Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvornår er omlakering synd?
#1
Ja det er nok et spøjst spørgsmål, det ved jeg godt.

Det kommer sig af at jeg ofte ærgres når jeg ser en eller anden gammel klassiker enten ende sine dage i en papkasse, eller skammeligt omlakeret i frygtelige farver - og endda udført på håndværksmæssigt 100% uforsvarlig vis.

Nu er Passolaen vel ikke helt en klassiker endnu - og dog.. Om ikke andet, så bliver den det jo en dag?

Jeg har jo den her gamle passola, som jeg vil pynte lidt op.

Jeg har købt den i 100% original stand. Da jeg modtager den er der, så vidt jeg er informeret, aldrig nogen sinde gjort noget som helst ved den, bortset fra at fylde olie og benzin på den. At dømme udfra udseendet af den er den heller aldrig blevet vasket. Den har bare kørt.

Udstødningen var tæret til ukendelighed og med min farbrors assistance har jeg (med meget besvær) fået en anden originalt-udseende udstødning på. Så langt så godt.

Skjoldene foran benene er godt og vel brugte og jeg vil blive nødt til at reparere dem med glasfiberspartel og en god portion fantasi og maling, for at få dem pæne. Metalpladen under fødderne har set bedre dage, så planen er at den skal slibes godt og have noget hammerite, inden den pulveriserer. Forskærmen er skadet.

Til gengæld er alle skjoldene på bagenden og under sædet rigtig nydelige i original rød og hvid og stadig med passola-klistermærker på. Den har sågar stadig klistermærkerne på fra forhandleren den oprindeligt blev købt hos. Griner

Det var en lang smøre. Nu til spørgsmålet:

Hvornår er jeg en forbryder imod passolaen? Bør jeg så vidt muligt lakere den i originale farver og lade de uskadte skjolde stå originalt, eller skal jeg bare lave den efter mit hovede? (Efter mit hovede, så bliver den hvid over det hele). Jeg er lidt i tvivl.
Ja altså, det er jo min scooter, så jeg kan jo gøre hvad jeg vil, men hvad mener I? Er den så gammel at jeg sådan set burde have respekt for den og bevare den så meget som muligt i original stand? Bør jeg tænke yderligere 20 år frem og dermed skamme mig hvis jeg omlakerer hele lortet?
Noget af den er jeg tvunget til at omlakere. Skal jeg undlade at lakere resten?

Motor osv begynder jeg ikke at rode i. Sidst jeg havde gang i den virkede den fremragende og da jeg ikke har tiltro til mine egne evner som mekaniker tænker jeg "Ok. Lortet virker. Jeg tror ikke jeg vil forsøge at fikse noget, der ikke er i stykker". En af de unge gutter i byen har renset karburatoren på den og det er hvad der er rodet i, siden jeg modtog den. Bør jeg værne om det her originale, men misligholdte, eksemplar, eller er der stadig maaasser af dem derude?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Der er stadig en del af dem derude, men de er ofte i dårligere stand end din maskine. Personligt ville jeg nok holde den i original farveskema, MEN hvis du har en ide og gennemgående tanke med et helt hvidt farveskema så bør du følge den. Styling er jo individuelt.

Det er jo ikke værre, end at du på et senere tidspunkt kan male den i det originale farveskema igen, hvis du vil.
Med hensyn til motoren, så vil jeg foreslå at du skriver til Lehmann - Hans første knallert var også en Passola, og modellen har haft en plads i hans hjerte siden. Han ville også kunne være dig behjælpelig med råd om hvad der generelt slides på den models motor, og som man bør være opmærksom på.

Dutch
Svar
#3
Hmm tjah.
Gennemgående ide med farven. Tror da den kunne være fin, ført helt i hvid, men det kunne en anden scooter også.

Jeg har det også selv lidt sådan at det nok ville være lidt en forbrydelse at flå klistermærkerne af den og lakere om, når den sådan set er rigtig fin på flere af skjoldene.

Kan godt være jeg skulle dampe ned og købe lidt rød maling også, så den kommer til at stå i original-lignende stand, for eftertidens skyld. Så kan jeg altid selv bestemme stylingen på en lidt mindre sjælden scooter en dag.

Tusind tak, jeg har noteret mig hans navn, hvis der skulle blive noget med den. Jeg har det også sådan lidt med den at hvis den skal videre herfra en dag, så skal den videre til nogle andre der også har noget for lige den model og ikke til en eller anden der ikke kan finde ud af det og som bare splitter den til atomer og kører den på containerpladsen.

Måske jeg burde overveje at stifte "foreningen til passolaens bevarelse" Griner Jeg er selv pjattet med dem, af rent nostalgiske årsager. Grin
Svar


Forum spring: