Søg Garagen Hej Gæst! Register

Sandt og falsk om ruller
#1
Der skrives mange forvirrende ting om rullerne i variatoren. I "Den ultimative guide til en hurtigere 4-takter scooter" http://www.billig-scooter.dk/viewtopic.php?t=645
Skrives der fx om rullerne i variatoren:

Citat:Hvis du får taget skiven ud af variatoren, vil den kunne kører meget hurtigere ved færre omdrejninger end før. Dette kan dog også gøre den en hel del sløv i optrækket, specielt i stærk modvind og op ad bakke.
Lettere ruller = hurtigere optræk, lavere topfart
Tungere ruller = langsommere optræk, større topfart

Det er rigtigt at scooteren kan køre hurtigere ved lavere omdrejninger, når variatoren ikke længere er blokeret af skiven. Det er af den simple grund, at variatoren nu kan fungere i hele sit funktionsområde. Derimod ændrer fjernelsen af skiven ikke i sig selv optrækket indenfor det interval, hvor variatoren hidtil har kunnet fungere frit.

Man kan heller ikke generelt sige, at lettere ruller giver hurtigere optræk og tungere det modsatte. Og rullernes vægt vil normalt ikke have noget som helst med scooterens topfart at gøre. Kun hvis rullerne evt. er så lette, at variatoren ikke kan nå den maximale diameter vil det påvirke tophastigheden.

Rullernes vægt bestemmer sammen med kontrafjedren, hvilke omdrejninger motoren kører med mens variatoren ændrer diameter og dermed gearing. Både for tunge og for lette ruller vil resultere i et sløvt optræk, fordi gearskiftet vil ske ved enten for lave eller for høje omdrejninger pr. min. Ved udskiftning af ruller og kontrafjeder kan man formentlig flytte lidt rundt på, om scooteren accelererer bedst ved lave eller høje hastigheder. Ligeledes kan man ofre lidt på optrækket for at få en bedre benzinøkonomi og omvendt.

Hvis scooterens vario ellers har de rigtige ruller og den rigte kontrafjeder fra fabrikken, så skulle der ikke være nogen grund til at pille ved dem, blot fordi skiven fjernes. Først hvis man begynder at tune motoren, så den ændrer drejningsmoment, kan der være grund til at justere variatoren.

Mvh.
Bjørn
Giantco Sprint fra august 2007
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
bjorn Skrev:....Det er rigtigt at scooteren kan køre hurtigere ved lavere omdrejninger, når variatoren ikke længere er blokeret af skiven. Det er af den simple grund, at variatoren nu kan fungere i hele sit funktionsområde. Derimod ændrer fjernelsen af skiven ikke i sig selv optrækket indenfor det interval, hvor variatoren hidtil har kunnet fungere frit....

...Man kan heller ikke generelt sige, at lettere ruller giver hurtigere optræk og tungere det modsatte. Og rullernes vægt vil normalt ikke have noget som helst med scooterens topfart at gøre. Kun hvis rullerne evt. er så lette, at variatoren ikke kan nå den maximale diameter vil det påvirke tophastigheden.....

Mvh.
Bjørn

Jeg vil mene dit indlæg er et af de rigtig gode, der er skrevet i lang tid her på forum, da den gør op med nogle myter, men jeg har dog et par kommentarer:

Når du fjerner skiven, fjernes blokeringen af varioen, således at remmen kan opnå maksimal gearing. Det er korrekt at lavere ruller ikke nødvendigvis giver hurtigere optræk, men, der er en balance mellem motorens kræfter og gearingen, som kan justeres ved at skifte ruller.

Når begrænsningen med skiven i nås, kompenserer man jo for den manglende gearing ved at tage flere omdrejninger, og dermed udnytte motorens kræfter bedre. De fleste scootermotores peak-HK/moment ligger som bekendt relativt højt oppe i omdrejningsfeltet.

Fjernes skiven kører scooteren ved lavere omdrejninger end før (over begrænsningspunktet, forstås) - da effekt-outputtet nu ikke er så højt fra motoren, som da den var begrænset, er optrækket derfor ikke så godt som før. Bare tjek en rullefelt måling. Det er kun lige i et ganske snævert område at scootere yder maksimalt, og det er yderst sjældent, synes jeg, at standard scooteres transmission er justeret ind lige dér.

Dette kan med fordel mod-kompenseres ved at skifte til en rullevægt 1-2 gram under de normale. Jo lavere effekt scootermotoren har, des lavere skal vægten være.

Klart, man kan få mere ud af det ved også at pille ved kontrafjederen, skifte varioen til en med anderledes stigning, men de fleste kan nu godt mærke at maskinen nemmere bliver i sit effektområde.

Jo hurtigere du kører, jo flere kræfter skal maskinen bruge på at accelerere. Er den i begrænset tilstand vant til at køre 8000 rpm ved 45 km/t, pilles ringen og de 8000 rpm nås først ved skal vi sige 65 km/t (generalisering, men vel ikke helt skudt ved siden af), skal motoren forstås jo køre de 45 km/t ved et væsentligt lavere omdrejningstal, og dermed med lavere effekt output, og igen vil det have indflydelse på accelerationen.

Så lettere ruller "kan" hjælpe på optrækket i et vist område, men hvor meget det hjælper er scooter-afhængigt og individuelt alt efter fører, maskinens tilstand, mængden af pilleri, modvin, fugt i luften, o.s.v.

Jeg kan i hvert fald sige, at kærestens BigMax er født med ring og 7g ruller i vario. Med ringen ude er maskinen noget død i accelerationsområdet mellem 40-55 km/t på nålen (den er helt udenfor powerband). Nu sidder der 6g ruller i og den har nemmere ved at accelere i samme område. Mellem 0-40 km/t kan der ikke mærkes nogen nævnbar forskel. - og der er ikke lavet andet ved maskinen.

Jeg vil mene at en mindre justering af rullernes vægt kan have en indflydelse på optrækket i en del af scooterens omdrejningsområde/hastighed, men du kan ikke opnå mirakler. Mener også at have læst, at mange scootere fødes med alt for tunge ruller fra fabrikkens side, og det er måske nærmere denne "ubalance" som man kompenserer for ved justeringen.

Længere smøre, men jeg håber den giver mening. 8)

Rexman
Svar
#3
Gode indlæg begge to.. I får sq lige en tommeltot hver.


Dutch
Svar
#4
Rexman Skrev:Fjernes skiven kører scooteren ved lavere omdrejninger end før (over begrænsningspunktet, forstås) - da effekt-outputtet nu ikke er så højt fra motoren, som da den var begrænset, er optrækket derfor ikke så godt som før. Bare tjek en rullefelt måling. Det er kun lige i et ganske snævert område at scootere yder maksimalt, og det er yderst sjældent, synes jeg, at standard scooteres transmission er justeret ind lige dér.

Dette kan med fordel mod-kompenseres ved at skifte til en rullevægt 1-2 gram under de normale. Jo lavere effekt scootermotoren har, des lavere skal vægten være.

Hej Rexman

Takker for roserne og lige måde :-)

Dine argumenter ser helt bestemt rigtige og rimelige ud. Blot skal vi lige huske, at hvis ellers variatoren virker optimalt indtil det tidligere begrænsningspunkt, så vil den nu forsætte sin virksomhed fra dette punkt med motoren kørende med nogenlunde optimale omdrejninger. Det afgørende er så, hvornår motorens omdrejninger kommmer ud af det optimale område.

Desværre er det svært at finde ordentlige og præcise informationer om, hvorledes den vario fungerer. Vi ved vist heller ikke, om fabrikanterne korrigerer af hensyn til begrænsningen, eller om de blot sætter begrænsningen uden i øvrigt at ændre noget. Fx ved jeg ikke om 45 og 30 modeller af den samme scooter har forskellige vægte som standard fra fabrikken. Det burde de jo have, hvis fabrikanterne kompenserer for begrænsningen.

Det ville faktisk være nyttigt, hvis nogle foretagsomme mennesker en dag med stopur og omdrejningstæller målte sig frem til variatorens virkning med forskellige ruller og kontrafjedre.

Mvh.

Bjørn
Giantco Sprint fra august 2007
Svar
#5
Gode indlægBlink med øjet Dejligt med noget man kan blive lidt klogere af...
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
..foresten (nu kan jeg se om jeg har forstået det rigtigt Blink med øjet ) kan man give en pgo comet et bedere optræk ved udelukkende fjerne ringen/skiven og skifte rullerne med nogle der er et gram lettere?

Hvis det har noget betydning er det en standart 30'er der dog kommer op på 45 km/t Smil Den har kørt 8000 km...
Svar
#7
nu vi er ved ruller, er rullerne ved at være "kantet" når man på turen igennem byens mange lysreguleringer, oplever at når man vrider øret i bund ved det ene lys, så sprøjter den afsted og så kan den være umanerlig død når man sætter igang efter den næste lys. Indtil man kommer over de 45 km/t så rykker den igen.
Svar
#8
Super-mik Skrev:..foresten (nu kan jeg se om jeg har forstået det rigtigt Blink med øjet ) kan man give en pgo comet et bedere optræk ved udelukkende fjerne ringen/skiven og skifte rullerne med nogle der er et gram lettere?

Ak, ak og suk! Jeg forsøgte faktisk i mit første indlæg at sige, at man lige netop ikke kan stille det så enkelt op.

Hvis du vil have et bedre optræk, end det du har, så er et stopur det bedste redskab. Skift mellem forskellige vægte og mål så den tid det tager dig at nå op på den tophastighed, som du normalt vil vælge at køre med. Når du rammer den rigtige vægt, så får du den korteste tid på stopuret. Det er ret enkelt, men kan naturligvis kræve en del forsøg.

Mvh.

Bjørn
Giantco Sprint fra august 2007
Svar
#9
hmm, nåh.. så kan det godt være det bliver for indviklet til mig Blink med øjet hehe..
Er overhoved ikke rutineret i at ligge og rode med motoren, så det kan godt være jeg skulle holde mig til at pille ringen Grin

Men tak for svaret
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
A propos ruller, så skal man nok tage den opgivne vægt med et gran (gram!) salt.

Jeg vejede et sæt brugte 9 gr. kvalitets ruller på en analysevægt og fik følgende (de ligge alle < 9 gr., sikkert pga slid):

1: 8,956 gr.
2: 8,854 gr.
3: 8,753 gr.
4: 8,581 gr.
5: 8,845 gr.
6: 8,998 gr.

Altså ca. 0,42 gr forskel mellem tungeste og letteste.

Når jeg får nogle nye mellem fingerne, skal jeg prøve at lave en måling af disse.
--
Hilsen Ole
Svar


Forum spring: