Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tur til Tyskland
#1
Hey.

Mig og en kammerat har planlagt en tur over grænsen på lørdag, bare for at køre lidt Fortvivletcooter:

Men er der noget vi skal være opmærksom på mht. det tyske politi? Mht. forsikring, fart osv. Ikke sikkert der er så meget politi lige ved grænsen, men alligevel.

De er begge to med nummerplade, den ene er lavet om på gearing og den anden har pillet skive i variator.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
MrBeautiful Skrev:Hey.

Mig og en kammerat har planlagt en tur over grænsen på lørdag, bare for at køre lidt Fortvivletcooter:

Men er der noget vi skal være opmærksom på mht. det tyske politi? Mht. forsikring, fart osv. Ikke sikkert der er så meget politi lige ved grænsen, men alligevel.

De er begge to med nummerplade, den ene er lavet om på gearing og den anden har pillet skive i variator.

i skal i hvertfald have pas og sikkert også nogle papir fra forsikringen :P
Svar
#3
Husk et DK skilt på.

Dutch
Svar
#4
Bare sådan et klistermærke? Og hvor skal den sidde henne? Og er det nødvendigt?
Svar
#5
MrBeautiful Skrev:Bare sådan et klistermærke? Og hvor skal den sidde henne? Og er det nødvendigt?

Synligt bagpå. Og ja. Det er endda lovpligtigt, når du kører udenfor landets grænser.

(jeg må sq også lige få sat et på idag.. Jeg skal jo til Jylland.)

Dutch
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
I skal også huske en seddel fra jeres forsikringsselskab, som gør at jeres ansvarsforsikring dækker evt skader forvoldt på andre køretøjer/personer i Tyskland. Den er enten grå/hvid eller grøn.

Den er tidsbegrænset, og min gjaldt for 2 dage. Jeg har kørt en del gange i Tyskland, og er også blevet stoppet af det tyske politi. De er meget strengere, end det danske politi. De kan finde på at beslaglægge scooteren, og så står I der med håret i postkassen. Mig ville de bare tjekke, fordi jeg ikke havde plade på. Og kørekort ville de også se. Jeg viste dem så, mit traktorkort Grin. Og det godtog de?? Selve scooteren, tjekkede de ikke. Og jeg vil lige nævne, at de har nogle skilte ved cykelstierne med en knallert og ordet frei på. Jeg har endnu ikke fundet ud af om det betyder "knallert forbudt" eller "knallert tilladt", så jeg holdt mig til vejen, og kørte max 40-45 km/t.

Jeg havde DK skiltet klisteret på bagskærmen, så det kunne ses tydeligt.
Svar
#7
Flyttet til Billig-Scooter snak

- Har ikke meget med 2-taktere at gøre :wink:
Svar
#8
Jps Skrev:...Og jeg vil lige nævne, at de har nogle skilte ved cykelstierne med en knallert og ordet frei på. Jeg har endnu ikke fundet ud af om det betyder "knallert forbudt" eller "knallert tilladt", så jeg holdt mig til vejen, og kørte max 40-45 km/t...

Hvis du kører 30'er så er det vist meningen, at du skal bruge stierne med det nævnte skilt - i hvert fald ifølge flg. touring beretning fra en hollænder som var på tur i Tyskland...

http://elystar.ardane.com/rollerfreunde2003-en.htm

Citat:Riding in Germany is very different from riding in Holland on a 50cc scooter. In the Netherlands, such scooters are not allowed to use any larger road at all. Instead, scooterists are treated like bicyclists and are supposed to stay on the bicyclists paths parallel to the road. Also, In Holland, 50cc scooterists are limited to 30km/h in residential area, and only 40km/h outside town.

In Germany, 50cc scooters are generally considered motorbikes. Scooterists use the roads, even the "Bundesstrasse", and are only banned from the Highway (Autobahn) and Fast Traffic Roads (Kraftfahrstrasse). Most roads actually have a small track parallel to the street. At first, I thought that 50cc scooters had to ride there, since the sign says "frei" below a picture of a moped. Later I learned, that these tracks are only to be used by "mofa" riders. A "mofa" is a moped which is restricted to 25km/h. Real scooters have to use the road, which I did. In town, scooterists simply ride the middle of the road, and swim along with the rest of the traffic. On the countryside, you stay on the ride side of the road and to my surprise, car drivers will definitely pass you by a large margin. I haven't been cut off the road a single time. Anytime there's traffic coming from the other side, car drivers will calmly stay behind me until the road is free to pass safely, although they could easily have tried to squeeze by me at 20cm distance.

Måske var det derfor de stoppede dig...?
Svar
#9
Runnerdude

Som jeg læser dit citat, så er det kun tilladt for 25 km/t(mofa's) at køre på de stier, og min er en 30'er. Jeg blev stoppet i Burg ved en parkeringsplads, og da jeg desværre ikke kan tale flydende tysk, spurgte jeg ikke om reglerne for knallertkørsel i Tyskland. Men jeg mener at man på det tyske politi's hjemmeside kan finde noget, men det er bare ikke lykkedes mig endnu. Ked af det
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Jps Skrev:Runnerdude
Som jeg læser dit citat, så er det kun tilladt for 25 km/t(mofa's) at køre på de stier, og min er en 30'er.

Er deres 25'er ikke det samme som vores 30'er? Jeg kan godtnok heller ikke lige finde noget info hos politiet, men her er en liste taget fra en tysk køreskole...

http://www.fahrschule-binder.de/fsklassen.htm#A

Citat:Was darf ich mit den neuen Klassen fahren?

Mindestalter 15 J.

Mofa
Mofa bis 50 ccm Hubraum und maximal 25 km/h bbH*

Mindestalter 16 J.
Klasse M
KLEINKRAFTRÄDER
Motorrad bis 50 ccm Hubraum und nicht mehr als 45 km/h bbh*

Mindestalter 16 J.
Klasse A1
LEICHTKRAFTRÄDER
Motorrad bis 125 ccm Hubraum und nicht mehr als 11 kW Motorleistung Bis zum Erreichen des 18. Lebensjahres dürfen Sie nur Leichtkrafträder mit höchstens 80 km/h bbH* fahren.

Mindestalter 18 J
Klasse A beschränkt
MITTELSCHWERE KRAFTRÄDER
Motorrad bis 25 kW Motorleistung und einer Leermasse von mindestens 6,25 kg pro kW Nach 2 Jahren Fahrpraxis ist die Beschränkung automatisch aufgehoben

Mindestalter 25
Klasse A unbeschränkt
SCHWERE KRAFTRÄDER
Motorrad über 25 kW Motorleistung oder einer Leermasse von weniger als 6,25 kg pro kW

Sådan som jeg tolker det er.

Mofa = 30'er

Klasse M = 45'er

Alt andet = MC


"bbh" står for baubestimmte höchstgeschwindigkeit, dvs. "afdroslet"


Så du blev nok reddet fra en bøde fordi du var dansker. Jeg har på fornemmelsen at tyskerne af og til anser os for at være lidt specielle på mange punkter. :wink:


Edit -

Kommer lige til at tænke på en anden mulighed. Det kunne da også være at de betragter 30'eren som en klasse de slet ikke har i Tyskland og derfor lader dem køre som en klasse M. Altså ikke en mofa, men en langsom 45'er. Jeg må indrømme at være kraftigt i tvivl her.
Svar
#11
Runnerdude Skrev:Sådan som jeg tolker det er.

Mofa = 30'er

Klasse M = 45'er

Alt andet = MC


"bbh" står for baubestimmte höchstgeschwindigkeit, dvs. "afdroslet"


Så du blev nok reddet fra en bøde fordi du var dansker. Jeg har på fornemmelsen at tyskerne af og til anser os for at være lidt specielle på mange punkter. :wink:


Edit -

Kommer lige til at tænke på en anden mulighed. Det kunne da også være at de betragter 30'eren som en klasse de slet ikke har i Tyskland og derfor lader dem køre som en klasse M. Altså ikke en mofa, men en langsom 45'er. Jeg må indrømme at være kraftigt i tvivl her.

Jeg tror også de har klassifiseret min som "klasse M" Smil
Svar
#12
Jps Skrev:Jeg tror også de har klassifiseret min som "klasse M" Smil

Scene : Vej mellem Puttgarden og Lübeck - Politibil med to betjente observerer jps komme kørende på dansk Dr. Big, med Pollefoldekasse og det hele.

Tysk poliziebetjent 1: "Aber doch - Ist das ein Mofa oder ein Klasse M, ohne licensplatte ?"

Tysk poliziebetjent 2: "Das ist keine Mofa, und keine Klasse M. Das ist einem Dänische Klasse JPS - Kanst du nicht dem PolleFoldeKassen sehen ??"


Griner

Dutch
Svar


Forum spring: