Søg Garagen Hej Gæst! Register

Motorolie med lav vistositet.
#1
Er der nogen der ved hvor man kan købe 0W/30 kvalitetesmotorolie?
THansen havde Castrol SLX olie med den viskositet for et par år siden til en rimelig pris, men det er udgået af produktsortimentet og det er ikke lykkedes mig at finde olien andre steder.

Det nærmeste jeg kan komme er 5W/30 som THansen nu har, men den er en bønne for tyk, synes jeg.
--
Hilsen Ole
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
De har viskositeten her.

http://www.oilshop.dk/group.asp?group=2143&sub=373

Men jeg har dog ingen personlige erfaringer med mærket.
Svar
#3
Du skriver, at en 5/30'er er for tyk i forhold til en 0/30'er ? Jeg ved ikke rigtigt, hvad du mener med det, men hvis du regner med kraftig frost her til vinter, så har bla. Shell en fulsyntetisk 0/40'er :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#4
Runnerdude Skrev:De har viskositeten her...
http://www.oilshop.dk/group.asp?group=2143&sub=373

Interessant sted. Tak for linket.

Fandt faktisk selv dette sted hvor de har den Castrol som jeg her brugt hidtil:
http://www.castrolshop.dk/shop/castrol-s...-252p.html
--
Hilsen Ole
Svar
#5
kragen Skrev:Du skriver, at en 5/30'er er for tyk i forhold til en 0/30'er ? Jeg ved ikke rigtigt, hvad du mener med det, men hvis du regner med kraftig frost her til vinter, så har bla. Shell en fulsyntetisk 0/40'er :wink:

Mjahhmm. Jeg ved godt at første tal står for viskositeten i kold tilstand og det andet tal for varm olie, men der er jo glidende overgange og scooterens olie bliver ikke så varm som i en bil (tror jeg), men min scooter har nu altid kørt med 0W/30 og det går den virkelig godt med.
Lige nu bruger jeg 5W/30 og selv her i sommers(?!) kørte den 2-3 km kortere pr. l. med 5W/30 end den plejer med 0W/30.

Den har altid bedst kunnet li' Castrols 0W/30 olie og efter 43000 km uden motorproblemer, fortjener den det bedste, synes jeg.
--
Hilsen Ole
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
OlePagh Skrev:Mjahhmm.... Jeg ved godt at første tal står for viskositeten i kold tilstand og det andet tal for varm olie, men der er jo glidende overgange og scooterens olie bliver ikke så varm som i en bil (tror jeg), men min scooter har nu altid kørt med 0W/30 og det går den virkelig godt med.
Lige nu bruger jeg 5W/30 og selv her i sommers(?!) kørte den 2-3 km kortere pr. l. med 5W/30 end den plejer med 0W/30.

Den har altid bedst kunnet li' Castrols 0W/30 olie og efter 43000 km uden motorproblemer, fortjener den det bedste, synes jeg.
Ja, det første tal efterfulgt af W(inter) står for viskositeten ved lave temperaturer (der måles fra -18 til +100 grader i SAE systemet). En 0W vil derfor holde sin evne til at komme hurtigt ud og smøre med sin optimale viskositet - i dit tilfælde 30 - ved temperaturer fra mindst -18 grader /i realiteten vil en 0W olie virke fra -25-30 grader).Men hvis din motor har brug for SAE40 for at danne oliefilm ved normal temperatur, hvilket er det normale for en knallert, så er det første tal underordnet - så skal du have en xW/40 - det kan ikke "reguleres" med W(inter) tallet. Mit gæt på en 5W vil være, at den nok er tilstrækkeæig flydende fra -15 grader. Det skader ikke, at køre med en 0W'er, selvom temperaturen ikke kommer så langt ned - det betyder bare, at olien vil komme hurtigere ud til smørestederne ved koldstart.

Jeg ved ikke, hvor varm din olie bliver, men tjek lige din manual, om det ikke skal være en 40'er. At du skulle køre færre km/l med en 5W end med en 0W om sommeren lyder derfor mystisk. Havde den ene været en 0W/30, og den anden en 0W/50, kunne jeg forstå det. Jeg går her ud fra, at vi taler om "ægte" fuldsyntetiske olier, og ikke bare en ekstra raffineret basisolie, der er "oppumpet" med additiver, så den ligner en ægte fuldsyntetisk olie. Der er intet forkert i at markedsføre disse olier som "fuldsyntetiske", da de sådan set opfylder kravene til en fuldsyntetisk olie - men fuldsynteteiske er de altså ikke :wink:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#7
kragen Skrev:Jeg ved ikke, hvor varm din olie bliver, men tjek lige din manual, om det ikke skal være en 40'er. At du skulle køre færre km/l med en 5W end med en 0W om sommeren lyder derfor mystisk. Havde den ene været en 0W/30, og den anden en 0W/50, kunne jeg forstå det. :wink:

Manualen foreskriver 5W/40 olie, men den har nu engang altid kørt bedst og længst på literen med 0W/30 og > 43.000 km uden motorproblemer tyder i hvert fald på at smøringen er tilstrækkelig.

At maskinen løber længere på literen med den tynde olie må alt andet lige betyde at smøringen er bedre.
Når jeg så også fonemmer at motorlyden er mindre "anstrengt" med den tynde olie, er jeg helt tryk ved det olievalg.

Jeg har ikke regnet specifikt på om benzinøkonomien forbedres så meget at det opvejer oliens merpris, men det gør den næppe med de hyppige olieskift som vores små scootere kræver.
--
Hilsen Ole
Svar


Forum spring: