guide ser fin ud. :thumpup:
Svar
#3
Du skal måske skrive om mortoren skal være varm eller kold, når man gør det.

Ellers fin guide!
Skrevet af mig.

"Hvis det ikke er i stykker, så lad vær' med at pille". ;)
Svar
#4
MartinAndersen14 Skrev:Du skal måske skrive om motoren skal være varm eller kold, når man gør det.
Det havde jeg helt glemt, men det er blevet rettet til nu. :wink:


MartinAndersen14 Skrev:Ellers fin guide!

Jps Skrev:Men denne guide ser fin ud. :thumpup:

Tak skal i have. Smil
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
#5
:thumpup: thumbs up!


Grin
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Hvor får man det blad på 0.08 mm. Jeg har hørt andetsteds at det skulle være 0.05 mm.

Ellers flotte guide. Også de andre du laver du er god!
Svar
#7
Contradel Skrev:Hvor får man det blad på 0.08 mm. Jeg har hørt andetsteds at det skulle være 0.05 mm.

Søg og du skal finde : Mit topic om 0,08 søgerbladet .
Skrevet af mig.

"Hvis det ikke er i stykker, så lad vær' med at pille". ;)
Svar
#8
Contradel Skrev:Hvor får man det blad på 0.08 mm.
MartinAndersen14 Skrev:Søg og du skal finde : Mit topic om 0,08 søgerbladet .
Grin
Contradel Skrev:Jeg har hørt andetsteds at det skulle være 0.05 mm.
Det var sådan de skulle stilles før, men fabrikken fandt ud af at de skulle stilles til 0.08mm.

Contradel Skrev:Ellers flotte guide. Også de andre du laver du er god!

Takker. :bow:
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
#9
Hvordan skruer man de skruer? skal man bruge et speciel værktøj eller bare en gang kno fedt
stavefejl er gratis (:

Hvis det er lettere at skrive på msn, så skriv en pb med din msn.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
99amartin Skrev:Hvordan skruer man de skruer? Skal man bruge et speciel værktøj eller bare en gang kno fedt?
Jeg bruger fingerne, skruen skal kun rykkes et par mm af gangen.(De er meget nemme at stille på.) Hvis der er gået lang tid siden ventilerne sidst blev stilt så kan det godt være at der skal bruges en lille svensknøgle til at løsne med, og så bruge fingerne til at stille med. :wink:
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
#11
Jeg stiller lige et dumt spørgsmålFræk

Hvad gør ventilerne?
Og
Hvorfor skal man stille på dem?
Sætter meget stor pris på, når folk hjælper. Derfor hjælper jeg også så vidt muligt selv.
Svar
#12
Ankerpeter Skrev:Hvad gør ventilerne?
Og
Hvorfor skal man stille på dem?

Ventilerne, (Navnlig indsugningsventilen) søger for at der kommer en blanding af benzin og luft, fra karburatoren, og ned i cylinderen.
Udstødningsventilen søger for at rest stofferne(Udstødningsgassen) bliver lukket ud af cylinderen, og videre ud i udstødningen.

Efter længer tid/Km bliver ventilerne løsere eller strammere, så skal de stilles for at scooteren køre optimalt.


Var det svar nok på dit spørgsmål?
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar


Forum spring: