Søg Garagen Hej Gæst! Register

Vinter ovre, scooter igang igen (Giantco sprint)
#1
Ja, så er vinteren (så godt som) ovre, dvs. nu er det snart dansk sommer.

Så vil jeg godt have min scooter igang igen, den stod i vinterhi pga. ringe dæk (de kolde/fugtige morgener var bremselængden for latterlig).

Men her kommer det så. Først var batteriet løbet tørt, fair nok, fik det opladt og så kunne den startes igen, men kun vha. kickstart - som var et helvede.

Det tager ca. 10 minutter af nonstop trampen på den der kickstarter, og det er jo ikke særligt herligt hvis man skal bruge den om morgenen, og hvor det er endnu koldere. Prøver jeg med el-start lyder det som om den lige skal til at tage fat og starte, men så alligevel ikke. Min storebror siger, at jeg bare skal køre den ordentligt igang igen, og så vil elstarteren eventuelt snart virke igen.

Han sagde også jeg skulle pumpe dækkene op, men det kommer.

Er der andre ting, jeg skal ordne før den skulle ku køre som før vinterhi? (hvor elstarteren virkede perfekt, selvom kickstart stadig var et helvede.) Og er der en måde hvor jeg kan få elstart til at virke ordentligt?

Noget helt andet er, den har nu kørt 695 km, og har endnu ikke skiftet olie. Har hørt, at det skulle ske efter ca. 300 - 400 km?

Tak for hjælpen, på forhånd. Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Når den nu har stået i vinterhi Fortvivlethock: og nu skal ud at køre igen, så ville jeg benytte lejligheden til at få foretaget det serviceeftersyn, den skulle have haft ved ca. 3-500 km :oops: Dvs. stillet ventiler (0,08 ), skiftet motorolie, evt. renset karburator, og ellers strammet skruer og bolte. Når den ikke vil starte, efter længere tids opstaldning, skyldes det nok, bortset fra det flade batteri, at al benzinen er fordampet i karburatoren. Det betyder, at du først skal have pumpet karburatoren op med maaaange tråd på kickstarteren. Hæld lidt karburatorspirt i benzinen, for at tage evt. fugt, der måtte have lagt sig i karburatoren og hjælp den med lidt "starterspray" - så skal den nok komme igang, og være mere villig efter en god lang tur. Men husk, at få stillet ventiler :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Tja, mht serviceeftersyn, så er det noget jeg foretrækker selv at gøre fordi jeg ikke helt stoler på Thansen. Det jeg ledte efter, var mest hvad der skulle tjekkes, men det fik du klaret fint med dine liste der. Smil

Summa sumarum, det jeg skal tjekke er altså;

Ventiler
Motorolie (ved jeg ikke helt hvordan, men hvis der ikke er noget, jeg skal passe meget på, ka jeg nok godt hitte ud af det alligevel Grin)

Karburator
Skruer / bolte
benzin fordampet - Jeg tanker den normal med 95', og såvidt jeg ved, så er der karburatorsprit i det?

Og hvad menes der med "starterspray"? Det har jeg godt nok aldrig hørt om før. Smil
Svar
#4
Scond Skrev:Tja, mht serviceeftersyn, så er det noget jeg foretrækker selv at gøre fordi jeg ikke helt stoler på Thansen. Det jeg ledte efter, var mest hvad der skulle tjekkes, men det fik du klaret fint med dine liste der. Smil

Summa sumarum, det jeg skal tjekke er altså;

Ventiler
Motorolie (ved jeg ikke helt hvordan, men hvis der ikke er noget, jeg skal passe meget på, ka jeg nok godt hitte ud af det alligevel Grin)

Karburator
Skruer / bolte
benzin fordampet - Jeg tanker den normal med 95', og såvidt jeg ved, så er der karburatorsprit i det?

Og hvad menes der med "starterspray"? Det har jeg godt nok aldrig hørt om før. Smil
Bare så du er klar over det, så kan/vil du få problemer med din reklamationsret, hvis du ikke kan dokumentere, at de anbefalede eftersyn er blevet udført.
Ventilerne er vigtige, og de skal stilles til 0,08mm - og ikke 0,05, som der måske står i manualen. Det kan være svært, at finde et 0,08mm blad til at justere med i Danmark, men Louis.de har et sæt, hvor der er et 0,08 blad i.

Motorolien lukker du ud via en bundprop/skrue i bunden af motoren, og du hælder 0,7l frisk almindelig motorolie 10W-40 i hullet (mineralsk, semisytetisk, fuldsyntetisk - alt kan bruges), hvor oliepinden sidder - i manualen, står der sikkert 0,8 l, men det skal du ikke lade dig forvirre af - det gælder kun, hvis motoren aldrig har fået olie før. Du måler oliestanden ved at stikke oilepinden ned i hullet UDEN at skrue den i.

Ja, benzin fordamper, og ret hurtigt i selve kaburatoren. Hvis det er Bio 95, du tanker så er der rigtigt nok træsprit i, men det virker ikke helt på samme måde, som karburatorsprit. Det ene, populært sagt, "samler" vand, og det andet "fortrænger" vand, hvilket i princippet er lige godt i det daglige, men netop i dit tilfælde, ville jeg give den en skvæt karburatosprit.

Du kan få en lille spraydåse "starterhjælp" på den lokale tank. Det går under mange navne, men er bare et æterprodukt, der tænder hurtigere end benzin. Du sprayer det bare ind i indsugningen og prøver at starte.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
Jeg er godt klar over det med reklamationsretten, men den røg sig vist en tur da jeg fixede skiven og CDI'en alligevel.

Og efter jeg har været kørt galt på min scooter, har der været en del egenhændige reperationer alligevel. Jeg har dog ikke selv prøvet at stille ventilerne endnu, men jeg mener at have set en guide herinde, så det burde også gå.

Men når ikke at få ordnet de der ting i dag, så jeg vil bare komme igang med det i morgen, eller det vil sige engang jeg har fået fat i et søgerblad. Grin

Og mange tak for hjælpen. Smil
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Bundproppen synes jeg ikke rigtigt, jeg kan finde. Heller ikke efter at have kigget manualen igennem, medmindre det er en møtrik der skal skrues ud af højre side i bunden?

(Jeg ved godt, at jeg burde edite nu da det er mit indlæg, der er i bunden, men jeg tror også lidt, at topic skulle op i toppen igen for at få besvarelse.)
Svar
#7
Scond Skrev:Bundproppen synes jeg ikke rigtigt, jeg kan finde. Heller ikke efter at have kigget manualen igennem, medmindre det er en møtrik der skal skrues ud af højre side i bunden?

(Jeg ved godt, at jeg burde edite nu da det er mit indlæg, der er i bunden, men jeg tror også lidt, at topic skulle op i toppen igen for at få besvarelse.)


Det er den møtrik der skal skrues ud af bunden i højre side, som er bundproppen. (Det er vist nok en 17'nere top som skal bruges.) Smil
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar


Forum spring: