Søg Garagen Hej Gæst! Register

Lovligt med anlæg på scooter?
Hej alle sammen jeg ville høre om det er lovligt at have et anlæg på sin scooter og køre og høre musik jeg har prøvet og kigget på nettet men kan intet finde. Håber i kan hjælpe.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

Både ja og nej :?
Du må gerne montere et anlæg på scooteren, problemet opstår, hvis du spiller musik ud af højttalere.

Hvis Koda er emsige, vil du kunne afkræves afgift, hvis du holder stille, og offentligt afspiller musik. En pølsevogn f.eks., der har en "transistorradio" kørende, for at pølsemanden/damen ikke skal kede sig, skal slukke den, når der står kunder, ellers skal der betales afgift Fortvivlethock:

Hvis politiet bliver fornærmet, kan du straffes medfør § 38, der siger:
"Fører af motordrevet køretøj skal betjene køretøjet således, at det ikke afgiver unødig støj eller unødigt udvikler røg eller gasarter.
Stk. 2. I og ved bebyggelse må kørsel, der er unødvendig og forstyrrende, ikke finde sted. Hastighed og køremåde i øvrigt skal på sådanne steder afpasses således, at andre ikke unødigt forstyrres."

I visse politikredse (tjek politivedtægten for dit område) er det endvidere forbudt, at fremføre musik på offentlige pladser og "stræder".

Hører du musik via "ørepropper", er det besynderligt nok lovligt i Danmark - i f.eks. Tyskland, er det kun tilladt, at have én prop i øret.

Min personlige mening er, at det er en uting med biler, der kører med åbne vinduer og fuld tryk på anlægget. Det samme gælder cyklister og gående, der bevæger sig rundt "i en anden verden" med propper i begge ører og fuld hammer på mp3'eren.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar

Forum spring: