Søg Garagen Hej Gæst! Register

Titanernes kamp - radar versus GPS.
#1
En interessant kontrovers er dukket op i USA (hvor ellers?) og er bland andet omtalt i en artikel på Ars Technica...

http://arstechnica.com/news.ars/post/200...wrong.html

Citat:Accused speeder to cops: My GPS proves your radar gun is wrong

GPS-based tracking devices don't just help you figure out where you are and where you're going, they might also help you avoid a speeding ticket. Shaun Malone of California is contesting a speeding ticket in that state by arguing that his GPS-based tracking system shows that the officer's radar gun was wrong.

Malone, a 17-year-old who was clocked doing 62 MPH in a 45 MPH zone on July 4 of this year, has more than just a GPS on his side. As the AP reports, his stepfather Roger Rude is a retired sheriff, and is pushing Malone to fight the ticket. (As an aside, how awesome would it be to be Sheriff Rude?)

Ironically, Malone's parents had the GPS system installed in order to track the whereabouts and speed of their son, whom they readily admit has a lead foot. In fact, he has already been grounded for having gone over 70 MPH after the GPS was installed. Nevertheless, Malone's parents say that the data on the day in question shows that their son was not speeding in the vicinity of where the ticket was issued.

While many GPS systems don't log travel details extensively enough to be used as a defense against a moving violation, Malone's car was outfitted with a device that could do just that. According to Rude, all recorded plots on Malone's route show him to be driving under the speed limit. At the same time, Rude says, GPS-systems are clearly more reliable than radar systems, which, while good, are "not an infallible tool" and are subject to human error.

A Sonoma County traffic commissioner has to decide whether the GPS system can be accepted as a basis to challenge the ticket, but ex-sheriff Rude is prepared to push his case in court in the event of an unhappy outcome.

The debate is likely to come down to how often the GPS device calculated and reported ground speed. Petaluma police lieutenant John Edwards told the AP that since GPS is satellite-based, there's a delay involved, and that Malone may have sped up and slowed down in the window between measurements, which could be as long as 60 seconds.

GPS tracking systems like the one in Malone's car are becoming an increasingly popular way for parents to keep tabs on their kids, an outgrowth of the initial use of such devices in car fleets and trucking. Many consumer-oriented GPS navigation systems also have these capabilities, but Malone's was hardcore: the system would even e-mail his parents in the event that he drove too fast.

For de mindre anglofilt inklinerede kan jeg kort ridse op, at sagen drejer sig om en amerikansk teenager som har fået en fartbøde for at køre 100 på en strækning hvor der er 70 km/t fartbegrænsning. Hastigheden blev målt med en håndholdt "radar-pistol" som er almindeligt brugt i USA og generelt regnes for så præcis at det sjældent betaler sig at klage over en bøde. Basalt set er det en bærbar udgave af dem som benyttes i Danmark.

Dog er der i dette tilfælde lige den hage, at drengens forældre havde udstyret hans bil med et avanceret GPS overvågningssystem for at holde øje med hans kørsel og det have ikke registreret nogen hastighedsoverskridelse på det tidspunkt som politiet påstår. Og GPS regnes normalt for at være lige så præcist som radaren.

Drengens far er tilsyneladende parat til at kørte sagen helt til tops i retssystemet og det kunne være interessant at følge. Begge målesystemer har svagheder. GPS'ens består i hvor ofte den sampler - hvis den registrerer farten en gang i minuttet kunne fyren jo teoretisk have kørt 100 km/t i 59 sekunder og bremset ned på 70 lige inden næste sampling. Og radarens svaghed er, at den kan registrere det forkerte køretøjs hastighed i tæt traffik eller ved forkert betjening.

En eventuel dom til fordel for GPS'en kunne skabe en præcedens som ville gøre det svært for politiet at indkræve bøder baseret på radar i fremtiden uden at få en flodbølge af sager på halsen. Men vi får se - der kommer jo nok desværre et forlig....

:roll:
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Jeg tror også, der kommer et hurtigt forlig - eller et godt tilbud fra radarfirmaet :wink: En dom til fordel for gps-drengen, vil udløse en lavine, og nødvendiggør, at fartkontrol med radarpistolen må blive sat i bero - ikke kun i USA, men også i resten af verden, hvor den benyttes.

En test i England har vist, at "pistolen" lader sig forvirre af flere ting på vejen, og i en af TopGear udsendelserne blev det demonstreret, hvor absurde målinger kunne være under de "rette" betingelser. En parkeret bil, blev målt til over 200 km/t, en Jaguar, der kørte 90 km/t, blev målt til at stå stille Fortvivlethock:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
kragen Skrev:Jeg tror også, der kommer et hurtigt forlig - eller et godt tilbud fra radarfirmaet :wink: En dom til fordel for gps-drengen, vil udløse en lavine, og nødvendiggør, at fartkontrol med radarpistolen må blive sat i bero - ikke kun i USA, men også i resten af verden, hvor den benyttes.
GPS-firmaerne som spinder guld på deres kontrolsystemer - ikke bare for teenagere, men også alle mulige andre køretøjer - kunne også godt tænkes at hjælpe med at dække drengens sagsomkostninger for at redde deres marked. Så det vil blive noget af et slagsmål hvis der ikke kommer forlig. En ustoppelig kraft som rammer et uflytbart objekt.


kragen Skrev:...en Jaguar, der kørte 90 km/t, blev målt til at stå stille Fortvivlethock:
Synd de ikke laver den model som scooter...
:wink:
Svar


Forum spring: