Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ny/brugt scooter søges
#1
Jeg står og skal bruge en scooter/knallert, og har aldrig haft en før, så er ret på bar bund.

Jeg leder efter en ny eller brugt scooter eller knallert (er mig ligemeget, så længe den lever op til et par krav)

Krav til maskinen:

Det skal være en 30'er scooter/knallert, gider ikke 45
MAX pris ca 7000 kr
Skal være 100% lovlig (altså ikke alle dem man ser i annoncerne rundt omkring der kan køre 60-100km/t)
Må ikke være pillet ved (medmindre det lovmæssigt er iorden samt forbedre maskinen økonomisk positivt, og det ikke påvirker evt. garanti)
Skal køre langt på literen (gerne en 20-30 km/l eller mere)
Skal ikke bruge specielle blandinger med olie i benzinen (hvis den skal det, skal det være så den selv tager olien fra seperat tank)
Forhandler/Sælger skal være lokaliseret i Østjylland området, gerne Århus - Horsens området, da jeg bor imellem de 2 byer

Har pt. selv set på en Giantco Sprint fra Thansen.dk (ja, mange vil jo nok flamme mig for at se på noget derfra, men jeg har kun positive erfaringer med dem fra de sidste 2 år med mindre handel derfra, dog aldrig scooter/bildele, og da dette ikke er en tråd omkring Thansen, vil jeg frabede mig kommentarer omkring butikken, medmindre det omhandler denne bestemte scooter, samt det er konstruktivt og begrundet)

Håber der er nogle der kan hjælpe mig i valget med en scooter/knallert, da jeg er ved at være godt træt af at busserne køre så sjældent på de tider jeg skal frem og tilbage.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Overvej en Freak30, den skulle opfylde alle kravene :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
Jeg har set lidt på sådan en scooter, men der er 2 problemer.

1) Den koster 9000kr
2) Forhandleren ligger i Rødovre, hvilket vil sige en masse ekstraudgifter til levering, og hvis den skal repareres koster det også meget at få den frem og tilbage.

Som jeg skrev, forhandler/sælger skal være i østjylland (Århus/Horsens omr)
Svar
#4
silversand Skrev:jeg har set lidt på sådan en scooter, men der er 2 problemer.

1) Den koster 9000kr
2) Forhandleren ligger i Rødovre, hvilket vil sige en masse ekstraudgifter til levering, og hvis den skal repareres koster det også meget at få den frem og tilbage.

Som jeg skrev, forhandler/sælger skal være i østjylland (Århus/Horsens omr)
Så vidt jeg kan se på hjemmesiden, så koster den 7.995,- inkl. hjelm og lås: Af forhandler/værkstedslisten fremgår, at den også kan købes/serviceres på Silkeborgvej i Århus. Men det kan de venlige folk hos City-Scooter da fortælle dig mere om. Skulle jeg vælge mellem Sprinten og Freaken, så blev det Freaken, og hvis servicen hos thansen i dit område bliver udført med samme "ekspertise" som her, skal jeg ikke nyde noget :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
Ja, de skriver godt nok at scootergaarden.dk er forhandler og værksted, men på deres side skriver de intet om Freak30,

Nu så jeg så også lige tilbuddet nede i bunden af siden, men er jo ikke sikkert at de sælger det tilbud hos scootergården, da det jo er en anden forhandler, som nok bare har en aftale med cityscooter om at lave service.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
silversand Skrev:Ja, de skriver godt nok at scootergaarden.dk er forhandler og værksted, men på deres side skriver de intet om Freak30,

Nu så jeg så også lige tilbuddet nede i bunden af siden, men er jo ikke sikkert at de sælger det tilbud hos scootergården, da det jo er en anden forhandler, som nok bare har en aftale med cityscooter om at lave service.

Løsningen på dit dilemma er at gribe knoglen og ringe til CityScooter og høre hvordan det forholder sig. Smil
Svar
#7
ja, det tænkte jeg også på at gøre, på tirsdag når jeg har tid til det
Svar
#8
har lige et par ekstra spørgsmål ang Freak30

1) Hvor ofte skal den til service? (1. service ved km?, 2. service ved km? og hvor ofte derefter?) Og hvad koster disse services at få?

2) Hvordan er benzinøkonomien med den, hvor langt kan den rende på en liter med standart konfig, altså hvor jeg ikke har pillet ved den
Svar
#9
silversand Skrev:har lige et par ekstra spørgsmål ang Freak30

1) Hvor ofte skal den til service? (1. service ved km?, 2. service ved km? og hvor ofte derefter?) Og hvad koster disse services at få?

2) Hvordan er benzinøkonomien med den, hvor langt kan den rende på en liter med standart konfig, altså hvor jeg ikke har pillet ved den
Serviceintevallerne er ens for alle "kineser" firtaktere. Første og vigtige eftersyn er efter 300-500 km (tilkøringsperioden). Herefter er det ved 1.000 km og så for hver 2.000 km. Priserne for service varierer, men ligger vel fra 800-1.200 kr. plus reservedele.

Ved standard konfiguration ligger forbruget vel på omkring 42-45 km/l, og med skiven fjernet, vil du med samme fart kunne køre en 5 km mere på literen. Skiven bevirker desværre, at motoren skal køre med flere omdrejninger, end nødvendigt. Det svarer lidt til, at du på en cykel med gear, bliver tvunget til at køre i første gear hele tiden. Det kræver omdrejninger, og dermed ekstra energi og øget slitage - og så er det enerverende at høre på :? Jeg skal da ikke opfordre til ulovligheder, men for dit eget - motorens og miljøets - velbefindende, burde der ikke sidde en skive i variatoren :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
kragen
Som du da kan svare finurligt :thumpup:

Svar
#11
kragen Skrev:Serviceintevallerne er ens for alle "kineser" firtaktere. Første og vigtige eftersyn er efter 300-500 km (tilkøringsperioden). Herefter er det ved 1.000 km og så for hver 2.000 km. Priserne for service varierer, men ligger vel fra 800-1.200 kr. plus reservedele.

Disse service eftersyn, er der nogle af dem man selv kan foretage (eller få folk til) da det lyder lidt dyrt at skulle betale 1000kr hver gang den skal til service, dog skal jeg ikke køre så meget, ca 6-800km pr. måned, men er jo stadig en god ekstra regning at få på 1000kr hver 2-2½ måned
Svar
#12
silversand Skrev:Disse service eftersyn, er der nogle af dem man selv kan foretage (eller få folk til) da det lyder lidt dyrt at skulle betale 1000kr hver gang den skal til service, dog skal jeg ikke køre så meget, ca 6-800km pr. måned, men er jo stadig en god ekstra regning at få på 1000kr hver 2-2½ måned
Fortjenesten på salg af "kinesere" er så begrænset, at forhandlerne må "profitmaksimere" ved at tjene på serviceeftersyn. Reklamationsretten er i vid udstrækning betinget af, at man kan dokumentere, at de foreskrevne eftersyn er foretaget efter anvisningerne; så for de fleste, betyder det, at man må ud med værkstedstimepriser, for at få skiftet olie. Hvis du på et tidspunkt beslutter, at du ikke gider at bøvle med reklamationer, og hellere vil lægge de penge til side, som serviceeftersynene koster, og så selv foretager servicen, eller får en kyndig til det, formedelst en mindre erkendtlighed, så kan du jo hurtigt have lidt på kontoen til en helt ny kineserknallert, hvis noget går op i ged. Hvis du finder et værksted, der vil foretage eftersynene billigere og stemple servicehæftet, er du i din fulde ret til at gøre dette. Med det kørselsbehov, du har, vil serviceeftersynene altså komme til at koste dig mindst 3-5.000 kr om året - eller næsten det samme som en ny knallert koster efter 1½ år Fortvivlethock: Rent økonomisk, vil det tilrådelige være, at du lader værkstedet foretage de første 2-3 eftersyn (det første ½ år, hvor du har formodningsretten på din side), og at du så foretager de efterfølgende selv, og lægger besparelsen til side, som opsparing til en ny knallert - eller en direkte reparation. Dette er selvfølgelig ikke en opfordring til at skippe serviceeftersyn generelt, eller en kritik af værkstederne - de skal jo have deres omkostninger dækket - men blot en økonomisk betragtning, der er værd at overveje :wink:

PS! Samme regnestykke gælder for kaskoforsikring af billige knallerter.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: