Søg Garagen Hej Gæst! Register

Hvordan er det med olie på en 4-takter?
#1
Hej!

En ven har lige anskaffet sig en 110cc Dirtbike 4-takter. Så nu tænker vi jo, hvordan er det med olie? Skal det blandes i benzinen? Hvis ja, hvor mange procent? Hvis nogen gad at forklare hvordan det fungere ville vi blive glade Smil

Dirtbiken:

http://www.kinastumper.dk/dirtbike/dirt_...21_da.html
Scooter tuning is not a crime, it's a lifestyle!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Nej, du skal ikke blande olie i benzinen på en 4-takter - hvis du gør det, så oser den i hvert fald fælt. Motoren bliver smurt af olien i bundkarret. Der sidder sikkert en målepind eller noget i den stil så du kan checke at der er nok på (se instruktionsbogen).
Svar
#3
En måle pind på cylinderen? Bundkaret er jo på karburatoren?

EDIT: Ingen instruktions bog Ked af det
Scooter tuning is not a crime, it's a lifestyle!
Svar
#4
Kristian12 Skrev:En måle pind på cylinderen? Bundkaret er jo på karburatoren?

EDIT: Ingen instruktions bog Ked af det

Oliepinden sidder normalt på højre siden af motoren, lige foran kickstarterpedalen. Motor og cylinder smøres af motorolien så derfor er det vigtigt at den rette olie er påfyldt, ligeså den rette mængde.
Svar
#5
Tak Jeppe K! Hvad for noget 4-taks olie ville i anbefale til sådan en Dirtbike? Er det ligesom syntetisk - full syntetisk?
Scooter tuning is not a crime, it's a lifestyle!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Iflg. forhandleren en fuldsyntetsik 15W/40. Den forekommer mig at være "kuldskær", men man regner åbenbart ikke med den kolde tid - jeg ville nok vælge en 10/40 eller 5/40. Køb et anerkendt mærke Shell, Mobil e.lign.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
Kristian12 Skrev:En måle pind på cylinderen? Bundkaret er jo på karburatoren?

:oops: Sorry - det var en uheldig formulering. "Bundkarret" er nok mere et bil-udtryk hvor der jo rent faktisk er et "kar" i bunden af motoren hvor olien havner. Beklager forvirringen. Men princippet er det samme på dirtbiken.

Bemærk også at i modsætning til en 2-takter så er det ikke meningen at en 4-takter skal "bruge" af olien så du hele tiden skal fylde på. Olien cirkulerer bare i motoren og så skifter man den ved hvert eftersyn. Det er selvfølgelig altid godt at checke oliestanden engang imellem, men hvis maskinen pludselig begynder at bruge olie i store mængder, er der noget galt.
Svar
#8
Der var næsten ingen olie i! Så vi tømnte det sidste og hældte noget nyt på. Nogen Thansen olie - 15W/40 til 30kr. Funker fint indtil vidre.
Scooter tuning is not a crime, it's a lifestyle!
Svar
#9
Det er vigtigt med den rette mængde, det har i vil fået oplyst. PÅ en MC skal olien også smøre gearkasse, og kobling er i oliebad, det stiller nogle helt specielle krav til olien. Så sørg for at det er en MC olie, og opfylder den normen Jaso – MA er det helt god. Er maskinen helt ny skal den have det første olieskift efter 500 km. 1000 km herefter hver 2000km. På nogen er der et oliefilter som også skal skiftes.
30 kr. for motorolie! Er det ikke lidt fedtet.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Jamen, det jo den rette tykkelse! 15W/40! Som producenten anbefaler... Vi spurgte i ScooterGården i Århus og den "sjove" mand dernede fortalte at det var ligegyldigt, vi skulle bare have en 15W/40 olie! Og den han viste til os var noget Castrol til 85kr, hvis jeg husker ret. Vi valgte bare at køve det i Thansen hvis det jo er det samme, det var jo samme værdi? Han sagde også at der skulle ca. 0,7L i sådanne en fætter.
Scooter tuning is not a crime, it's a lifestyle!
Svar
#11
Bare husk at som Kragen skriver duer 15W/40 olie ikke under 5 grader (mener det er 5 grader), der skal du ned i 10W eller 5W.

15W bliver alt for tykflydende når det bliver koldt.
Svar
#12
Ifølge manualen til en Lifan LF 250 beskriver den lidt mere i detaljer, hvordan man skal vælge olie afhængig af hvilken region man bor i (typisk temperatur)
således kan man hælde alt fra singlegrade til multigrade i, blot der er tale om MC olie.
f.eks. kan man benytte single grade 5W hvis man forventer at køre MC'en i primært -30 -> -5 grader...brrrr
multigrade 10/40 er ikke nævnt i skemaet men skulle dække -20 -> +37 grader, hvilket nok skulle tilfredsstille langt de fleste.
20/40 er nævnt i skemaet og dækker -12 -> +37 grader, så den skulle også være et godt valg til sommer kørsel.
Svar


Forum spring: