Søg Garagen Hej Gæst! Register

Behov for en interesseorganisation?
#1
Bilisterne har FDM og Cyklisterne har Dansk Cyklist Forbund til at vare tage deres interesser. Vi knallertkørere har ikke en sådan fælles interesseorganisation til at varetage vore interesser.

Jeg synes imidlertid, at meget taler for, at vi har behov for en interesseorganisation. En moderne knallert er et lille nemt og billigt transportmiddel, der ikke fylder meget, hverken på vejene eller parkeringspladserne. Benzinforbrug og forurening fra knallerter er også blevet forbedret i de senere år. Så alt i alt er knallerter et godt alternativ til fx biler. Men alligevel har knallerter et dårligt rygte. Og alligevel ser det nærmest ud til at myndighederne helst vil begrænse eller helt forhindre knallertkørsel.

Det er klart, at myndighederne altid vil stille krav til knallerter og andre transportmidler. Og naturligvis vil der altid være nogle, der synes at myndighedernes krav er urimelige. Men jeg tror nu at en fælles interesseorganisation kunne medvirke til at få en mere hensigtsmæssig udformning af reglerne.

Lad mig nævne tre eksempler:

1. Begrænsningen.
Uanset hvilken hastighedsbegrænsning lovgiverne nu ønsker at fastsætte, så er det indlysende at den udbredte begrænsning i form af en ring i varioen er yderst uhensigtsmæssigt. Denne ring virker nogenlunde som hvis man blokerer for brug af 4. og 5. gear i en bil. Motoren kommer derved til at køre med unødigt mange omdrejninger, hvad der så yderligere medfører unødig støj, slidtage, benzinforbrug og forurening. Dette er tåbeligt både set ud fra en økonomisk og miljømæssig synsvinkel.

2. Hastighedsgrænserne.
Hastighedsbegrænsningerne på henholdsvis 30 og 45 km/t kan også diskuteres. Det er klart at øget hastighed indebærer øget risiko. Men 30 km/t er faktisk mindre end , hvad en frisk teenager kan køre på en fuldt lovlig racercykel, endda uden påbudt hjelm. Og de 45 km/t er formentlig i visse situationer med til at øge risikoen, fordi knallerten ikke kan følge med de andre trafikkanter, hvad der fremtvinger en række unødvendige overhalinger. Her bør det i øvrigt huskes, at de der kører 45 knallert er over 18 år og har førerbevis til køretøjer, der må køre op til 130 km/t.

3. Kørsel på cykelstier.
Det ville være bedre for både knallertkørere og alle andre trafikanter, hvis 45 knallerten måtte køre på cykelstien. Det er naturligvis klart, at hastigheden bør afpasses efter de øvrige trafikanter på cykelstien, når en fører af en 45 knallert vælger at benytte cykelstien.

Andre eksempler kunne nævnes. Men jeg tror, at dette er nok til at vise, at der er oplagte opgaver for en interesseorganisation.

Med venlig hilsen

Bjørn
Giantco Sprint fra august 2007
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
bjorn Skrev:Bilisterne har FDM og Cyklisterne har Dansk Cyklist Forbund til at vare tage deres interesser. Vi knallertkørere har ikke en sådan fælles interesseorganisation til at varetage vore interesser.

Jeg synes imidlertid, at meget taler for, at vi har behov for en interesseorganisation. En moderne knallert er et lille nemt og billigt transportmiddel, der ikke fylder meget, hverken på vejene eller parkeringspladserne. Benzinforbrug og forurening fra knallerter er også blevet forbedret i de senere år. Så alt i alt er knallerter et godt alternativ til fx biler. Men alligevel har knallerter et dårligt rygte. Og alligevel ser det nærmest ud til at myndighederne helst vil begrænse eller helt forhindre knallertkørsel.

Det er klart, at myndighederne altid vil stille krav til knallerter og andre transportmidler. Og naturligvis vil der altid være nogle, der synes at myndighedernes krav er urimelige. Men jeg tror nu at en fælles interesseorganisation kunne medvirke til at få en mere hensigtsmæssig udformning af reglerne.

Lad mig nævne tre eksempler:

1. Begrænsningen.
Uanset hvilken hastighedsbegrænsning lovgiverne nu ønsker at fastsætte, så er det indlysende at den udbredte begrænsning i form af en ring i varioen er yderst uhensigtsmæssigt. Denne ring virker nogenlunde som hvis man blokerer for brug af 4. og 5. gear i en bil. Motoren kommer derved til at køre med unødigt mange omdrejninger, hvad der så yderligere medfører unødig støj, slidtage, benzinforbrug og forurening. Dette er tåbeligt både set ud fra en økonomisk og miljømæssig synsvinkel.

2. Hastighedsgrænserne.
Hastighedsbegrænsningerne på henholdsvis 30 og 45 km/t kan også diskuteres. Det er klart at øget hastighed indebærer øget risiko. Men 30 km/t er faktisk mindre end , hvad en frisk teenager kan køre på en fuldt lovlig racercykel, endda uden påbudt hjelm. Og de 45 km/t er formentlig i visse situationer med til at øge risikoen, fordi knallerten ikke kan følge med de andre trafikkanter, hvad der fremtvinger en række unødvendige overhalinger. Her bør det i øvrigt huskes, at de der kører 45 knallert er over 18 år og har førerbevis til køretøjer, der må køre op til 130 km/t.

3. Kørsel på cykelstier.
Det ville være bedre for både knallertkørere og alle andre trafikanter, hvis 45 knallerten måtte køre på cykelstien. Det er naturligvis klart, at hastigheden bør afpasses efter de øvrige trafikanter på cykelstien, når en fører af en 45 knallert vælger at benytte cykelstien.

Andre eksempler kunne nævnes. Men jeg tror, at dette er nok til at vise, at der er oplagte opgaver for en interesseorganisation.

Med venlig hilsen

Bjørn

Jeg er helt enig - både i dine forslag og idéen til et forbund. Mht. hastighedsbegrænsningerne synes jeg det kommer an på forholdene. 30 km/t er sikkert en fin begrænsning på cykelstierne i indre by. Men kommer man lidt væk er der ekstremt lange stræk, der ikke er særlig befærdede og er brede og af god kvalitete, hvor det er helt gak man kun må køre 30 km/t. Fx hele Lyngbyvejen fra Vibenhus runddel og ned til Lyngby. En mulighed kunne være at åbne op for hurtigere kørsel på cykelstier hvor dette anses for at være sikkert - set på landsbasis vil det være langt de fleste cykelstier. Det ville så kræve at man åbnede op for en fjernelse af begrænsningen på 30-knallerter (fx fjernelse af ringen) under forudsætning af at man kun udnytter den ekstra fart på de udvalgte strækninger. Samlet set tror jeg det vil forbedre sikkerheden da folk vil få mere respekt for færdselsloven eftersom den virker mere retfærdig. Og som det er nu er de fleste 30-knallerter jo alligevel tunede. Derudover vil det afkriminalisere store dele af befolkningen og undgå at bringe folk i dumme situationer med ansvarsforsikringer der ikke dækker m.m.
Svar
#3
kenzorio Skrev:Jeg er helt enig - både i dine forslag og idéen til et forbund. Mht. hastighedsbegrænsningerne synes jeg det kommer an på forholdene.

Ja, det handler helt præcist om at køre efter forholdene, i stedet for at have alt for mange faste grænser, hvad der i øvrigt er en af grundreglerne i færdselsloven. 30 km/t kan være alt for meget, når man overhaler cyklister på en smal cykelsti. Men 50-60 km/t kan være helt rimelig, når man er alene på en lang bred cykelsti uden anden trafik.

Mvh.

Bjørn
Giantco Sprint fra august 2007
Svar
#4
Jeg har et alvorligt tillæg til dine punkter!

Nr. "342" : Bedre mulighed for transport mellem landsdelene.

Som det er i dag er det praktisk taget umuligt at komme fra f.eks. Korsør til Nyborg eller fra København til Bornholm inden for den samme dag!

Cyklerne kan komme med toget, men alt andet på 2 hjul under fuldt motorcykel-kort er reelt stavnsbundet.
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#5
walker1 Skrev:Cyklerne kan komme med toget, men alt andet på 2 hjul under fuldt motorcykel-kort er reelt stavnsbundet.

Læste engang en artikel, jeg mener det var et taxifirma fra korsør der mod mindre merpris spændte en trailer bag på vognen så knallerter og scootere kunne komme over bæltet.

Dyr service, ja, men en mulighed.

Rexman
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
walker1 Skrev:Jeg har et alvorligt tillæg til dine punkter!

Nr. "342" : Bedre mulighed for transport mellem landsdelene.

Som det er i dag er det praktisk taget umuligt at komme fra f.eks. Korsør til Nyborg eller fra København til Bornholm inden for den samme dag!

Cyklerne kan komme med toget, men alt andet på 2 hjul under fuldt motorcykel-kort er reelt stavnsbundet.




Ja Danmark er snart en bananrepublik.
Det må være på tide at ringe regeringen op.
Ellers bliver scooterefolket, til udstødte i deres eget land. Ked af det
Svar
#7
Det ville helt bestemt være en sag for en interesserorganisation at tage mulighederne for at komme over broerne på programmet.

Er der andre forslag?

Mvh.

Bjørn
Giantco Sprint fra august 2007
Svar


Forum spring: