Søg Garagen Hej Gæst! Register

Lis
#1
blabla
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#2
Hvorfor har du adskildt motoren ad? Har du samlet den rigtigt?
Svar
#3
Hvis vi holder os til "brand-trekanten" så kræver en forbrænding:
1: Brændstof dvs. benzin ---> OK
2: Varme dvs. gnist ---> OK
3: Ilt dvs. lufttilførsel ---> ????

Med andre ord kunne lufttilførsel og blandingsforhold være under mistanke.

En anden mulighed er, at tændingen sker på et helt forkert tidspunkt.

I min tilstand af begrænset viden ( :oops: ), kan jeg dog ikke udtale mig, om det sidste i det hele taget er muligt på en 4T scooter !
Sidder generatoren ikke fast på krumtapakslen? Så vidt jeg kan se af diagrammet, så styres CDI'en direkte af den.
Svar
#4
walker1 Skrev:Hvis vi holder os til "brand-trekanten" så kræver en forbrænding:
1: Brændstof dvs. benzin ---> OK
2: Varme dvs. gnist ---> OK
3: Ilt dvs. lufttilførsel ---> ????

Ovenstående er selvfølgelig helt korrekt, men en anden vigtig ting som er glemt er helt klart kompression - ihvertfald for at holde motoren kørende :wink:
Svar
#5
SLK Skrev:Ovenstående er selvfølgelig helt korrekt, men en anden vigtig ting som er glemt er helt klart kompression - ihvertfald for at holde motoren kørende :wink:
Ups, ja. :oops:
Glemte, at ventilerne også gerne skal køre korrekt!

Måske er det på sin plads at spørge: Hvor grundigt har motoren været skilt ad?

I hvert fald på biler kan man komme frygtelig galt afsted med forkert samlet/justeret træk af knastaksel. Der snakker man vist regulært motorhavari, hvis tandremmen knækker!

De fleste 4T scootere bruger vist kædetræk, og der er muligvis bedre plads mellem stempel og ventiler, men alligevel.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#6
blabla
Svar
#7
Var det nødvendigt at skille den ad? eller var det bare nysgerrighed?

PS husk mærket kan godt stå 1 omgang forkert i forhold til ventilerne... isåfald starter den slet ikke!
Svar
#8
jeg kom bare godt igang Smil
står det der med ventilerne i manualen? et billede af det måske?

steen55 Skrev:Var det nødvendigt at skille den ad? eller var det bare nysgerrighed?

PS husk mærket kan godt stå 1 omgang forkert i forhold til ventilerne... isåfald starter den slet ikke!
Svar
#9
Et godt råd er: ikke at skille noget ad der fungerer!

Ved ikke hvad der står i manualen, men ved det samme kan ske med en bil når man skifter taktrem.

Husk at dreje motoren rundt med fingrene (og uden tændrør) inden du starter, så du er sikker på ventilerne ikke rammer stemplet!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#10
Smil Hvis noget nu fungere rigtig godt, er det da godt at skille det ad for at finde ud af hvorfor.
Svar
#11
På en Listo kommer der gnist hver gang stemplet er i top.
Men på svinghjulet er der en lille forhøjning som skal køre forbi pickupspolen (I den røde ring på billedet) lige før stemplet er i top.
Med venlig hilsen Søren
Svar
#12
opps
Svar


Forum spring: