Søg Garagen Hej Gæst! Register

Olieskift på din scooter (Listo, Giantco, Baotian)
#1
For skifte olie skal du bruge følgende redskaber:


Topnøgle str. 15
Balje eller bøtte til den gamle olie
Tragt til påfyldning

Rød cirkel viser olieproppen.
Grøn pil viser bundproppens placering. (Bruges kun til rensning/udskiftning af oliefilter!)
[Image: album_pic.php?pic_id=90]

Start med at skrue olieproppen af, det vil lette trykket og olien vil glide jævnt ud.

Skru denne 15'er bolt af:
[Image: album_pic.php?pic_id=154]
En bajle under bundproppen ville være en god idé Smil

Stil din scooter på side støttefoden bagefter når olien er løbet ud, skru også 15'er bolten ordenligt fast igen.
Påfyld den nye olie - husk at tjekke ofte med olieproppen om du har fyldt nok olie på, ingen grund til at fylde for meget på.

Håber du kunne bruge guiden.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#2
Hej stig. Jeg har lige snakket med lindberg. De siger at det faktisk ikke er bundproppen du har fat i, her ovenfor. Det er et grovfilter, som skal fange større fremmedlegemer i olien. Bundproppen sidder længere ind under scooteren i venstre side. Og skulle vist være en størrelse 15mm.

De indrømmer også at manualen er ret vildledende på det punkt.
Svar
#3
AndersLund Skrev:Hej stig. Jeg har lige snakket med lindberg. De siger at det faktisk ikke er bundproppen du har fat i, her ovenfor. Det er et grovfilter, som skal fange større fremmedlegemer i olien. Bundproppen sidder længere ind under scooteren i venstre side. Og skulle vist være en størrelse 15mm.

De indrømmer også at manualen er ret vildledende på det punkt.

Vildledende?? 8-[
Bundproppen sidder faktisk på den ANDEN side end hvad jeg har vist ovenstående.
Det var da nok lige det ringeste jeg nogensinde har set.
Der sidder faktisk en 15mm bolt på den anden side, når man ser den tror man umiddelbart bare det er en bolt der holder et eller andet sammen, men det er altså bundproppen.
Hurra for manualer ](*,)

Men tak Anders for informationen, jeg vil opdatere guiden snarest med nye billeder.
Men er det nogen der kan bekræfte det med bolten på den anden side? Jeg vil nødig skrue den ud, for hvis det viser sig at være den rigtige så skal jeg jo til at skifte olie Blink med øjet
Svar
#4
Jeg forsøger i dag. Kan også tage nogle billeder!
Svar
#5
Så hvad er ligesom konklusionen her? At ovenstående vejledning er sand eller falsk?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#6
Baune Skrev:
Citat:Så hvad er ligesom konklusionen her? At ovenstående vejledning er sand eller falsk?

Det må folk altså selv afgøre. Jeg har de 2 gange jeg skiftede olie på min listo brugt denne vejledning. Så kunne jeg også tjekke filteret.
Svar
#7
Nu er guiden lavet om da flere har ødelagt 17 bolten hvor filteret sidder.
Vil lave en guide i morgen der viser hvordan filteret tjekkes så begge muligheder stadig er mulige Blink med øjet

Undskyld for de runde bolte ](*,)
Svar
#8
Det har lykkedes mig at skifte olie via 17" bolten.

Den sad djævelsk godt fast, men jeg har fået den af uden skrammer.

En 17" bolt kan IKKE blive rund, medmindre at personen med værktøjet ikke behandler en hårdtsiddende bolt med respekt og bruger det rigtige værktøj - og ikke mindst, den rigtige teknik.

Hvis en top f.eks ikke bliver holdt 100% lige på (svært på en scooter der hælder), kan man risikere at gnave kanterne af.

En helt alm 17" top og en nøgle med ½ meter skaft. Og så en kammi til at kolde toppen på plads og scooteren mens jeg lagde kræfter i.

Svensknøgler, fastnøgler og andet skal man holde nallerne fra.

Det er kanon at guiden bliver rettet, så den er helt rigtig, det sklal Stig have ros for, men dette er et forum, og ikke et garantiforpligtende kursus, så den enkelte bruger har også et lille ansvar...

Jeg risikerer at blive lidt upopulær med ovenstående svada, men jeg får dagligt tæsk af kunderne, når jeg er på arbejde, så ryggen er vant til det - og det skal ikke forstås forkert. Det jeg mener er, at Stig har ingen skyld her - han forsøger kun at hjælpe, og kan kun vise hvordan han selv (og andre) har gjort.

Forresten, så er det ikke umuligt at tage 17" bolten ud - der sidder som bekendt et oliefilter der skal renses, så det er en del der skal kunne tages af. Jeg vil tro en kold motor er det bedste at gøre det på, for så er metallet "trukket sammen", og bolten bør binde mindre.
Svar
#9
Det har lykkedes mig at skifte olie via 17" bolten.

Den sad djævelsk godt fast, men jeg har fået den af uden skrammer.

En 17" bolt kan IKKE blive rund, medmindre at personen med værktøjet ikke behandler en hårdtsiddende bolt med respekt og bruger det rigtige værktøj - og ikke mindst, den rigtige teknik.

Hvis en top f.eks ikke bliver holdt 100% lige på (svært på en scooter der hælder), kan man risikere at gnave kanterne af.

En helt alm 17" top og en nøgle med ½ meter skaft. Og så en kammi til at kolde toppen på plads og scooteren mens jeg lagde kræfter i.

Svensknøgler, fastnøgler og andet skal man holde nallerne fra.

Det er kanon at guiden bliver rettet, så den er helt rigtig, det sklal Stig have ros for, men dette er et forum, og ikke et garantiforpligtende kursus, så den enkelte bruger har også et lille ansvar...

Jeg risikerer at blive lidt upopulær med ovenstående svada, men jeg får dagligt tæsk af kunderne, når jeg er på arbejde, så ryggen er vant til det - og det skal ikke forstås forkert. Det jeg mener er, at Stig har ingen skyld her - han forsøger kun at hjælpe, og kan kun vise hvordan han selv (og andre) har gjort.

Forresten, så er det ikke umuligt at tage 17" bolten ud - der sidder som bekendt et oliefilter der skal renses, så det er en del der skal kunne tages af. Jeg vil tro en kold motor er det bedste at gøre det på, for så er metallet "trukket sammen", og bolten bør binde mindre.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#10
Det er jo folks eget problem hvis de har gjort en bolt rund, de kunne jo bare lade være med at gøre det selv. :--w

så vidt jeg ved har både stig og chipmand (eller det var vist dig nighthawk?) skiftet olie via 17" bolten så det kan da lade sig gøre
Svar
#11
Skal da lige komme med en indskydelse her. Jeg vil også bruge den anden bolt næste gang jeg skal skifte olie det ser ud til den sidder så den er nemmere at få fat i. Så er folk også fri for at se på min smukke bagdel Smil) .
Svar
#12
Jeg har her til aften skiftet olien igen. Brugte denne gang 15 mm bolten det var meget lettere end den 17 mm bundprop. Jeg har hældt en anden olie på end sidst. Den skulle efter sigende være til 4-takts motorcykler. Når jeg har kørt nogle km med den kommer jeg lige med en melding om hvordan den køre i forhold til T Hansens egen 5/40W olie. I kan se den jeg har hældt på her:

http://www.thansen.dk/product.asp?c=5410...1439366093

Prisen er den samme som deres egen olie.
Svar


Forum spring: