Søg Garagen Hej Gæst! Register

Opgiver snart Big'en. Har brug for eksperthjælp nu, tak.
#1
Som nogen jo ved, så har Big'en drillet mig siden Rødbyturen, med hensyn til træk i modvind. Jeg har skiftet kobling/remskiver, rem, variator (brugt), ruller og den trækker stadig dårligt. Hev så kobling/remskiver af , og konstaterede dette:

Der er et hak i alle 3 riller til styrene, og den er kun et par måneder gammel Ked af det.
[Image: 1607.jpg]

Og fandt også noget der ligner rust:
[Image: 1608.jpg]

Det fandme træls, og jeg mangler så stadig at få tjekket ringgabet i cylinderen, og jeg forventer faktisk at det er for stort, da cylinderen jo har kørt en 17-18.000 km. Stempelringene er skiftet for nylig.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Har lige kigget lidt priser på en originale remskive og et komplet sæt remskiver med kobling. Remskiven alene er 589,- og komplet fra en 45 model er 1.182,- - det er eddermame noget af en udskrivning for det.

Den du næsten lige har monteret, er den original og har du hørt sælgeren af den, om der ikke burde være noget garanti på det?
Svar
#3
Sputte Skrev:Har lige kigget lidt priser på en originale remskive og et komplet sæt remskiver med kobling. Remskiven alene er 589,- og komplet fra en 45 model er 1.182,- - det er eddermame noget af en udskrivning for det.

Den du næsten lige har monteret, er den original og har du hørt sælgeren af den, om der ikke burde være noget garanti på det?

Hej Sputte.

Jeg gav 500 kr for den, hos min gode ven (Stc Blink med øjet ). Så den er uoriginal. Men jeg har før haft uoriginale remskiver/kobling i Big'en, og de har da holdt 1 år eller 2. Og en original er ganske rigtig en ordentlig udskrivning (har du en billig en? Smil ).

Og som jeg har skrevet 100'vis af gange. Den SKAL op og runde de 100.000 km, næsten koste hvad det vil. Grin
Svar
#4
Du har ik' overvejet at købe en ny scooter? Grin
Ved godt, at du har i sinde at runde 100.000 km med Big'en - sådan havde jeg det osse med min Piaggio Skipper. Den SKULLE bare runde de 100.000, hvad den da også kom til - men der var godt nok MANGE vitale (og dyre) dele, der fejlede i en lind strøm til sidst og måtte udskiftes :roll: .

Til sidst måtte jeg - hvor nødig jeg end ville - se i øjnene, at min kære Skipper ikke længere var det billige og pålidelige køretøj, jeg oprindelig købte :?

Jeg tror ikke, at nutidens scootere er beregnet til at holde lige så længe som de gamle Vespa'er - desværre :wink:
Geely Grand Puma 150 '05 - 75.400 km
Haojin HJ125 '07 - 71.000 km (tidligere MC)
Svar
#5
Mortdk Skrev:Du har ik' overvejet at købe en ny scooter? Grin
Ved godt, at du har i sinde at runde 100.000 km med Big'en - sådan havde jeg det osse med min Piaggio Skipper. Den SKULLE bare runde de 100.000, hvad den da også kom til - men der var godt nok MANGE vitale (og dyre) dele, der fejlede i en lind strøm til sidst og måtte udskiftes :roll: .

Til sidst måtte jeg - hvor nødig jeg end ville - se i øjnene, at min kære Skipper ikke længere var det billige og pålidelige køretøj, jeg oprindelig købte :?

Jeg tror ikke, at nutidens scootere er beregnet til at holde lige så længe som de gamle Vespa'er - desværre :wink:


Jow da, en ny Dr.BiG eller en Aprillia Mojito, er skrevet på min ønskeliste Smil

Du har formentlig læst mit indlæg jeg skrev i maj i år, angående udgifter på BiG'en?? Hvis ikke så læs det. Fortvivlethock:
Big'ens udgifter gennem 6 år.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Har du husket at fedte den rigelig op ? Det er yderst unormalt, at den slides så hurtigt.
Svar
#7
Energy Skrev:Har du husket at fedte den rigelig op ? Det er yderst unormalt, at den slides så hurtigt.

Ja for jeg pillede den fra hinanden lige da jeg havde købt den, og gav den lidt smørrelse. Og kort tid efter tjekkede jeg den igen rensede den, og gav den noget nyt fedt (Bardals den grønne). Det lille leje i den inderste remskive fik også lidt. Så jeg mener jeg har gjort hvad jeg kunne, for at holde den kørende, så at sige.
Svar
#8
Har indhentet nogle lokale priser på remskiver/kobling. Og jeg må sige, de var pebrede. Den yderste remskive, kunne jeg få originalt for 898 kr og en komplet kobling for en bagatel af 1445 kr Fortvivlethock:. De samme dele kunne få's uoriginalt, for henholdsvis 300 kr for remskiven og op til 1000 kr. for den komplette kobling.

Jeg har så fået fat i den ydre remskive til 300 kr. Så håber jeg at den kan holde 1 års tid. Men de 3 små styr, kan man ikke købe i løse. Det synes jeg, er noget skidt.
Svar
#9
Det lyder mig meget underligt at at den skulle være slidt så hurtigt. Endsige ruste.
Remskiven og styr bør normalt være fyldt med fedt.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Velo Skrev:Det lyder mig meget underligt at at den skulle være slidt så hurtigt. Endsige ruste.
Remskiven og styr bør normalt være fyldt med fedt.

Det undre også mig ,at den blev så hurtigt slidt.
Og jeg skal også nok sørge for der kommer rigeligt med fedt i den nye remskive.

Hvad er årsagen til at de hakker kommer?? Er det remmen der måske kører en anelse skævt (ikke skiver nok bag vario'en) eller noget andet??
Svar
#11
Jps Skrev:Hvad er årsagen til at de hakker kommer?? Er det remmen der måske kører en anelse skævt (ikke skiver nok bag vario'en) eller noget andet??

Mangel på smørelse i dit tilfælde tror jeg,- specielt pga. det rust man kan se. Det skal fedtes op så det står ud af sporene når det samles, og det skal være varmefast fedt man bruger. Ellers ser man det på grovtunede motorer, der jo har et stort pres på alt der bevæger sig derinde.
Svar
#12
Energy Skrev:Mangel på smørelse i dit tilfælde tror jeg,- specielt pga. det rust man kan se. Det skal fedtes op så det står ud af sporene når det samles, og det skal være varmefast fedt man bruger. Ellers ser man det på grovtunede motorer, der jo har et stort pres på alt der bevæger sig derinde.

Jeg syntes ellers jeg gav rillerne rigeligt, men åbenbart ikke nok kan jeg forstå. Og har også tænkt mig at fylde dem helt op nu Smil. Jeg har hidtil brugt Bardahls grønne fedt, men ved ikke om det er varmefast. Det må jeg lige læse mig frem til. Bare der ikke kommer fedt ud på remmen, så?
Svar


Forum spring: