Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvor mange omdrejninger kører en scooter egentlig med ?
#1
...se emne :wink:
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#2
Mener at have hørt 8-10k ikke er ualmindeligt. Husk en 2-takter kører på omdrejningerne, hvor en 4-taker groft sagt kører på momentet.
Svar
#3
vil da lige nævne at det i høj grad kommer an på den type maskine motoren sidder på..
eks. har jeg prøvet en suzuki motorcykel, med en kun 250 ccm motor hvor det røde felt startede ved 18000 omdrejniner! (gsx-r250), så specielt små firtaktede motorer køre i høj grad på omdrejningerne hvis de vil have effekt.. altså sportsmaskiner
hovedårsagen til man normalt ikke gør det er en firtaksmotor er så meget mere avanceret end en 2 takt at det er dyrt og går seriøst ud over holdbarheden at køre med den slags omdrejninger.
På motorcykler er det helt normalt at det røde felt er omkring 10000 omdrejninger, som på 2 takterne, idet prisen for de mange heste ved høje omdrejninger er dårligt moment - men da motorcyklen ikke slæber rundt på 1000 kg dødvægt som en bil er det lige meget....
Svar
#4
IHHHHHJ - bliver konstant logget ud når jeg sender indlæg!! ovenstående var mig!
Svar
#5
Falk Skrev:IHHHHHJ - bliver konstant logget ud når jeg sender indlæg!! ovenstående var mig!

Der er vist nogle småproblemer med netop det Ked af det.

TT: BiG'en ligger på 8.500-9.000 omdr. ved fuld skrue lige for tiden. Og det er ca. 1000 omdr/m. for meget,. Jeg kører nemlig med standardvario'en. Når jeg kører med Malossi'en, så falder den de ca. 1000 omdr/m, hvis man altså kan stole på omdrejningstælleren, på BiG'en Smil.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#6
Det kommer stærkt an på hvilken udstødning, der sidder på 2 takts motoren. De lovlige standard potter kører i området 7-8000rpm, hvor en Hyper racerpotte derimod kan snurre op til 16.000rpm !, men kræver self. en cyl (m. stor/høj portning), karburator ( m. stor venturi), etc., der kan føde/matche potten i de omdrejningstal.

Der er i tidens løb udviklet variable udstødningsventiler (bla. Yamaha's YPVS), der kan lave en kraftigere modtryksbølge, der svarer til en lav udstødningsport, så motoren trækker bedre i de lave rpm., Det har jeg dog ikke set på knallertmotorer (endnu) desværre.
Svar


Forum spring: