Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ny udstødning til T-REX 110 ?
#1
Som ny i dette forum Smil vil jeg da meget gerne læne mig lidt op af jeres ekspertise.
Jeg skal have udskiftet min udstødning på min PGO T-REX 110. Jeg kvier mig lidt ved at skulle betale de 2000 kr.
som det koster for en original så er der nogen forslag til hvad jeg ellers kan sætte på.?

Kan man sætte et udstødningskit på som er beregnet til T-REX eller en af de andre 50 ccm PGOér.. ?

Hvad med udstødningskit fra Grinoppler, Gianelli, Hebo, Leovince, Malossi, Polini, Yasuni eller du/I kender måske en helt anden -
kan de evt. bruges ..?

- bliver den langsommere og er de lovlige i forhold til støj og røg.. ?

Tak for hjælpen
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#2
Jeg vil ikke anbefale en 50-70 ccm udstødning. De er netop lavet til en betemt kubikstørrelse, da udstødningen på en 2-takter faktisk er en aktiv del af selve forbrændingen. Udstødningen virker ved at holde en del af udstødningsgassen retur, således at der dannes et tryk der holder den nye friske benzin/luft blanding inde i cylinderen.

Du vil miste effekt ved at montere en for lille udstødning.


On another note - jeg regner med at skulle købe en T-Rex 110 her til maj/juni. Hvordan kører sådan en maskine egentlig. Hvad kan du fortælle om den? Topfart/optræk/køreeenskaber/benzinøko?

Min lokale mekaniker siger at man ved at montere en original udstødning - men uden katalysatorelement, og ved en omdysning, kan få 10-15 km/t på toppen. Ved du noget om det?

/Nighthawk
Svar
#3
Glemte helt at svare på den sidste del af dit spørgsmål.

Din maskine er lovlig, hvis den kan overholde:

1. Euro2 emissionsreglerne
2. Standmåling/støj - denne finder du på Typegodkendelsen.

Køber du en uoriginal potte uden katalysator, kan du med garanti ikke overholde Euro2 reglerne, og støjen er nok også tvivlsom - men dette kommer kun til udtryk, hvis du bliver indkaldt til syn.

/nighthawk
Svar
#4
Nighthawk, det er ikke "hvis" men "når" den skal til syn.
Det er jo en MC.
Men kør da med en gianelli fx, de laver gode udstødninger og så må man investere i en original når den skal til syn.
Kenneth Skou

Fun is not a straight line
Svar
#5
Nej... hvis.

En MC skal ikke til periodisk syn iht lovgivningen. Så køber jeg en MC og kører på den indtil den er slidt op, ser den aldrig nogensinde en synshal.

Når en MC er blevet 5 år, skal den synes, hvis den skal skifte ejer. Et syn vil derefter holde i 2 år, og hvis den skifter ejer indenfor de to år, skal den derfor ikke synes da.

Når en MC er blevet 10 år, vil et ejerskifte-syn holde i 1 år.

Så det er ikke et "når", men et "hvis". 8)

Det er kun kørelærermotorcykler, der skal periodisk synes.

:chopper:
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#6
Hov, denne tråd hører jo til MC-gruppen, er derfor flyttet :wink:
Svar
#7
Det er nemlig rigtigt - udlejningsmotorcykler er også omfattet af periode syn..

§ 2. Færdselsstyrelsen kan indkalde følgende køretøjer til periodisk syn:

1) Vare- og lastkøretøjer,

2) personbiler,

3) udrykningskøretøjer og

4) biler og motorcykler, der benyttes erhvervsmæssigt til befordring af personer, udlejes uden fører eller benyttes til øvelseskørsel.

Stk. 2. Politiet eller Færdselsstyrelsen kan indkalde et registreret eller godkendt køretøj til syn til kontrol af, om det opfylder bestemmelserne i færdselsloven eller forskrifter, der er udfærdiget i medfør af færdselsloven.
Svar
#8
ups glemte at logge ind.. men lad os da lige tage hele loven om periode syn:

Kapitel 10

Periodisk syn

Synspligtige køretøjer

§ 55. Følgende køretøjer er underkastet periodisk syn, første gang 1 år efter første registrering og derefter med 1 års mellemrum:

1) Lastbiler (tilladt totalvægt på mere end 3.500 kg).

2) Påhængs og sættevogn til bil med en tilladt totalvægt på mere end 3.500 kg.

3) Køretøjer godkendt til transport af farligt gods.

4) Udrykningskøretøjer, jf. dog § 23, stk. 3.

5) Motorkøretøjer, der benyttes til

a) taxikørsel, herunder limousinekørsel,

b) sygetransport,

c) ambulancekørsel eller

d) buskørsel, herunder rutekørsel.

6) Registreringspligtige motorredskaber bortset fra minitruck, jf. bekendtgørelse om klassifikation og anvendelse af visse mindre motordrevne køretøjer som motorredskaber (minitruck).

7) Personbiler til flere end 9 personer, føreren medregnet.

Stk. 2. Følgende køretøjer er underkastet periodisk syn første gang 2 år efter første registrering og derefter med 2 års mellemrum:

1) personbiler til højst 9 personer, føreren medregnet, der benyttes til udlejning uden fører eller til øvelseskørsel, og

2) varebiler (tilladt totalvægt på højst 3.500 kg) og motorcykler, der benyttes til udlejning uden fører eller til øvelseskørsel.

Stk. 3. Følgende køretøjer er underkastet periodisk syn første gang 4 år efter første registrering og derefter med 2 års mellemrum:

1) personbiler til højst 9 personer, føreren medregnet, og

2) varebiler (tilladt totalvægt på højst 3.500 kg). Varebiler, der er registreret første gang før den 1. januar 1989, skal dog synes periodisk første gang 5 år efter første registrering.

Stk. 4. Køretøjer registreret til veterankørsel er underkastet periodisk syn første gang 40 år efter første registrering og derefter med 8 års mellemrum.
Svar
#9
- troede min profil var sat til at komme med en mail når der var svar - men det var den altså ikke så derfor dette sene svar på jeres indlæg men tak for de goe´og informative svar.

Det ser jo nok desværre ud til at jeg må smide de 2 kg. til en ny potte hvis jeg da ikke bare kan nøjes med at skifte fremrøret til potten men det finder jeg ud af om nogle dage.

Til Nighthawk : Jeg har haft min PGO 110 i 1½ år og den har fungeret upåklagelig indtil denne vinter hvor der har været nogle startvanskeligheder - nok mest pga. utæt fremrør til udstødningspotte (står ude hele året derfor gennemrustet helt oppe ved cylinderen) der gav fugtigt tændrør tror jeg. Jeg bliver helt sikker når jeg får skiftet det og vil så lige sende et indlæg igen.

Men den har som sagt kørt upåklagelig, har altid startet, i bytrafik har jeg kunne accelere mig ud af pressede situationer og fra rødt lys er jeg også først hvis jeg vil det men det sluger benzin selvfølgelig så det begrænser sig selv men det er godt at vide den har kræfterne.

Ved økonomi kørsel ligger den på ca. 38-40 km/l, ved hurtig kørsel ca. 32-34 km/l.
Tophastighed 110 km/t er opnået i Øresundstunlen men ellers er max. 100 km/t på motorvej.

Jeg ville klart igen lægge de 16000 for en ny MC der er så arbejdsvillig, praktisk (det er utrolig hvad man kan transportere hjem fra Ikea mellem sæde og styr), økonomisk og smidig i trafikken igen hvis jeg skulle.

Det bliver dog ikke foreløbig da jeg har kørt 13000 km., overholdt alle service eftersyn så jeg tror jeg kan have den mange år endnu- værkstedet snakkede om en der havde kørt 37 000 og stadig kørte fint - og jeg har egentlig ikke nogen grund til at tvivle dem...
/lp[U]
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#10
leifp Skrev:Ved økonomi kørsel ligger den på ca. 38-40 km/l, ved hurtig kørsel ca. 32-34 km/l.
Tophastighed 110 km/t er opnået i Øresundstunlen men ellers er max. 100 km/t på motorvej.

Hey Leif.

Det lyder som en fornuftig maskine - men lige et spm mere - de 100-110 km/t - er det "på nålen" eller har du målt efter med en GPS? Har du evt lavet noget ved den så den har fået et ekstra spark bagi?

Den forhandler jeg har talt med siger at marchhastigheden ligger omkring 94-95 km/t IRL, med nålen liggende omkring 100-105.

Jeg kan rigtig godt lide dine økonomi-kørsel tal - 38-40 km/l - jeg går ud fra at du ikke behøver at give ret meget gas for at køre 50-60 km/t .. lækkert, jeg glæder mig allerede. Første step mod en T-Rex 110 er på Søndag kl. 18:30, hvor jeg skal til min første teoritime til MC-pappet.

/Nighthawk
Svar
#11
Hej Nighthawk
Nu kan jeg se på dine indlæg at du ved mere om alt det her end jeg gør, så nu skriver jeg nok noget som du måske ved i forvejen men det kan du jo bare spring over.

Jeg tænkt ikke lige på :-) at man kunne måle hastigheden med GPS så mine hastigheder er på nålen. For T-rex 110 er først og fremmest en praktisk og økonomisk slider og - forstå mig ret - hvis max hastigheden betyder meget for dig, så skal du måske hellere købe en 125 eller 150 ccm hvor du får noget mere træk i både bunden og toppen.

Fordi jeg tror generelt ikke det er ikke det vigtigste for en 110 ejer, om man køre 100 eller 110 på toppen - men mere vigtigt, AT man kan stole på den, at man kommer hurtigt frem (den har det fint ved 60-80 km/t) og endeligt at det bliver så billigt som muligt - det er mere dens styrke.

Du får jo ikke samme accelerations overskud i en 110 ccm med dens automat gear, som du vil få i en alm. MC med manuelle gear. Så når jeg skriver den kommer først fra rødt, så er det med den hastighed alm. billister accelere op med. Den kan til ex. ikke følge med især taxa og andre der VIL frem, men for mig er det aktså heller ikke nødvendigt eller vigtigt - selvom det selvfølgelig ville være meget fedt. ;-) Der har jeg indset at jeg så er nødt til at investere i nogle flere kræfter både i bund og top.

Du får en scooter der er pålideligheden selv og transportere dig hurtigt fra A til B og den gør det meget billigt hvor den det meste af tiden arbejder i området 4-6000 omdr. (8ooo omdr. ved 100 km/t) men det gør den jo alligevel faktisk ret økonomisk.

Med hensyn til hvor meget gas den skal have, så er det rigtigt at man ikke behøver lukke helt op for at få den til at trække rigtig fornuftig fra bunden men det er også noget du lære at arbejde med så du kan regulere gassen til lige præcis at dække den acceleration i trafikken du med tiden får en fornemmelse af den kan klare.

Alt i alt har den absolut ingen problemer overhovedet med at følge med trafikken i København og jeg er lige så hurtigt fremme som billisterne eller andre trafikanter.
Er det her noget du kan leve med så er den måske også en god start mc for dig .
/leifp
Svar
#12
Hey Leif

Jeg forsøger blot at afstemme de informationer jeg har fået fra forhandlere med det som førere reelt oplever. Kundernes oplevelser er trods alt mere "præcise" end forhandleres.

100 km/t som absolut topfart er helt fint til mig. Jeg kommer alligevel til at prutte rundt med 60-70 km/t det meste af tiden, så det er helt kanon. Jeg er tilfreds med accelerationen fra min 3 hestes Listo, så jeg tror rigeligt den dækker mit behov.

Jeg har allerede bestemt mig for at det bliver en af følgende maskiner, når pappet er i hus:

1. PGO T-Rex 110 (sandsynligvis brand-spanking new)
2. Peugeot Speedfight 100 (brugt - til den rigtige pris).
3. Honda SCV100 Lead (forudsat jeg finder en kanon pris på den)

Og vel at mærke i ovennævnte rækkefølge.

Jeg har talt med et par andre T-Rex 110 ejere som fortæller, at City Sport vindskærmen fra Thansen til 599 kr giver ca 5 km/t mere på toppen, pga det bedre airflow - og også at man giver mindre gas ved normale hastigheder. Det må siges at være den bedste form for forbedring man kan lave - ingen indgreb i motoren - overhovedet.

Thansen Varenummer: 99545220003

Du kan se den her monteret på en 150'er:
[Image: 29353.jpg]

Om 7½ time skal jeg i teorilokalet for første gang til MC-pap. Glæder mig.

"Du kører 80 kilometer i timen, og skal til venstre i lydskrydset. Hvad skal du være særligt opmærksom på hér?" Tjah, topløse kvinder, løsgående børn og højresvingende lastbiler - monstro :tease:


/Nighthawk
Svar


Forum spring: