Søg Garagen Hej Gæst! Register

Lidt ringere økonomi efter service?
#1
For en god uge siden kom dyret tilbage fra service, og som nævnt andetsteds fik jeg mig en pæn testtur til Hareskoven i søndags.

Topfarten er blevet klart forbedret (ca. 5 op til omkring 67 ifølge nålen)

Men økonomien ser ud til at være faldet lidt. Omkring 47-48 mod før 50.
(Dette ved normal brug omkring 35-45 reelle km/t)

De 2 tidligere gange, hvor der blev skiftet ruller, gik der ligesom en tid (op imod 200 km), med lavere økonomi, før den faldt på plads, og da der angiveligt også er skiftet denne gang ...
(Trængte vist efter 6.000 km!)

Men hvorfor egentlig denne 'træghed' ?
Er det rullerne, der lige skal finde sig til rette, diverse støbegrater skal lige slides af eller hvad ?

Kan rullerne være blevet for tunge, så jeg lige skal kikke lidt på min accelerations- eller anden teknik ?
De andre gange blev der sat Kymco's egne ruller i (lagernummer), hvad der er sat i nu, vides ikke.
Der var en del bøvl den første gang ved 3.000, hvor hverken lidt lettere eller lidt tungere ruller af ukent mærke tilsyneladende duede. (maskinen var dog lovlig den gang (tror jeg da)

Da jeg reelt ikke ved, hvordan varioen så ud indvendig før og efter service, ved jeg ikke, om der de sidste ca. 4.000 km har siddet en lille begrænsning derinde, som nu er væk.

Det er i hvert fald som om, maskinen er lidt længere om at komme op i fart, og mine kendte hastigheder ligger nu tilsyneladende ved lidt andre omdrejninger. Tilsyneladende lavere omdrejninger i den høje ende og højere i den lave ende Spørgsmålstegn (muligvis en subjektiv vurdering :oops: )

Det kan naturligvis også spille lidt ind på økonomien, at jeg igen er begyndt at køre med sprit i tanken.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Hvis maskinen er længere tid om at komme op i fart, kunne jeg forestille mig at det er fordi de nye ruller er lidt tungere, men det burde også give lavere omdrejninger ved lav hastighed. De 4% du kører kortere på literen, mon ikke det kan været forårsaget af et andet kørselsmønster, eller at temperaturen er blevet lavere på det sidste. En forøgelse med 5 km på toppen betyder sikkert også noget for luftmodstanden Din topfart er jo efterhånden gledet derop hvor det virkelig kan mærkes.
Svar
#3
Nu kører jeg jo i normal drift ikke mere end de nævnte 35-40 km/t reelt.

Seneste måling i går lyder på 45 km/l :crybaby: , hvilket bringer mig tilbage til status før forrige service. (fandt sted i juni.)

Jeg vil nu forføge at holde mig lidt tilbage med tankningerne, så jeg får målt over et længere stræk. 100-150 km burde fjerne en del af måleusikkerheden.

Jeg havde lukket op for sæderummet i går, da jeg lige skulle give højspændingsdelen en gang vinterfrakke. (Silikone)
Jeg fik også kikket på pilotskruen, som jeg ellers ikke har rørt i et års tid.

Den stod 1,25 omdrejninger ude, hvor manualen siger 1,5 - 2,5. Som forsøg står den nu 1,75, og tomgangsskruen har fået et lille pip opefter. Den forekommer en anelse lettere at starte nu.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#4
En Update!

Der er igen blevet skiftet ruller, og igen ser det ud til, at det hele lige skal køres lidt til en 2-300 km, før økonomien kommer på plads.

Hvorfor egentlig?

Er det smågrater mm, der lige skal slides af eller hvad ?

Og er det bare mig der ser det her ?
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#5
En Update!

Der er igen blevet skiftet ruller, og igen ser det ud til, at det hele lige skal køres lidt til en 2-300 km, før økonomien kommer på plads.

Hvorfor egentlig?

Er det smågrater mm, der lige skal slides af eller hvad ?

Og er det bare mig der ser det her ?
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Heh du har mistet 2km/L, og det er økonomi?

Så meget kan du da heller ikke køre på den, at det spiller ind. :S

Kunne forstå hvis den "kun" kunne klare 20km/L eller 30/L.
Og den normalt kunne de 50km/t :S
Svar
#7
Heh du har mistet 2km/L, og det er økonomi?

Så meget kan du da heller ikke køre på den, at det spiller ind. :S

Kunne forstå hvis den "kun" kunne klare 20km/L eller 30/L.
Og den normalt kunne de 50km/t :S
Svar
#8
sukedk2001 Skrev:Heh du har mistet 2km/L, og det er økonomi?

Så meget kan du da heller ikke køre på den, at det spiller ind. :S

Kunne forstå hvis den "kun" kunne klare 20km/L eller 30/L.
Og den normalt kunne de 50km/t :S
Hvis du nu kikker lidt på datoerne, vil du opdage, at der er godt 2.200 km imellem trådens start og dagens entry!

Og der er faktisk tale om op imod 10% (51 -> 46 km/l) den gang.

Senest taler vi om 45 for første måling og 47 ved nummer 2. Sammenlignelige forhold på nær afstanden fra rulleskiftet. Det er nu 250 km siden.

Og stadig: HVORFOR GIDER INGEN snakke om den tilkøringsfase på rullerne ?

Eller er jeg den eneste, der beskæftiger mig med økonomi herinde? :crybaby:
OK. 2-takterne kan vel næppe se problemet. De ligger jo alligevel kun yderst sjældent over 30 km/l!

Men jeg ligger trods alt og pendler 150 km om ugen plus det løse, og så kan det altså mærkes og ses!
Sammenlagt blev det godt 7.000 km i 2007.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#9
sukedk2001 Skrev:Heh du har mistet 2km/L, og det er økonomi?

Så meget kan du da heller ikke køre på den, at det spiller ind. :S

Kunne forstå hvis den "kun" kunne klare 20km/L eller 30/L.
Og den normalt kunne de 50km/t :S
Hvis du nu kikker lidt på datoerne, vil du opdage, at der er godt 2.200 km imellem trådens start og dagens entry!

Og der er faktisk tale om op imod 10% (51 -> 46 km/l) den gang.

Senest taler vi om 45 for første måling og 47 ved nummer 2. Sammenlignelige forhold på nær afstanden fra rulleskiftet. Det er nu 250 km siden.

Og stadig: HVORFOR GIDER INGEN snakke om den tilkøringsfase på rullerne ?

Eller er jeg den eneste, der beskæftiger mig med økonomi herinde? :crybaby:
OK. 2-takterne kan vel næppe se problemet. De ligger jo alligevel kun yderst sjældent over 30 km/l!

Men jeg ligger trods alt og pendler 150 km om ugen plus det løse, og så kan det altså mærkes og ses!
Sammenlagt blev det godt 7.000 km i 2007.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
walker1 Skrev:Hvis du nu kikker lidt på datoerne, vil du opdage, at der er godt 2.200 km imellem trådens start og dagens entry!

Og der er faktisk tale om op imod 10% (51 -> 46 km/l) den gang.

Senest taler vi om 45 for første måling og 47 ved nummer 2. Sammenlignelige forhold på nær afstanden fra rulleskiftet. Det er nu 250 km siden.

Og stadig: HVORFOR GIDER INGEN snakke om den tilkøringsfase på rullerne ?

Eller er jeg den eneste, der beskæftiger mig med økonomi herinde? :crybaby:
OK. 2-takterne kan vel næppe se problemet. De ligger jo alligevel kun yderst sjældent over 30 km/l!

Men jeg ligger trods alt og pendler 150 km om ugen plus det løse, og så kan det altså mærkes og ses!
Sammenlagt blev det godt 7.000 km i 2007.

Vil så lige tilføje, jo kan godt se man går op i økonomi meeeeen.
De 2 km/L er jo ikke noget du mærker.

Tja, runneren køre ca 350 tanken..
Jeg pentler dagligt til roskilde ca. 26km (52km dagligt = 260km om ugen)+ det løse(+ når man skal køre for andre familie osv.)
Hver vej, og kan da sige, kan jeg slippe for toget.
Gør jeg da det...
Og jo økonomi kan da spille ind. men hvis du mister 2-7 km/L er det jo ikke noget.
Hvis du "kun" har kørt 2.200km siden den her tråd startet. Bruger du jo ikke din 2 hjuler, særlig meget.
Self har det jo heller ikke, altid været vejret til at køre. Blink med øjet

jeg har siden november kørt omkring ca.5000 på scooteren, og ca.6000 i bilen( som jeg først købte for 3-4 uger siden)

Der kan benzin-økonimien mærkes!

Tilkøringsfasen??
Plejer man ikke at sige, man skal køre 500km så er det kørt til?
Eller tager jeg helt fejl?

Jeg er på ingen måde ude på at håne dig, nogle steder i dette indlæg, eller andre indlæg.
Men kan have lidt svært, ved at formulere mig, engang i mellen.
Svar
#11
walker1 Skrev:Hvis du nu kikker lidt på datoerne, vil du opdage, at der er godt 2.200 km imellem trådens start og dagens entry!

Og der er faktisk tale om op imod 10% (51 -> 46 km/l) den gang.

Senest taler vi om 45 for første måling og 47 ved nummer 2. Sammenlignelige forhold på nær afstanden fra rulleskiftet. Det er nu 250 km siden.

Og stadig: HVORFOR GIDER INGEN snakke om den tilkøringsfase på rullerne ?

Eller er jeg den eneste, der beskæftiger mig med økonomi herinde? :crybaby:
OK. 2-takterne kan vel næppe se problemet. De ligger jo alligevel kun yderst sjældent over 30 km/l!

Men jeg ligger trods alt og pendler 150 km om ugen plus det løse, og så kan det altså mærkes og ses!
Sammenlagt blev det godt 7.000 km i 2007.

Vil så lige tilføje, jo kan godt se man går op i økonomi meeeeen.
De 2 km/L er jo ikke noget du mærker.

Tja, runneren køre ca 350 tanken..
Jeg pentler dagligt til roskilde ca. 26km (52km dagligt = 260km om ugen)+ det løse(+ når man skal køre for andre familie osv.)
Hver vej, og kan da sige, kan jeg slippe for toget.
Gør jeg da det...
Og jo økonomi kan da spille ind. men hvis du mister 2-7 km/L er det jo ikke noget.
Hvis du "kun" har kørt 2.200km siden den her tråd startet. Bruger du jo ikke din 2 hjuler, særlig meget.
Self har det jo heller ikke, altid været vejret til at køre. Blink med øjet

jeg har siden november kørt omkring ca.5000 på scooteren, og ca.6000 i bilen( som jeg først købte for 3-4 uger siden)

Der kan benzin-økonimien mærkes!

Tilkøringsfasen??
Plejer man ikke at sige, man skal køre 500km så er det kørt til?
Eller tager jeg helt fejl?

Jeg er på ingen måde ude på at håne dig, nogle steder i dette indlæg, eller andre indlæg.
Men kan have lidt svært, ved at formulere mig, engang i mellen.
Svar
#12
walker1 Skrev:Hvis du nu kikker lidt på datoerne, vil du opdage, at der er godt 2.200 km imellem trådens start og dagens entry!

Og der er faktisk tale om op imod 10% (51 -> 46 km/l) den gang.

Senest taler vi om 45 for første måling og 47 ved nummer 2. Sammenlignelige forhold på nær afstanden fra rulleskiftet. Det er nu 250 km siden.

Og stadig: HVORFOR GIDER INGEN snakke om den tilkøringsfase på rullerne ?

Eller er jeg den eneste, der beskæftiger mig med økonomi herinde? :crybaby:
OK. 2-takterne kan vel næppe se problemet. De ligger jo alligevel kun yderst sjældent over 30 km/l!

Men jeg ligger trods alt og pendler 150 km om ugen plus det løse, og så kan det altså mærkes og ses!
Sammenlagt blev det godt 7.000 km i 2007.

7000 km i 2007 ? Det er hvad jeg ligger på i kvartalet... Griner Alene til dato i denne måned har jeg rundet de 1300 km, og når først touring sæsonen går i gang for alvor, så kører jeg i snit omkring 2500+ km pr. måned.

Neo'sens benzin økonomi ligger (lå) på omkring de 26-30 km/l på langturene, mens den er (var) nede på omkring 24-26 km/l ved ren bykørsel. Dette vil nok ændre sig i den nye sæson, grundet Touring Neo's konverteringen.

Jog Space'en (vinter maskinen) ligger konsekvent på 31-35 km/l ved blandet kørsel (40 % lange stræk, 60 % bykørsel), og oppe omkring de 35-38 km/l på deciderede langture. Den gode økonomi på denne maskine, skyldes både dens lave vægt, og at den triller stille og roligt derud af med omkring de 51-55 km/t ved kun ca 5500 omdr./min. Der suges der ikke meget benzin gennem 12 mm standard karb'en ved de omdrejninger.

Begge maskiner kører med standard cylindre, er afdroslet, og har hhv en TG Silent Pro potte (Neo's), og en standard potte (Jog Space) på.

Mht tilkøring af ruller, så har jeg aldrig oplevet det. Men bruger også normalt kvalitetsruller (Stage 6/Malossi og tilsvarende). Optimal inddysning, korrekt dæktryk, og rullevægtsvalg afhængig af køremønster og stil er også medvirkende til en god benzinøkonomi.

Ang. benzinøkonomi iøvrigt, så er jeg rimelig græsk-katolsk. Jeg bider ikke mærke i om jeg kører 2-5 km mindre pr liter i forhold til forrige tankning. Det har jo også noget at gøre med hvor aggressivt man har kørt, hvordan vinden har været, hvordan lufttrykket har været, og hvor slidte dækkene er, i perioden mellem de to tankninger.

Det er det samme mht om benzinen koster 10.95 kr/l, eller 8.55 kr/l. Jeg tanker når der er brug for det. Det er immervæk kun 6.5 hhv 5.5 liter der skal på maskinerne, og om jeg den ene gang runder 150 eller 180 km mellem hver tankning er hip som hap for mig, ganske som det er mig ligegyldigt om jeg skal betale 65.70 kr, eller 51.30 kr for en tankning. Den skal bare fyldes op.

Jeg ville først blive bekymret hvis der er en forskel på 10-15 km/l, da det så er et tegn på der er noget galt med maskineriet.


Dutch
Svar


Forum spring: