Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tungere ruller bedre optræk !!
#1
Forleden var jeg ude at skrue lidt i min Texas Free. Jeg havde en ven på besøg og han havde et par 9 grams ruller jeg måtte få. Jeg satte dem i forventede meget dårligt optræk (dårligere end det er i forvejen var) og meget topfart. Da jeg startede den trak den bare fra 0 - 45 hele veje med fedt optræk, og topfarten var stadig uændret. Hva skete der her ?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
LasseGH Skrev:Forleden var jeg ude at skrue lidt i min Texas Free. Jeg havde en ven på besøg og han havde et par 9 grams ruller jeg måtte få. Jeg satte dem i forventede meget dårligt optræk (dårligere end det er i forvejen var) og meget topfart. Da jeg startede den trak den bare fra 0 - 45 hele veje med fedt optræk, og topfarten var stadig uændret. Hva skete der her ?

Der skete bare det, at rullevægten ikke er for tung til motorens effektbånd.

Endnu engang et godt eksempel på, at rullevægten er individuel fra scooter til scooter og personlige parametre også spiller ind. (kørevægt og kørestil bla.)
Svar
#3
LasseGH Skrev:Forleden var jeg ude at skrue lidt i min Texas Free. Jeg havde en ven på besøg og han havde et par 9 grams ruller jeg måtte få. Jeg satte dem i forventede meget dårligt optræk (dårligere end det er i forvejen var) og meget topfart. Da jeg startede den trak den bare fra 0 - 45 hele veje med fedt optræk, og topfarten var stadig uændret. Hva skete der her ?

Hvilken vægt havde det rullesæt der sad i?.

Hvis de var meget lette, er mit bud at med de meget lette ruller svarer det til at køre en bil meget langt ud i gearerne inden man skifter op = dårlig acceleration.

Hvis rullerne er for tunge, svarer det til at skifte op i gear meget tidligt = også dårlig accelaration.

Du har så tilsyneladende ramt en vægt hvor motorens omdregningstal giver det bedste moment = optimal acceleration.

Lur mig om du ikke også oplever en mærkbar forbedring i benzinøkonomien med 9 gr. ruller, og i hvert fald når du kører langsomt, så tøffer scooteren med lave omdrejninger lidt som en 'Harley'.
- Det synes jeg i hvert fald min gør med 9,5 gr. ruller.
(Må guderne forbyde at nogen der har en Harley, nogensinde læser dette indlæg...
:oopsSmil
--
Hilsen Ole
Svar
#4
Jeg har prøvet mig lidt frem med ruller. Har haft 5 grams ruller i, der kørte den 60km/t så satte jeg 8grams i.. Så kørte den stadigt 60 ?

Jeg har sådan en stykke vej (ca. 600 meter) som jeg måler tiden på hvor hurtigt jeg kører den.
Jeg kunne køre det på 32sekunder med 5 grams. Og 32 sekunder med 8 grams?

Hvorfor er der ingen forskel?

Den eneste forskel er at ved 5 grams tog den flere omdrejninger lige i starten, altså indtil koblingen slog fra?


Engang havde jeg 3 std. ruller i og 3 7.6g .. Der kørte den 70 km/t ??

Hvilke ruller skal jeg så prøve for at få så meget topfart som overhovedet muligt?
Svar
#5
hellbinde Skrev:Hvilke ruller skal jeg så prøve for at få så meget topfart som overhovedet muligt?

Som skrevet mange gange før herinde, så har rullevægten generelt ikke betydning for scooterens topfart, medmindre rullerne er så lette at de ved motorens max. omdrejninger ikke er tunge nok til at blive slynget ud til yderstillingen.
--
Hilsen Ole
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)



Forum spring: