Søg Garagen Hej Gæst! Register

På jagt efter ulovlige knallerter.
#1
Jeg fandt lige den her artikken: På jagt efter ulovlige knallerter.

Citat:Indsatsen gennemføres efter de seneste års stigning i antallet af dræbte og tilskadekomne knallertkørere. I 2005 og 2006 blev der dræbt henholdsvis 29 og 24 knallertkørere i trafikken - de foreløbige tal viser, at 42 knallert­kørere blev dræbt i trafikken i 2007...

...en stor del af ulykkerne sker på grund af høj fart, men også de ændringer, som en del knallertkørere laver på deres knallerter, så de kan køre hurtigere, koster liv.

Triste statistikker. Ked af det
Men hvor mange af dem er så død af andre årsager, end høj fart? :?

Men sørg for at køre ordenligt, og ikke alt for stærk fra den 8. til den 11. april. :wink: (Selvfølig bør i også køre ordentligt uden for den periode, :P men vær extra opmærksom i de 4 dage. :wink: )
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
big7000 Skrev:Jeg fandt lige den her artikken: På jagt efter ulovlige knallerter.

Citat:Indsatsen gennemføres efter de seneste års stigning i antallet af dræbte og tilskadekomne knallertkørere. I 2005 og 2006 blev der dræbt henholdsvis 29 og 24 knallertkørere i trafikken - de foreløbige tal viser, at 42 knallert­kørere blev dræbt i trafikken i 2007...

...en stor del af ulykkerne sker på grund af høj fart, men også de ændringer, som en del knallertkørere laver på deres knallerter, så de kan køre hurtigere, koster liv.

Triste statistikker. Ked af det
Men hvor mange af dem er så død af andre årsager, end høj fart? :?

Men sørg for at køre ordenligt, og ikke alt for stærk fra den 8. til den 11. april. :wink: (Selvfølig bør i også køre ordentligt uden for den periode, :P men vær extra opmærksom i de 4 dage. :wink: )

Har lige postet følgende forespørgelse til Tv2Krimi og Rådet for større trafiksikkerhed, i relation til den artikel :
Citat:Efter at have læst http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.ph...14008.html ang. jagten på ulovlige knallerter, studser jeg over denne sætning : "En stor del af ulykkerne sker på grund af høj fart, men også de ændringer, som en del knallertkørere laver på deres knallerter, så de kan køre hurtigere, koster liv."

Så vidt jeg ved, viser statistikkerne tydeligt at flertallet af de uheld der involverer de bløde trafikanter på 2 hjul (cykel, Lille knallert og Stor knallert), skyldes bilister der overser højrevigepligten, samt billister der overser vigepligten ved udkørsel fra villaveje ("hajtænder"), og det kun er et fåtal af ulykkerne, hvor en eventuel konstruktiv ændring af den lille eller store knalllert, har haft nogen indflydelse på uheldets omfang - andre faktorer har haft større indlydelse (alkohol, flere på en knallert, hensynsløs og uansvarlig kørsel). Det ses jo tydeligt på forsikringsselskabernes mulighed for at foretage regress på en udbetaling fra den lovpligtige ansvarsforsikring - De foretager jo kun denne regress, hvis uheldet direkte kan relateres til den konstruktive ændring. Mig bekendt er dette faktisk kun sket i meget få tilfælde de sidste 10 år.

Er det endnu engang den politiske korrekte mediedrevede version, som kommer til udtryk, eller lader man blot hånt om de reelle fakta ?
Så må vi se om de vælger at svare.

Dutch
Svar
#3
Hehe, fedt skrevet. :wink: :thumpup:

Glæder mig til at se hvad Tv2 siger til det. (Hvis de da svare.)
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
#4
Jeg har ligeledes udbedt mig belæg for påstanden om, at de "hurtige" knallerter er årsagen til flertallet af ulykkerne, da den statistik, jeg har tilgang til, klart påpeger, at hovedårsagen (ca. 2/3 ) af ulykkerne alene skyldes manglende overholdelse af vigepilgten ved højresving og i kryds.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
Fedt at i vælger at skrive til TV2 og udbedre en forklaring :respekt:

Nu glæder jeg mig bare til/hvis de svarer Grin
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Dutch
Et ord: :respekt:

Fint og rigtigt skrevet, det er ikke kun vores skyld at ulykkerne sker.
Bare politikkerne ville få øjnene op for det!!

Svar
#7
kragen Skrev:Jeg har ligeledes udbedt mig belæg for påstanden om, at de "hurtige" knallerter er årsagen til flertallet af ulykkerne, da den statistik, jeg har tilgang til, klart påpeger, at hovedårsagen (ca. 2/3 ) af ulykkerne alene skyldes manglende overholdelse af vigepilgten ved højresving og i kryds.


Så sent som idag var jeg udefor at en bilist ikke overholdt sin vigepligt i et T-kryds da jeg kom kørende på cykelstien, og der var til og med god udsyn.

Selvom jeg troede at NU ville han da stoppe for hajtænderne, forsat han bare, jeg rystede på hovedet af ham.
Jeg stopper nu alligevel altid op for en sikkerheds skyld.

Nu er jeg ikke en af dem der fare afsted gennem det hele som jeg tit ser med andre scootere, havde jeg kørt som de gør; var der sket en ulykke idag.
"Mongo only pawn...in game of life!"
Svar
#8
kragen Skrev:Jeg har ligeledes udbedt mig belæg for påstanden om, at de "hurtige" knallerter er årsagen til flertallet af ulykkerne, da den statistik, jeg har tilgang til, klart påpeger, at hovedårsagen (ca. 2/3 ) af ulykkerne alene skyldes manglende overholdelse af vigepilgten ved højresving og i kryds.

Hørt! :P
Skrevet af mig.

"Hvis det ikke er i stykker, så lad vær' med at pille". ;)
Svar
#9
Den presse medelse tror jeg stammer fra rigspolitiet uden at vide det,men kigger men på TTV på dr står der nøgagtig det samme.Så det vel bare endnu en undskylning for at jagte de "hurtige" knallerter".

Der er ingen der at de politiske korrekte der tænker på hvorfor mon folk laver dem om så de kan køre mere end de 30/45,? det jo helt ude i hampen at vi ano 2008 stadig har en lov fra en tid der måske nok var beretiget dengang den blev vedtaget.
Men når man tænker på de fleste scooter i dag rent faktisk er bygget til at kunne køre 50/60.så er det i mine øjne helt håbløst at skulle køre i et tempo i stil med en cykel,hvilket faktisk kan bringe en i endnu støre fare da man ikke kan følge tempoet i trafikken.Og dermed faktisk er til fare.

En ting jeg ser på min tur dagligt til job (køre 50 km hver dag) er som Dutch er inde på højrevigepligten.
Hvis de virkelig vil bringe døds stadistikken ned er det de forkerte de jagter,der er lige så mange bilister med hovdet under armen som ikke overholder ders vigepligt men det ser man helt sort på og siger det er ene og alene fart der dræber,hvilket jo er helt absurd påstand.

Når det er sagt er der nok ligeså mange unge scooter køre rødent,over for rødt kørsel på fortov osv.så kunne jeg sq forstå man beslaglage.
En ting jeg ikke fatter hvordan kan det ved lov lige pludselig er lovligt at beslaglægge en form for køretøjer og andre går fri.(Men så kan man vel fiske stemmer på det)
Det skulle lige ha været dem der køre i bil der fik taget ders køretøj ved for høj fart, sikke et ramaskrig der ville lyde.Men det vil aldrig ske, da ingen politiker ved sine fulde fem tør gøre det.

Lav dog den tåbelige lov om til at scooter i det mindste kan følge trafikken i byerne,50 km/t mig bekendt er der ikke flere døde i tyskland/spanien/italien og andre lande hvor de har højer hastighed.

Nå så fik jeg da luft det var dejligt. Smil
Mvh.Christian Hansen
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Lad det være sagt med det samme, jeg har ikke noget imod at folk "piller" lidt ved scooteren, så længe de kører ordentligt, samt ellers respekterer den gældende færdselslov.
Men:

Christian H Skrev:Men når man tænker på de fleste scooter i dag rent faktisk er bygget til at kunne køre 50/60

Det argument holder ikke i min verden. Biler og motorcykler er jo også lavet til at køre stærkere, skal de så også have lov til at gøre det, bare fordi de kan ? Så har vi jo skruen uden ende Blink med øjet

Christian H Skrev:hvilket faktisk kan bringe en i endnu støre fare da man ikke kan følge tempoet i trafikken

Nu er hastighedsgrænsen på landevej jo fx 80 Km/t, skal scootere så have lov til at køre 80 km/t, bare så de kan følge trafikken, og derved ikke være til fare/gene ?

Christian H Skrev:Men så kan man vel fiske stemmer på det

Der er nok ikke mange stemmer at hente blandt den brede befolkning i disse sager.

Christian H Skrev:Det skulle lige ha været dem der køre i bil der fik taget ders køretøj ved for høj fart

De mister godt nok ikke deres bil, men til gengæld koster det jo selve "pappet" ved for høj fart.
Og ser vi på det med % øjne, så får de et klip ved 104 km/t ved overskridelse på landevej.
For en scooter svarer det jo til en overskridelse på bare 39 km/t. Skal billisten miste sit kort, ja så hedder det jo 128 km/t igen på basis af 80 km/t grænsen, dette vil jo for en knallert svare til 48 km/t, så i mine øjne bliver billister straffet ligeså hårdt som scootere, da det at miste kortet jo i mange tilfælde kan koste dig dit job, og derved øge straffens omfang ganske betydeligt.

Christian H Skrev:Lav dog den tåbelige lov om til at scooter i det mindste kan følge trafikken i byerne,50 km/t mig bekendt er der ikke flere døde i tyskland/spanien/italien og andre lande hvor de har højer hastighed

Så vidt jeg ved, så er hastighedsgrænsen for lille scooter i Tyskland 25 km/t. Og da stor scooter er et EU fænomen, ja så må grænsen jo nødvendigvis være 45 km/t i hele EU.
At det så i flere EU lande er tilladt som 16 årig at køre på lille motorcykle (er 100cc eller 125 cc??) er jo så en anden sag.

Christian H Skrev:Nå så fik jeg da luft det var dejligt. Smil

Det gjorde jeg også Blink med øjet
Og lad mig slutte af med igen at sige, jeg har INTET imod at folk kører stærkere end det tilladt, de skal bare ikke græde og sige at billisterne ikke har det ligeså hårdt, for det har de i mine øjne Smil
Svar
#11
Struerboen Skrev:At det så i flere EU lande er tilladt som 16 årig at køre på lille motorcykle (er 100cc eller 125 cc??) er jo så en anden sag.

Jeg har lige været i Finland, der har de 16 årlige lov til at køre 60 km/t på knallert/scooter!! - dette synes jeg er i overkantet, en 16 årig er måske nok fysisk i stand til at styre køretøjet, men hovedet og erfaringen er ikke udvilket tilstrækkeligt efter min mening.

I Danmark mener jeg, at en god grænse for en knallert er 40 km/t - det giver måske ikke meget rum til en større model a la en 45-knallert, men den kan jo så hæves til 60 eller lignende.

Jeg vil give Christian H helt ret i, at det er langt det sikreste at følge trafikken - frem for måske at skulle bremse på vej ned ad en stejl bakke, det er jo helt galt og for farligt!

Dernæst er der de små knallerter, der må køre på cykelstien. De vil ved en fart på kun 30 km/t, være til gene for cyklister, da de ikke sjældent kører med en lignende fart - er selv cyklist - og det er langt hen af vejen at foretrække, at knallerter kommer væk og gerne i en fart, så man slipper for udstødningsgasser og deslige!

Og jo, de højresvingende 4, 6 og 8 hjulede trafikanter er klart den farligste spiller i trafikken - både overfor cyklister og knallerter!
Hygge hejsa.
Svar


Forum spring: