Søg Garagen Hej Gæst! Register

Døden kører på 2 hjul
#1
Lidt uhyggelig læsning Ked af det.

Døden kører på 2 hjul
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Jeg har ikke ondt af de fjolser, der ikke kan køre ordentlig - der er kun en måde at lære det på, det den hårde :?

Desuden, hvad er det fede i af blæse afsted med 100km/t på en scooter, der knap er lavet til at køre 70/80...?
... tanken er stadig halvfyldt ;)
Svar
#3
Een ting er sikkert, der kommer flere jagter ud af det forslag, og måske med personskade til følge. De vilde knægte giver ikke bare op fordi der kommer en lov der giver ret til konfiskering anden gang - tværtmod da.
Svar
#4
At antallet af traffikdræbte knallertkørere er steget, er i sig sig selv ikke et bevis på, at det skyldes ulovligheder ved selve knallerten. De seneste fatale ulykker med knallerter, har ikke været forårsaget af for stor fart, men har været et resultat af manglende agtpågivenhed fra billister, især ved højresvingning. Et fænomen, jeg selv oplever uhyggeligt mange gange på min vej til og fra arbejde. Det er en tur på fem kilometer i byen, og jeg overdriver ikke, når jeg siger, at situationerne opstår mindst fem gange hver vej - eller for hver kilometer, jeg kører Fortvivlethock:
Situationen er den samme for cyklister, men her er der ingen, der råber op om kofiskation og strengere straffe.

Af de referede sager i "Døden kører på 2 hjul" fremgår det heller ikke, at ulykkerne var forårsaget af ulovligheder (læs: tuning) ved knallerterne, men snarere af menneskelig uagtpågivenhed, der ville have haft samme tragiske udfald, uanset om knallerterne var tunede eller ej.

Om en knallert brager frontalt ind i bil, der kører med 50 km/t, med 30 km/t eller 60 km/t vil ikke ændre meget ved udfaldet - det vil være fatalt i begge tilfælde.

Jeg kan heller ikke se, at der i den nævnte statistik er medtaget det faktum, at der simpelthen er flere knallerter på gaderne, eller hvorvidt stigningen er størst for 30'ere eller 45'ere, og sidst men ikke mindst, om ulykkerne kunne være undgået alene ved, at knallerterne kun kunne køre de lovlige 30 eller 45 km/t. Hvis det sidste ikke kan dokumenteres, falder argumentationen for strengere straffe og større indsats fra politiets side til jorden med et brag.

To-hjulere er pr. definition udsat for større risiko for alvorligere skader ved ulykker end billister, og den fiksering, der er på "tuning" af knallerter, er bare en lettere/billigere måde at fremstå som "handlekraftig" på, uden at genere billisterne. Hvorfor foreslår man ikke samme nidkærhed over for billister, der kører for stærkt anden gang - altså stor bøde OG konfiskering af bilen ? Hvor er lighed for loven blevet af? Næh, det man prøver, er at springe over hvor gærdet er lavest, og forsøger at benytte færdselsloven som et opdragelsesmiddel. Jeg troede ellers, at 68-generationen og dens børn (lovgiverne i dag) var overbeviste modstandere af straf som et acceptabelt pædagogisk hjælpemiddel. Jeg er selv en 68'er, og jeg husker tydeligt, de ramaskrig der var, både på seminarierne og universitetet, når man bare nævnte straf, som en pædagogisk mulighed Fortvivlethock: Fortvivlethock:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#5
Send det ind til hvem der end måtte have noget at gøre med den sag Krage, for det fuldstændig rigtigt som du skriver.

Men for fanden hvor er det typisk med deres statistikker om knallertuheld, de siger jo aldrig hvordan ulykken er sket, og meget meget tit er det netop en bil, der er pløjet ind foran en knallert, eller ikke har overholdt anden vigepligt fordi de ikke "er på " i traffikken.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Ja Krage send det som du har skrevet ind til JustistLene eller hvem der nu styrer regler og love i "børnehaven". For det kan ikke siges/skrives bedre.
Svar
#7
Energy Skrev:Send det ind til hvem der end måtte have noget at gøre med den sag Krage, for det fuldstændig rigtigt som du skriver.

Men for fanden hvor er det typisk med deres statistikker om knallertuheld, de siger jo aldrig hvordan ulykken er sket, og meget meget tit er det netop en bil, der er pløjet ind foran en knallert, eller ikke har overholdt anden vigepligt fordi de ikke "er på " i traffikken.
Problemet med at sende noget som helst ind til politikerne er, at de ikke har bare et minimum begreb om det.

Jeg sprugte f.eks. samtlige (delvist) ansvarsbeviste partier (hvem regner Uenighederne for ansvarlige for andet en uro og balade?) , om man havde tænkt sig at gøre noget ved stavnsbindingen af knallerterne på Sjælland med tilhørende øer. At komme til f.eks. Nyborg eller Malmö kræver rigtig god tid.

Den generelle udlægning i de 2 (Skriver TO) svar jeg fik, var:
Nu er knallerten jo et niche-transportmiddel, vi ikke alle sammen kan indrette os efter. Tag toget i stedet!
En mente direkte det var uansvarligt, at jeg ville køre over broierne på knallert. Det var sjovt nok ikke det jeg spurgte om. Jeg spurgte om, hvorfor DSB ikke vil have os med!
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#8
Jps Skrev:Ja Krage send det som du har skrevet ind til JustistLene eller hvem der nu styrer regler og love i "børnehaven". For det kan ikke siges/skrives bedre.
Jeg tror ikke, at den talende kavalergang og hendes embedsmænd, er tvivl om det faktuelle i denne sag, hun bøjer sig bare for et populistisk tiltag, som jo kun er i "alles interesse". Alle vil jo gerne have bøllerne væk fra vejene - og dette forslag generer jo ikke nogen, der har betydning (læs: har magt). Forældrene til de 16-18 årige kan så ånde lettet op i deres ansvarsfornægtelse, når nu politiet skal opdrage deres poder. De næste, politiet skal opdrage, er de 18-21 årige og de 70-100 årige. Så er vejen holdt fri for alle de irriterende elementer, der generer kvalitetsmennesket i at udfolde sin frihed til tåbeligheder. Problemet med de gamle, er nok det sværeste, for "kvalitetsmennesket" bliver selv gammel, og så finder det sig ikke i den pludselige utidige indblanding fra "Borgen". De unge har af gode grunde ikke samme mulighed.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#9
walker1 Skrev:Problemet med at sende noget som helst ind til politikerne er, at de ikke har bare et minimum begreb om det.

Jeg sprugte f.eks. samtlige (delvist) ansvarsbeviste partier (hvem regner Uenighederne for ansvarlige for andet en uro og balade?) , om man havde tænkt sig at gøre noget ved stavnsbindingen af knallerterne på Sjælland med tilhørende øer. At komme til f.eks. Nyborg eller Malmö kræver rigtig god tid.

Den generelle udlægning i de 2 (Skriver TO) svar jeg fik, var:
Nu er knallerten jo et niche-transportmiddel, vi ikke alle sammen kan indrette os efter. Tag toget i stedet!
En mente direkte det var uansvarligt, at jeg ville køre over broierne på knallert. Det var sjovt nok ikke det jeg spurgte om. Jeg spurgte om, hvorfor DSB ikke vil have os med!

Du har desværre nok ret. Det er slet ikke nemt at være minoritet i dag, selvom man har fornuften på sin side. Ak ak.. :?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Det kan (sædvanen tro) ikke siges bedre end Kragen har sagt det - billig populisme fra politikernes side. :?

Hvis man virkelig var seriøs med hensyn til at gøre det mere sikkert at køre knallert ville det hele starte med en reel undersøgelse af omstændighederne ved ulykkerne - herunder en analyse af om de kunne have været undgået hvis knallerten havde været lovlig. Jeg tror at resultatet ville overraske dem.


Vi mangler faktisk en interesseorganisation, synes jeg. Bilisterne har FDM, som i øvrigt også gerne optager scootere, men som politisk pressionsgruppe er de ikke meget værd for folk på to hjul.

Der er selvfølgelig Dansk Knallert Union...

http://www.knallertunion.dk/index.php?mod=news&id=505

... som vel nærmest må anses for en vittighed. Den sidste "nyhed" på deres hjemmeside er fra april 2006. :roll:

I øvrigt er DKU vist mere en branche-forening end en interesseorganisation, hvilket tydeligt ses i reportagen fra samtalen med justitsministeren i december 2005. Her klappede de allesammen i pølserne over Lene Espersens planer om strengere straffe til folk som tuner deres knallerter, men udtrykte stor bekymring over de stigende registreringsafgifter på motorcykler (hvad det så har med knallerter at gøre).
Svar
#11
Runnerdude Skrev:I øvrigt er DKU vist mere en branche-forening end en interesseorganisation, hvilket tydeligt ses i reportagen fra samtalen med justitsministeren i december 2005.
Det er absolut ikke en interesseorganisation for tohjuler-kørere. Men som du skriver, en brancheorganisation for importører, distributører og forhandlere :
DKU website Skrev:Danmarks Knallert Union er en sammenslutning af danske knallertforhandlere og knallertproducenter og arbejder løbende på at forbedre vilkårene for knallertbranchen.
Kigger man på medlemslisten, ses det tydeligt at det ikke er forbrugernes (os der kører på to hjul) interesser, som er i højsædet :
DKU medlemsliste Skrev:MEDLEMMER

C. Reinhardt A/S
Suzuki, PGO, Piaggio, Gilera, Vespa
http://www.c-reinhardt.dk

Yamaha Motor Scandinavia A/S
Yamaha
http://www.yamaha-motor-scandinavia.com

Vilh. Nellemann Handelsselskab A/S
Honda
http://www.honda.dk

Nellemann & Drewsen ApS
Kymco
http://www.kymco.dk

TMP A/S
Aprillia
http://www.tmpitalbikes.com

Kawasaki Danmark, Carl Andersen Motorcykler A/S
http://www.derbi.dk

Danske Cykelhandlere
http://www.danskecykelhandlere.dk

Dutch
Svar
#12
DutchDK Skrev:Kigger man på medlemslisten, ses det tydeligt at det ikke er forbrugernes (os der kører på to hjul) interesser, som er i højsædet...

Ja dermed er det jo klarlagt 100% hvad de står for. Øv. Græder


Vi må nok desværre se i øjnene at knallertkørere aldrig bliver en nævneværdig pressionsgruppe. Der er mange af os, men flertallet er "midlertidige scooterister" som blot venter på at rykke videre til bil eller MC. Hos resten af befolkningen har knallerten aldrig nået den udbredelse den fortjener.

Med hensyn til 68-generationen af politikere, så hader de som udgangspunkt knallerten. Den ene side af tinget elsker alt hvad der har med offentlig transport at gøre og den anden side elsker biler. Knallerten er et nemt og prisbilligt alternativ til begge dele og træder dermed på samtlige tæer på een gang.
:roll:
Svar


Forum spring: