Søg Garagen Hej Gæst! Register

Så blev der lavet service på Big'en
#1
Igår og idag har jeg været igang med at servicere BiG'en. Jeg skulle ha' nye stemperinge sat i, da den ikke trak videre godt i modvind og op ad bakker. Det er ca. 1½ år siden, jeg sidst roede med cylinderen, og det var da den gamle blev skiftet ud, med den jeg har på nu. Og den har kørt omkring 17-18.000 km indtil videre.

Og jeg blev faktisk noget overrasket over at se hvor ren cylindergangen var, efter så mange kilometers kørsel. Ikke en antydning af ridser var der:
Det der ligner en ridse i venstre side af cylindergangen er bare noget snavs, ligesom det i toppen af hullet.
Cylinder

Topstykket godt sodet til. Tændrøret ikke så slemt igen?
Topstykke/tændrør

Stemplet var der heller ikke antydningen af ridser på, men lidt sort i toppen og ved ringene er det da.
Stempel.

Og så har jeg skiftet Thansens olie ud med Motuls semisyntetiske olie, der skulle være god nok til let tunet scootere?

Har haft motoren kørende i 5 min. med ca 2.000 omdr (lidt over tomgang), og en gang imellem gasset op til 4.000 omdr. Og lyden af motoren er blevet bedre :cooldance: . Man kan dog høre ringene lidt, men det er jo meget normalt?

Lader motoren kører i 5 min ad gangen, med samme omdr. 3-4 gange mere idag, så jeg kan være nogenlunde sikker på, at hverken stempel eller låseringe laver ballade.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Testturen idag på små 30 km, gik ikke helt som forventet Ked af det. Der var stortset intet træk i dyret, da jeg gav gas ved start på turen. Trækket kom først omkring de 6.000 omdr. og meeeget langsomt. Mener det plejer at ligge mellem 4500-5500 omdr. Jeg kørte stille og roligt på hele turen. Maxhastighed var 35 km/t, men et par enkelte gange var jeg oppe på 45. Smil.

Bundtrækket syntes jeg dog kom lidt tilbage under turen hjem, men jeg holdt som sagt de 35 km/t, og det var både i med/mod/ sidevind og op af en mindre bakke Smil. Big'en lyder som en traktor, når den står i tomgang Grin , men det skyldes sikkert variatoren? Jeg har 2 tynde ringe på, de sidder ved startertandhjulet. Og jeg har købt nye ruller (7 grams), når jeg nu alligevel var i byen. Måske det hjælper lidt på trækket?

Nogen idéer til, hvordan jeg får bedre træk på BiG'en? Fortvivletcooter:
Svar
#3
Tjekkede vario'en efter testturen idag. For den trak jo desværre ikke, som jeg regnede med den ville. Og jeg tror at rullerne, måske var en anelse for tunge (7,5-8 gram). Jeg ved ikke den præcise vægt, da der ikke stod noget på dem. De fulgte med udstødningen, da jeg købte den. Men nu har jeg så smidt 7 grams i.

Og jeg synes og at vario'en ser "brændt" ud som om den har været meget varm, eller også er det slidtage??
[Image: 1565.jpg]
Svar
#4
Tror at din cylender er ferdig hmm 35km/t så blir du da ikke stoppet Griner og du slipper for bøder.
Du kan bare købe min Runner og købe en stører cylender og anden D.O. kaburator 17.5 mm så flyver den.
Vil nok gette på at din cylender er meget slidt man kan jo ikke se det sådan bare lige det skal måles med special værktøj om den er god eller ej.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#5
Johannes Johansen Skrev:Tror at din cylender er ferdig hmm 35km/t så blir du da ikke stoppet Griner og du slipper for bøder.
Du kan bare købe min Runner og købe en stører cylender og anden D.O. kaburator 17.5 mm så flyver den.
Vil nok gette på at din cylender er meget slidt man kan jo ikke se det sådan bare lige det skal måles med special værktøj om den er god eller ej.


Muligheden foreligger da, at cylinderen er slidt. Men de andre Trophy'er har kørt over både 20 og 30 tusinde, før de var færdige. Så den jeg har på nu, burde kunne køre lidt længere Smil.

Og nej tak, til tilbudet om at købe din. Jeg holder mig til enten en ny BiG, eller en Aprillia Mojito Grin.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Det er sefølig skidt, tænkte på om du har skiftet pakningerne efter at du satte cylenderen på igen, den er sikkert piv utæt nu.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#7
Johannes Johansen Skrev:Det er sefølig skidt, tænkte på om du har skiftet pakningerne efter at du satte cylenderen på igen, den er sikkert piv utæt nu.

Selvfølgelig er pakningerne skiftet. Det er noget jeg altid har gjort, så det glemmer man ikke. Men en ny testtur imorgen, vil vise om jeg har fået bedre træk, efter at ha' rodet med variatoren.
Svar
#8
Trode at du hvade en ven som lavede din scooter,lydder bare mærkligt det med farten, har du sat ringen i vario ? Griner .
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#9
Johannes Johansen Skrev:Trode at du hvade en ven som lavede din scooter,lydder bare mærkligt det med farten, har du sat ringen i vario ? Griner .


Jeg ordner alt selv, pånær krumtapskift på Big'en. Og nej, jeg har selvfølgelig ikke sat ringen i. Det ville jo være tåbeligt.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Jps Skrev:Og jeg synes og at vario'en ser "brændt" ud som om den har været meget varm, eller også er det slidtage??
http://www.billig-scooter.dk/galleri/1565.jpg

Den ser lidt slidt ud, ja...
Nu ved jeg ikke hvor mange km den har på bagen - men ca. sådan så vario'en også ud på min Piaggio Skipper 150cc med 15hk efter 10-12.000 km Idé
Geely Grand Puma 150 '05 - 75.200 km
Haojin HJ125 '07 - 71.000 km (tidligere MC)
Svar
#11
Mortdk Skrev:Den ser lidt slidt ud, ja...
Nu ved jeg ikke hvor mange km den har på bagen - men ca. sådan så vario'en også ud på min Piaggio Skipper 150cc med 15hk efter 10-12.000 km Idé

Den har som minimum kørt 15.000 km. Så det kan godt ske, det er ved at være tid til at skifte den.


Har været på en lille tur igen idag, bundtrækket mangler stadig lidt, men topfarten er kommet over 30+. Grin
Svar


Forum spring: