Søg Garagen Hej Gæst! Register

Afstemning: Ville du skifte din scooter ud med en el-scooter, for at skåne miljøet?
Denne afstemning er lukket.
Ja.
11.57%
14 11.57%
Nej.
45.45%
55 45.45%
Måske, hvis den bliver billigere, og køre længere pr opladning.
42.98%
52 42.98%
Total 121 stemme(r) 100%
* Du stemte på dette [Vis resultater]

El-scootere flopper i Danmark.
#1
Faldt lige over den her artikel.
http://ing.dk/artikel/80400
Min første tanke var, at selvfølig floppet den. For hvad er lige mulighederne for at tune den på nogen som helst måde. Griner :wink:

Men det kunne da være et fint alternativ til dem der kun vil køre de 30 km/t. Fortvivletcooter:
Giantco Sprint 2007 17000km & Yamaha Fs1 1978 22000km.
Og nu også en Giantco Sprint 2009 1000Km.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Da jeg så den kostede 23000 - 24000 kroner så mistede jeg evnen til at læse mere i den artikel. det ALT for meget.

Det en super smart ide og der er jo lavet meget forskelligt med el scootere og biler, jeg så en ellert så sent som idag, i ved den der aflange el bil lavet i danmark for længe siden.

problemet for mig et se er bare det med strømstikket, der skal jo være et stik til at lade batteriet op og det kunne jo næsten ikke være lettere end at komme hjem også sætte den til at oplade ved el stikket der hvor man parkere den... Men øøh hvem har lige sådan et stik ?

Altså hvis man har sin egen garage fint nok... no problemo.
Men hvad hvis du bor på 1sal og du skal kaste et ledning ud af vinduet hver gang du skal lade den op og hvis du bor i lejlighed så kan jeg ikke forstille mig at ejendoms kontoret vil være interesseret i at stille et el stik op.

Og hvad når du har kørt en lang tur og du skal lade den op et andet sted ?
Det vel ikke rigtigt nogen tankstationer eller andre steder som er så villige til at lade folk bruge deres stik kontakter til opladning og der vel heller ikke lavet nogen betalings ordning for sådan noget.

Så vidt jeg kan forstår er politikere heller ikke specielt begejstret for at gøre det attraktivt for folk at bruge andet end benzin og diesel motorer for de tjener jo også en masse penge på benzin.

Det var bare lige hvad jeg tænkte

Så står der også noget om brændsels celler. fint nok med al den snak men så lav dog nogen gode scootere istedet for at snakke om hvor godt det kunne være.
Men det kan være det er så besværligt at kun meget store firmaer kan fremstille sådan noget og overholde alle de regler.

Hvem fanden gider og give penge for den her scooter :
[Image: swap2.jpg]
14,995

Folk begynder jo at hive deres buskort frem når man kommer forbi dem (hint : busserne i kbh er gule)

Har hopper lidt rundt på nettet. og det ser ud til at hver gang et kører tøj har en el motor så bliver den vist ved siden af en handikap/indvalid vogn. Det virker bare ikke så vildt spændende.
Svar
#3
Nej, jeg ville ikke købe en el-scooter bare for at skåne miljøet, men jeg kunne godt finde på at købe en el-scooter for at få en lydsvag, renlig og driftsikker scooter som er billig i brændstof. Og så skulle den naturligvis se ordentlig ud. Der burde jo ikke være noget i vejen for at den kunne ligne en fuldstændig normal scooter - bare med en anden type motor.

I øvrigt kan en el-motor sagtens tunes...
8)
Svar
#4
Hvis jeg boede i udkanten af KBH eller Aarhus og skulle ind til byen og morgenen. Så gad jeg ikke bruge adskillige timer i min bil. Så hellere en el halløjse der kører en kilometer pr. øre. Men som i andre også påpeger, prisen for maskinen skræmmer nok folk væk.
Svar
#5
Runnerdude Skrev:Nej, jeg ville ikke købe en el-scooter bare for at skåne miljøet, men jeg kunne godt finde på at købe en el-scooter for at få en lydsvag, renlig og driftsikker scooter som er billig i brændstof. Og så skulle den naturligvis se ordentlig ud. Der burde jo ikke være noget i vejen for at den kunne ligne en fuldstændig normal scooter - bare med en anden type motor.

I øvrigt kan en el-motor sagtens tunes...
8)

I start eller midt i 90'erne havde Peugeot udviklet og lanceret en el-scooter, der lignede deres store scootere på en prik.
De var udviklet med EU støtte på flere hundrede millioner kr. og hele teknologien var en lettere nedskalering af deres og Citroën's elbiler.
Den hed Scoot´elec.

Sådan en købte jeg. Den kostede ca. 24.000 kr så vidt jeg husker. En tilsvarende benzin scooter kostede 15.000 - 18.000 kr.
Teknikken var vildt avanceret. Både batterierne, laderen og styrecomputeren som håndterede ALT elektrisk på scooteren. Også stoplys, horn etc.
Fantastisk var det at køre næsten lydløst. Kun som en svag støvsuger lød det. Og optrækket var formidabelt, fordi en DC motor trækker lige godt ved alle omdrejninger.
Jeg viste det var avanceret kram, for jeg er selv elektronikuddannet.

Problemet var bare at der blev solgt under 10 stk i DK og efter et år blev den trukket fra markedet.
Peugeot værkstedet viste ikke en sk.. om scooteren og servicen og back up fra improtøren var ikke eksisterende.

Batterierne var meget avancerede NiCd typer (de er vist forbudt nu), men de skulle kunne kolde til mindst 3000 op og afladninger, og det løber hurtigt op, når scooteren skal lades op 2 gange om dagen for at kunne køre de 2 x 30 km jeg havde til jobbet dengang.

Men batterierne holdt ikke hvad de lovede og de blev skiftet 2 gange på garantien inden for 3 år. Der var Km og 3 års garanti på batterierne.
Prisen på ét sæt batterier (3 stk á 6 V, 100 Ah) var over 12.000 kr.

Da garantien til sidst udløb, og jeg havde gjort mig totalt uvenner med både forhandleren og importøren, fordi der hele tiden var nye problemer, var jeg på helt egen boldgade.
Det var umuligt at få nogen som helst dokumentation over elektronikken, som der i øvrigt skulle en helt speciel testcomputer til at teste (på fransk!).

Den kørte så et lille år uden de store problemer, bortset fra enorme udgifter til reservedele, herunder at jeg selv måtte importere et batteri fra fabrikanten i Frankrig, og på et tidspunkt kunne skifte en effekthalvleder i laderen hver 14. dag.

Men så gik det 'ned af bakke' med flere og flere fejl.
På et tidspunkt hvor jeg havde brugt for over 8.000 kr i stumper og den stadig ikke vile køre ordentligt mere, gav jeg op og solgte hele skidtet for 1000 kr. og købte så min nuværende 4T Zip som enhver scootermekaniker og -værksted kan og vil reparere.

Den nåede at køre i knap 5 år og rundede 40.000 km, men de samlede service og rep. udgifter nåede op på over 20.000 kr.

Det jeg vil sige med dette lange indlæg er at el-teknologien ikke var og er tilstrækkelig udviklet til at man bør satse på en el-scooter, medmindre at man er meget 'nørd'. Det var jeg dengang.

Jeg tror ikke en fløjtende fis på de data der loves i de farvestrålende brochurer over el-scootere. Især lovet rækkevidde pr opladning, batteriernes holdbarhed og max. hastighed er ofte vildt overdrevet.

Når der var så mange problemer med en scooter der kostede 100 millioner eller mere at udvikle i Europa, tør jeg slet ikke tænke på de problemer der kan (vil!?) opstå med de billigere fra fjernøsten, der sælges nu om stunder.
--
Hilsen Ole
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
OlePagh Skrev:I start eller midt i 90'erne havde Peugeot udviklet og lanceret en el-scooter, der lignede deres store scootere på en prik.
De var udviklet med EU støtte på flere hundrede millioner kr. og hele teknologien var en lettere nedskalering af deres og Citroën's elbiler.
Den hed Scoot´elec.

Sådan en købte jeg......

Tak for beretningen Ole - det var godt nok noget af en omgang du var igennem. Fortvivlethock:


Scooteren var ellers fin at se på (googlede den lige), men jeg kan godt forestille mig de problemer du beskriver.

Jeg vat selv lige ved at købe en Peugeot Elystar i denne omgang, men blev advaret fra flere sider - både her i forummet og i min omgangskreds - om at Peougeot er notorisk klodsede når det drejer sig om at lave elektronik. Og da de trods dette elsker at lave alt computerstyret dør hele scooteren hvis kontrol enheden går ned,- hvilket den gør regelmæssigt til en pris af et par tusinde pr. gang. I lyset af dette tør jeg næsten ikke forestille mig hvad de kan lave af ulykker med en el-scooter som for 100% vedkommende består af elektronik.

Dog vil jeg sige at der er sket meget på de 10 år der er gået siden Scoot'elec'en, så måske er tiden snart ved at være inde til at nogle nye kommer på markedet. En el-scooter burde "i teorien" kunne laves meget pålidelig idet den har meget få bevægelige dele og en yderst simpel motor. Jeg venter bare på at Gilera kommer med deres Electro-Runner...
:wink:
Svar
#7
Runnerdude Skrev:Dog vil jeg sige at der er sket meget på de 10 år der er gået siden Scoot'elec'en, så måske er tiden snart ved at være inde til at nogle nye kommer på markedet. En el-scooter burde "i teorien" kunne laves meget pålidelig idet den har meget få bevægelige dele og en yderst simpel motor. Jeg venter bare på at Gilera kommer med deres Electro-Runner...
:wink:

Helt enig!
Der burde være potentiale for el-scootere, hvis de altså er kommet videre med pålidelig teknik og batterier, men problemet ER stadig batterierne.
Både rækkevidde og holdbarhed samt den høje vægt de tilføjer køretøjet.

Der er altså svært at planlægge sine ture når rækkevidden er max. 40-45 km og scooteren derefter skal oplade i 2-3 timer før den kan køre yderligere 30 km.
Og der hvor man kører hen, skal der være et 230 V stik tilgængeligt. Og som nævnt; hvad gør en beboer i en etageejendom?.

Men det er korrekt at den mekaniske del af scooteren er simpel. El motoren var koblet direkte til hjulet via en tandrem og et fast gear i bagtøjet.

De var også ret billigt at køre. En opladning til ca. 40 km's kørsel kostede ca. 2 kr i strøm, men det samlede budget så ikke så godt ud pga de store serviceomkostninger.

I øvrigt, som du skrev tidligere, så kunne den tunes bl.a. ved at fifle lidt med DC motorens magnetiseringsstrøm, så når scooteren var godt oppe i fart, indskød man en lille modstand på ca. 0,2 Ohm / 50W.
Så var det ligesom et starte en 'efterbrænder', men det kostede rækkevidde og batterilevetid.
Jeg tror at jeg på et tidspunkt fik den til at køre 70 km/t, men man skulle ikke gøre det mere end et par minutter ad gangen for ellers overbelastedes både elektronik og styring.

Mon ikke fremtiden må blive en el-scooter med brændsels celler som der forskes intensivt i til biler.
Så skal vi bare tanke en sjat brint nede på tanken og derefter suse helt lydløst videre.
Problemet er så bare: Hvad i alverden skal de unge mennesker, der vil have deres scooter til at larme så meget som muligt, stille op?
--
Hilsen Ole
Svar
#8
Vi har en gut på arbejdet, der almindeligvis kommer trillende nedre fra Midtsjælland et sted i en Ellert Fortvivlethock:

Så vidt jeg ved, er han blevet ene-agent på den her i landet. (laves vist i Tyskland nu om stunder)

Nu får han så turen retur betalt ved at smide den til opladning på Forsvarets regning. :twisted:

Der er også den anden yderlighed med en el-cykel. Bilka har haft dem på tilbud et par gange til omkring 6-7.000.
De har den fordel, at det stadig giver lidt motion, omend ca. 25 km rækkevidde for en opladning er for lidt. Jeg er heller ikke klar over, om man kan smide en topboks eller cykeltasker på sådan en. Batterierne fylder jo noget.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#9
OlePagh Skrev:Mon ikke fremtiden må blive en el-scooter med brændsels celler som der forskes intensivt i til biler.
Så skal vi bare tanke en sjat brint nede på tanken og derefter suse helt lydløst videre.
Problemet er så bare: Hvad i alverden skal de unge mennesker, der vil have deres scooter til at larme så meget som muligt, stille op?

Den er skam allerede ved at være her...

http://www.lemcoltd.com/env.htm

... og ghettofræserne må så bare sætte et stykke pap fast nede ved hjulet med en tøjklemme for at få den til at larme. Det gjorde jeg ved min cykel da jeg var lille og det virkede fint. Jeg kunne sværge på at min cykel kørte langt hurtigere når den larmede....
Smil



walker1 Skrev:Nu får han så turen retur betalt ved at smide den til opladning på Forsvarets regning.
Som Oles beretning viser, skal vi nok til at vurdere begrebet "driftsomkostninger" på en ny måde med el-køretøjer. Så længe batterierne ikke holder scooterens (og Ellertens) levetid ud, er de i princippet et forbrugsstof og skal lægges til brændstofforbruget. Så med mindre han også låner batterier hos forsvaret er det nok mere en bekvemmelighed end en decideret besparelse for ham.



walker1 Skrev:Der er også den anden yderlighed med en el-cykel. Bilka har haft dem på tilbud et par gange til omkring 6-7.000.
De har den fordel, at det stadig giver lidt motion, omend ca. 25 km rækkevidde for en opladning er for lidt. Jeg er heller ikke klar over, om man kan smide en topboks eller cykeltasker på sådan en. Batterierne fylder jo noget.

De er rigtig gode og motoren gør virkelig en forskel. Men de er cykler på godt og ondt (selv om man kan lave en ret simpel ulovlig modifikation så de kan køres uden at træde i pedalerne) så man har altså ikke den komfort og lasteevne som en scooter tilbyder.

Batteriet er tilgengæld ikke ret stort og vejer heller ikke alverden. På den jeg prøvede sad det på det skrå stelrør og var lige til at snappe af og bære med ind. Der var sågar et bærehåndtag i batteripakken.



I øvrigt er den tyske Ellert-fabrik her...

http://www.cityel.com/

... men billig er den ikke ligefremt - 8000 Euro (og en tusse oveni for GT versionen). Tilgengæld er den sikkert en del bedre end de gamle danske versioner.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Peugeot EL scooten har vi haft på værkstedet til rep. ikke lige noget for mg med al den avancerede elektronik, men hold da op hvor den kørte godt, optræk som på en alm. scooter, men næsten helt lydløst - kun el-motoren med dens summende turbinelyd.

Sådan en skulle man montere en heftig knækudstødning på - bare for at lave lidt sjov med etaten... Griner

Pics. : http://www.billig-scooter.dk/album_pic.php?pic_id=1555

http://www.billig-scooter.dk/album_pic.php?pic_id=1556

http://www.billig-scooter.dk/album_pic.php?pic_id=1554

http://www.billig-scooter.dk/album_pic.php?pic_id=1557
Svar
#11
Ellerten lever skam stadig under navnet CityEl og forhandles også i Danmark:
http://cityel-import.dk/

Jeg fandt priser fra ca. 60.000 til tæt på 80.000 kr, men så er den også med trærat og alt mulig luksus tingeltangel.

Det er godt nok dyrt, synes jeg, men en gennemskimning af hjemmeside tyder på at der trods alt er noget salg i det lille køretøj.

En bekendt der har været med i kredsen omkring ellerten's omskiftelige tilværelse her i Danmark har fortalt at den nuværende fabrikant i Tyskland forlængst har fået styr på alle de tekniske problemer der slog benene væk under fabrikationen her i Danmark.
--
Hilsen Ole
Svar
#12
Spændende med alle de forskellige elcykler/scooter/bil
Men for mig at se så skal man virkelig interesser sig for det for at købe dem og det jo fint nok men de kan bare ikke konkurrere med en benzin scooter både prisen og det vigtigste som er den samlede oplevelse.

Det må da være total nederen at købe en el-scooter også skulle til service og forhandleren ikke kan servicere den ordentligt fordi de ikke kender den eller det bliver set som en belastning at man kommer med en speciel scooter som kræver noget værktøj som de færreste ligger inde med.

Jeg syns man skal købe en el-scooter hvis man virkelig gerne vil have en men det bliver hurtigt dobbelt så dyrt som en benzin scooter og vær så forberedt på at den er svær at få reservedele til og der sikkert er lang tids levering og det jo ikke fedt hvis den slet ikke kan kører også man så skal venter på at den del kommer hjem.

Men hey jeg gad da godt have en el-scooter. Men selvom den kostede det samme som en benzin scooter jeg gerne vil have så ved jeg bare at der vil komme en masse problemer med en el scooter simpelhen fordi der er flere som ved noget og har erfaring med benzin-scootere.
Svar


Forum spring: