Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvor sidder termo-føleren på en Runner LC?
#1
Som overskriften antyder, er jeg nysgerrig efter hvor føleren til termometret befinder sig.

Baggrunden er, at her de seneste dage med temperaturer tæt på nul (men så flot solskin at man ikke kan lade være med at køre en tur) har jeg oplevet at Runnerens temperatur falder helt ned til een streg på instrumentet når jeg kører i høj fart på åbne veje med frisk vind. Der er naturligvis en vis logik i dette da der presses en masse is-kold luft gennem køleren, men det undrer mig nu alligevel at motorens temperatur kan trækkes ned så hurtigt - og det er da også en smule bekymrende for den har bedst af at ligge på normal drifttemperatur.

Men det kunne jo være at føleren sidder ude foran ved køleren så det dermed er den der køles ned og ikke selve motoren...
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Det er helt normalt, min Nrg stiger med op 10-15gr når jeg holder og venter på et tog fx. el. kører i langsomt inde i byen om sommeren. (Fuld fart= ca 60gr.langsomt= 70-75gr.) Så modvind er møj vigtigt på en LC'er.

Føleren sidder i topstykket, og kan ses ved at der går en ledning fra den.
Svar
#3
Energy Skrev:Det er helt normalt, min Nrg stiger med op 10-15gr når jeg holder og venter på et tog fx. el. kører i langsomt inde i byen om sommeren. (Fuld fart= ca 60gr.langsomt= 70-75gr.) Så modvind er møj vigtigt på en LC'er.

Føleren sidder i topstykket, og kan ses ved at der går en ledning fra den.

Ifølge min måler er min, når jeg giver fuld gass103 grader, er det ikke i overkanten?
når jeg så holder stille, ryger den ned på 80 grader .... hvad er normal drift temp .... Energy?
Svar
#4
sukedk2001 Skrev:Ifølge min måler er min, når jeg giver fuld gass103 grader, er det ikke i overkanten?
når jeg så holder stille, ryger den ned på 80 grader .... hvad er normal drift temp .... Energy?

Kunne tyde på luft i systmet, prøv at udluft på topstykket, der kan let ligge en luftlomme og opbygge varme. El. måske er din kølers lameller bøjet så de lukker af for luften.
Den optimale drifttemp. på LC 2T er på 50-60gr. Hvor den på en AC svinger fra 60-120gr. !.
Svar
#5
Takker for info'en Energy Smil

Jeg gik faktisk med en ide om at blænde en del af køleren af for at reducere effekten - det gør man jo på biler i de koldere egne af kloden. Men jeg tror at jeg indtil videre vil slå koldt vand i blodet og acceptere tingenes tilstand. Motoren lyder eller virker heller ikke "kold" på nogen måde, så det var kun selve instrumentet der gjorde mig lidt urolig...
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Runnerdude Skrev:Takker for info'en Energy Smil

Jeg gik faktisk med en ide om at blænde en del af køleren af for at reducere effekten - det gør man jo på biler i de koldere egne af kloden. Men jeg tror at jeg indtil videre vil slå koldt vand i blodet og acceptere tingenes tilstand. Motoren lyder eller virker heller ikke "kold" på nogen måde, så det var kun selve instrumentet der gjorde mig lidt urolig...

Hvis nålen slet ikke flytter sig - når det erftehånden bliver koldere i vejret, så kan du sagtens dække køleren lidt til, bare nålen ikke kommer op i det røde felt altså.. :wink:
Svar
#7
Energy Skrev:Kunne tyde på luft i systmet, prøv at udluft på topstykket, der kan let ligge en luftlomme og opbygge varme. El. måske er din kølers lameller bøjet så de lukker af for luften.
Den optimale drifttemp. på LC 2T er på 50-60gr. Hvor den på en AC svinger fra 60-120gr. !.

Hmm du ligger vel ikke inde med en køler og vandbeholder?
Svar
#8
Det kunne være at jeg skulle komme med en opfølger på denne her af hensyn til andre som måtte få lignende problemer med deres Runner LC. Jeg har nemlig i mellemtiden fået løst problemet med den stærkt svingende motortemperatur.

Problemet lå ikke i termostaten, men derimod i variatoren. Der sidder nemlig sådan en lille skive som man let kan komme til at glemme at sætte i når man har været inde at kigge....

Uden ovennævnte skive falder omdrejningstallet ved march-hastighed fra de "normale" 10-11.000 o/min til 8-9.000 o/min og det gør simpelthen hele forskellen. Indikatoren for kølevandstemperaturen ligger nu stabilt i center-positionen uanset hastighed, kørestil og lufttemperatur.

Hvilket er logisk nok nu da jeg tænker over det. Hvis en bil kører varm er kuren jo netop at jokke sømmet i bund for at få fart på kølevandscirkulationen. Analogt må det gælde at en Runner i skivet tilstand som konstant ligger på over 10.000 o/min konstant har maximum cirkulation på kølevandet og dermed en langt mere effektiv termisk udveksling med omgivelserne end fabrikken har dimensioneret den til.

Det er jo ikke just en ukendt faktor at variatorbegrænsninger ikke er godt for en scooter, men den måde kølesystemet for en Runner PJ reagerer på gør nærmest droslingen teknisk uforsvarlig fra importørens side. Man tør næsten ikke at tænke på, hvordan den ville være som 30'er med to skiver i... hvilket måske også er grunden til at den kun fås som 45'er...
Svar
#9
Det er lidt en and det der, de maskiner er bygget til at køre uden skive.
Never underestimate the pain of a person because the truth is everyone is struggling. It's just some people hide it better than others.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: