Søg Garagen Hej Gæst! Register

Alternativ til powerfilter
#1
Ligeroen kører 55-60 km/t og kan kun køre med powerfilter - får slet ikke luft nok med standardluftfilter.
Ville helst køre med standard luftfilter, men så skal der vel dyses ned og det går vel ud over ydeevnen? Nogen forslag til løsning ?
Skiven og tragten er pillet, - og rullerne er skiftet (ved ikke til hvilken vægt). Kører med standard udstødning.
Håber I vil hjælpe!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Har du prøvet at fjerne begrænsningen i standardluftfilterkassen??
Svar
#3
Nej , det ser ikke ud som om der er nogen begrænsning. Der er et indsugningshul og et udgangshul og derimellem selve filteret som er helt nyindkøbt.

http://www.scooterparts.dk/product.asp?p...119&page=1
Svar
#4
Selvfølgelig kan den køre med standart luftfilter. Det handler bare om indstilling. Hvad dyse har du i? Jeg tror du skal omkring de 70 - 72 stykker også skal du bare give en lidt mager blanding med luftskruen. Så skulle den være der.
Scooter tuning is not a crime, it's a lifestyle!
Svar
#5
Jeg bliver dig svar skyldig mht. dysestr, men der er ihvertfald sat en anden dyse på, kan man se.
Jeg har spurgt en forhandler hvilken dysestr. en Ligero har som standard, og han mener det er en 72 - måske nummeret mindre (han undersøger det).
Hvis vi prøver at dyse ned og justerer luftskruen, hvilken betydning vil det så få for ydeevnen mht hastighed og optræk? Skiven og tragten er jo fortsat fjernet.
Som den er nu, kører den bedst med fuld gas. Hvis den holdes på de 30-40 km/t kører den mere ujævnt/hakkende.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Mimse Skrev:Nej , det ser ikke ud som om der er nogen begrænsning. Der er et indsugningshul og et udgangshul og derimellem selve filteret som er helt nyindkøbt.

http://www.scooterparts.dk/product.asp?p...119&page=1

Der sidder en tud eller tragt om du vil bagpå kassen, og i den sidder der en luftbegrænser, som du kan pille ud.
Svar
#7
Standart dysen vil jeg mene ligger på de 72. Skift til en dyse 72. Du skal lige have fri adgang til karburatoren. Så smækker du std. luftfilter på igen.

Du starter scooteren. Skruer lidt op for tomgangen så den køre jævnt i omdrejningerne.(Må ikke stige og falde) Så finder du luftskruen. Skruer den hurtigt ind og halvanden gang ud. Så venter du i 10 sekunder. Giver lidt gas og ser om den falder igen til tomgang. Det er grundindstillingen. Prøv at kør en tur og se hvordan den køre. Hvis den køre dårligt så må du prøve igen. Tomgangen skal stadigvæk være høj. Du bliver ved med at skrue en lille smule ud ad gangen. Hvis den stiger i omdrejninger skal du blive ved indtil du finder det sted hvordan den nærmest køre hjulet rundt/står rigtigt højt i tomgang. Hvis den falder, så skal du den anden vej. Du skal finde det punkt hvor den tager aller flest omdrejninger. Så skruer du bare tomgangen ned også køre det!

Med hensyn til std. luftfilter og powerluftfilter, så giver Power'en bedre gas respons og måske en smule på toppen. Men det larmer mere end det giver noget.
Scooter tuning is not a crime, it's a lifestyle!
Svar
#8
Tusind tak for jeres svar. Vil prøve med standardluftfilter og efterfølgende justering af dyse mm.
Har iøvrigt fundet begrænsningen på standard luftfilteret. Var limet fast, men det lykkedes at få den løs med et par slag, så den lige kunne trækkes ud. Super!
Svar
#9
Det rør du har pillet ud gør dog at den larmer lidt mere, og at din .72'er dyse sandsyligvis er for lille.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Sagen er den at jeg faktisk ikke ved hvilken str. dyse der er i lige nu, men den har passet til at køre med powerfilter, så det kan være at den nuværende dyse også passer til standardluftfilter, hvor luftbegrænsningen er pillet ud ? Skal afprøve det fredag.

Jeg er stadig i tvivl om hvilken indflydelse luftfilter og dysestørrelse har på scooterens tophastighed. Kan man generelt sige at jo større dyse jo højere hastighed ?
Svar
#11
Mimse Skrev:Kan man generelt sige at jo større dyse jo højere hastighed ?

Nej, jeg kørte på et tidspunkt med en for stor dyse, og det tog 10 km af tophastighed. Fortvivlethock: Pluds at den hakket groft meget når jeg accelereret.
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
#12
Mimse Skrev:Sagen er den at jeg faktisk ikke ved hvilken str. dyse der er i lige nu, men den har passet til at køre med powerfilter, så det kan være at den nuværende dyse også passer til standardluftfilter, hvor luftbegrænsningen er pillet ud ? Skal afprøve det fredag.

Jeg er stadig i tvivl om hvilken indflydelse luftfilter og dysestørrelse har på scooterens tophastighed. Kan man generelt sige at jo større dyse jo højere hastighed ?

Din teori lyder meget rigtig. Det kan ikke skade at prøve at pille tuden ud af std. filteret og så prøve med den nuværende dyse.

En scooter kører ikke på benzin, men på gas. Gassen bliver lavet af luft som i høj fart suger benzin op, og dermed bliver forstøvet. På samme måde virker en forstøverflaske til blomster. Er adgangen til vandet i flasken for stor, vil vandet ikke blive forstøvet, men blot komme ud i en stråle. Det gør ikke blandingen mere effektiv. Omvendt er der lukket for meget af til vandet, bliver blandingen for mager.

Det er en ballancegang at finde det rigtige forhold i benzin kontra luft mængde. Til det har både dysen og luftfilteret en stor del at sige.

Det gælder om at få den største overflade på benzinen der skal forbrændes. Og 10.000 små dråber har en meget større overflade til sammen, end én stor dråbe af samme mængde benzin. De 10.000 dråber brænder megete hurtigere af end den ene store dråbe.
Svar


Forum spring: