Søg Garagen Hej Gæst! Register

Operation fejlfinding på BiG'en ( manglende trækkraft)
#1
Fortsættelse fra dette indlæg:
Opgiver BiG'en.


Gik igang med at tjekke udstødning idag, og den er ikke tilkokset i svanehalsen, som jeg havde lidt mistanke til. Jeg brugte en lille vandrørsrenser(eller hvad de nu kaldes), og den røg lige igennem. Der var ikke antydning af modstand iform af propper, så røret er fritaget for skyld i manglende trækkraft.

Tømte så benzintanken, og pillede filteret ud, og i bunden af karret til filteret lå der lidt snavs.
Benzinen løb ud af tanken uden problemer, så jeg regner ikke med der er noget snavs i tanken.
Jeg syntes dog at benzinen så ud som det rene vand, og det perlede da også lidt, da jeg hældte benzinen fra bundkarret ud i et glas. Jeg vil dog prøve at blæse tanken igennem med trykluft, og så om der skulle være noget der kunne hindre benzinen i at flyde 100% igennem. Jeg dyser så også en anelse op, nemlig fra 82 til 84, det kan jo være det er det der skal til?

Jeg er ikke meget for at pille studsen til karburatoren af, da boltene måske sidder så fast at de knækker. De har kun været af een gang, og det var da jeg fik skiftet krumtap for 35.000 km siden (for ca. 2½ år siden).

Gearkassen er jeg heller ikke meget for at pille fra hinanden. Jeg synes den lyder normal, når den kører.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Jeg syntes at du skulle prøve at kigge ned i membranen. Så kan du jo også være 100% sikker på at din membran er iorden. Så kan du også bøje membranen så den begrænsing er væk, så skulle den jo gerne have mere trækkraft.
Scooter tuning is not a crime, it's a lifestyle!
Svar
#3
Kristian12 Skrev:Jeg syntes at du skulle prøve at kigge ned i membranen. Så kan du jo også være 100% sikker på at din membran er iorden. Så kan du også bøje membranen så den begrænsing er væk, så skulle den jo gerne have mere trækkraft.


Membranen er ikke nogen begrænsning på min. Smil Den kom først senere.

Nu kører jeg mig en tur imorgen, så må jeg se om en større dyse har hjulpet.
Svar
#4
Jeg mangler at se de første skruer til membranen være rustet fast eller på anden måde gå i stykker ved afmonteringen. Så det ville jeg ikke være nervøs for at prøve når nu du har karburatoren pillet af.

Sæt evt. udstødningen for munden og prøv at pust igennem den, da der godt kan sidde snask længere inde. Der skal ikke være for meget modstand.
Ivrig scooterkører både på gaden og på banen.
Har rodet med scootere siden 95, hvor jeg startede i lære.
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_vi...p?ID=12360
Svar
#5
Lehmann Skrev:Jeg mangler at se de første skruer til membranen være rustet fast eller på anden måde gå i stykker ved afmonteringen. Så det ville jeg ikke være nervøs for at prøve når nu du har karburatoren pillet af.

Sæt evt. udstødningen for munden og prøv at pust igennem den, da der godt kan sidde snask længere inde. Der skal ikke være for meget modstand.

Nu er det hele jo samlet igen Smil. Men jeg prøver begge dele, næste gang den bliver splittet ad. Måske allerede i morgen. Grin
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Beklager så at jeg svarede. Griner
Ivrig scooterkører både på gaden og på banen.
Har rodet med scootere siden 95, hvor jeg startede i lære.
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_vi...p?ID=12360
Svar
#7
Lehmann Skrev:Beklager så at jeg svarede. Griner


Det skal du ikke beklage Lehmann. Du ved jo lidt om tingene (ligesom Energy). Smil
Svar
#8
Nå, det hjalp en lille bitte smule at dyse op( fra 82 til 84). Men stadig ikke nok, til at gøre mig tilfreds Ked af det.
Svar
#9
Hej Jps jeg har læst på chatten at du skriver at din gearing kører stramt ,det lydder ikke helt sund ikke at jeg hved nok om det men den skulle nok køre rimeligt ubesværet gangteret så lejerne er sikkert helt smaderet så du skal have hele gearingen ud af blokken og skifte lejer det ville jeg gøre.
Det er også det siste sted at kraften fra motoren går i gennem til baghjulet og hvids det kører stramt nok virker det sikkert som en bremse og den vil kører meget ringe.
Jeg tror at du har fat i den rigtigt ting der.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Johannes Johansen Skrev:Hej Jps jeg har læst på chatten at du skriver at din gearing kører stramt ,det lydder ikke helt sund ikke at jeg hved nok om det men den skulle nok køre rimeligt ubesværet gangteret så lejerne er sikkert helt smaderet så du skal have hele gearingen ud af blokken og skifte lejer det ville jeg gøre.
Det er også det siste sted at kraften fra motoren går i gennem til baghjulet og hvids det kører stramt nok virker det sikkert som en bremse og den vil kører meget ringe.
Jeg tror at du har fat i den rigtigt ting der.

Det da muliigt du har ret Johannes Smil. Jeg har skrevet en PB til Energy, som jeg venter svar på ang. de ting.

Koblingsakslen kører meget let og bagakslen meget stramt (synes jeg), og der er kun et tandhjul imellem dem (plus lejerne).
Svar
#11
Er igang med Big'ens "Nytårskur" Smil. Og har derfor pillet variator og kobling af, så de kunne tjekkes.
Rullerne (topracing) var helt flade (2½ måned gamle). Og på den inderste remskive, var der spor efter remsstøv og fedt.

Og remmen så sådan ud:
Slidt rem?.
Og der er op til 1 mm's forskel på remmen, kunne jeg konstatere, da jeg målte remmens bredde flere steder. Det betyder vel at remmen kører skævt?? Og "tænderne", var belagt med noget grønligt støv??
Svar
#12
Johannes Johansen Skrev:Hej Jps jeg har læst på chatten at du skriver at din gearing kører stramt ,det lydder ikke helt sund ikke at jeg hved nok om det men den skulle nok køre rimeligt ubesværet gangteret så lejerne er sikkert helt smaderet så du skal have hele gearingen ud af blokken og skifte lejer det ville jeg gøre.
Det er også det siste sted at kraften fra motoren går i gennem til baghjulet og hvids det kører stramt nok virker det sikkert som en bremse og den vil kører meget ringe.
Jeg tror at du har fat i den rigtigt ting der.

Tja med mindre, det er bagbremsen der hænger ?
Svar


Forum spring: