Søg Garagen Hej Gæst! Register

Mistet stabilitet?
#1
Min mors venus er lige pludselig blevet mindre retningsstabil, det er svært at forklare, men det er ligesom om man skal kæmpe imod når man drejer ved en overhaling F.eks.

Når jeg skal overhale på min Sprint skal jeg bare lave en lille vægtforkydning med rumpetten, så drejer jeg og holder kursen, men på venus´en er der mere slinger i det.

Kan kun forklare det med at det er som om når man holder et cykelhjul der drejer rundt, det er den samme fornemmelse af et gyroskop som man skal bruge kræfter for at dreje når man bruger styret på den.

Og jeg har prøvet venus´en før og der syntes jeg ikke den opførte sig sådan.

Håber i forstår hvad jeg mener og at i har et bud på hvad der kan være galt?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Malk Skrev:Min mors venus er lige pludselig blevet mindre retningsstabil, det er svært at forklare, men det er ligesom om man skal kæmpe imod når man drejer ved en overhaling F.eks.

Når jeg skal overhale på min Sprint skal jeg bare lave en lille vægtforkydning med rumpetten, så drejer jeg og holder kursen, men på venus´en er der mere slinger i det.

Kan kun forklare det med at det er som om når man holder et cykelhjul der drejer rundt, det er den samme fornemmelse af et gyroskop som man skal bruge kræfter for at dreje når man bruger styret på den.

Og jeg har prøvet venus´en før og der syntes jeg ikke den opførte sig sådan.

Håber i forstår hvad jeg mener og at i har et bud på hvad der kan være galt?

Lejer i forgaffel/Kronrør ved at være slidt.
Forhjulslejer ved at være slidt.
Forbremse hænger.
Alle de tre ting kan have indvirkning på styreegenskaber og retningsstabilitet.

Dutch
Svar
#3
Ok, det lyder som om det er i det rigtige område at kigge, for når man bremser med forbremsen kan man høre at dækket (tror jeg det er) støder på skærmen.
Svar
#4
Er der luft i dækkene Griner
Piaggio Skipper 150 cc - 13,1 hk på rullefelt (Totalskadet)
Piaggio Skipper 150 cc - Købt 12-10-2010
Svar
#5
Ja det var det første jeg chekkede.

Men som jeg skrev før kommer der en skrabelyd når man bremser med forbremsen, det lyder som om at dækket rammer skærmen idet at affjedringen bliver trykket sammen under opbremsningen, så jeg tror det er der fejlen ligger.

Men kan F.eks et flækket stel ikke også lave samme symptomer?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Malk Skrev:Ja det var det første jeg chekkede.

Men som jeg skrev før kommer der en skrabelyd når man bremser med forbremsen, det lyder som om at dækket rammer skærmen idet at affjedringen bliver trykket sammen under opbremsningen, så jeg tror det er der fejlen ligger.

Men kan F.eks et flækket stel ikke også lave samme symptomer?

Det kan de vel godt, meen er din mor da kørt ind i noget? Hvis stellet "bare" sådan flækker .. Ja så er venus'en fandme livsfarlig!
Svar
#7
Malk Skrev:Ja det var det første jeg chekkede.

Men som jeg skrev før kommer der en skrabelyd når man bremser med forbremsen, det lyder som om at dækket rammer skærmen idet at affjedringen bliver trykket sammen under opbremsningen, så jeg tror det er der fejlen ligger.

Men kan F.eks et flækket stel ikke også lave samme symptomer?

Jeg tvivler stærkt på at stellet er flækket, og den vil ikke have de samme symptomer, og den ville være praktisk talt umulig at køre på fordi den vil være så ustabil, så det vil du ikke være i tvivl om.

Har du tjekket forbremsen?
Piaggio Skipper 150 cc - 13,1 hk på rullefelt (Totalskadet)
Piaggio Skipper 150 cc - Købt 12-10-2010
Svar
#8
Jeg kan ikke rigtigt få løsnet den, jeg har løsnet alle skruer, men den bevæger sig ikke.
Svar
#9
Malk Skrev:Jeg kan ikke rigtigt få løsnet den, jeg har løsnet alle skruer, men den bevæger sig ikke.
Hvad bevæger sig ikke ? Bremsen ? Forhjulet ? Verdenen ? Blink med øjet Vi er squtte tankelæsere her... Griner

Hvis du hæver forgaffelen, så forhjulet kan dreje frit, og så giver dækket et skub i kørselsretningen, ruller det så rundt et stykke tid på "frihjul", eller bremser det med det samme, fordi forbremsen hænger eller skraber delvist imod ?

Dutch
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Malk Skrev:Ja det var det første jeg chekkede.

Men som jeg skrev før kommer der en skrabelyd når man bremser med forbremsen, det lyder som om at dækket rammer skærmen idet at affjedringen bliver trykket sammen under opbremsningen, så jeg tror det er der fejlen ligger.

Men kan F.eks et flækket stel ikke også lave samme symptomer?

Den skrabelyd er med garanti dækket der kører på bremseslangen, det er en fejl der ikke blev rettet på de første modeler..

det er bare at rykke bremseslangen op i holderen igen.

mht. at den trækker skævt, er der slør i styret? sæt en fod på hver side af dækket og drej styret, der må ingen slør være.

For at tjekke slør i kronlejet, let forhjulet, klods knallerten op og vip frem og tilbage i hjulet, der må heller ikke være noget slør her.

tjek slør i hjullejet, tag fat i hjulet fra siden og bræk skråt frem og tilbage, evt. med små nyk, så kan det være lettere at fornemme sløret, her må du heller ikke ku mærke sløret, men der vil være slør, men ikke så du kan mærke det.
Svar
#11
DutchDK Skrev:Hvad bevæger sig ikke ? Bremsen ? Forhjulet ? Verdenen ? Blink med øjet Vi er squtte tankelæsere her... Griner

Hvis du hæver forgaffelen, så forhjulet kan dreje frit, og så giver dækket et skub i kørselsretningen, ruller det så rundt et stykke tid på "frihjul", eller bremser det med det samme, fordi forbremsen hænger eller skraber delvist imod ?

Dutch

Da der er skruerne på bremseskoen jeg har løsnet er det den jeg mener Smil
Svar
#12
xander79 Skrev:Den skrabelyd er med garanti dækket der kører på bremseslangen, det er en fejl der ikke blev rettet på de første modeler..

det er bare at rykke bremseslangen op i holderen igen.

mht. at den trækker skævt, er der slør i styret? sæt en fod på hver side af dækket og drej styret, der må ingen slør være.

For at tjekke slør i kronlejet, let forhjulet, klods knallerten op og vip frem og tilbage i hjulet, der må heller ikke være noget slør her.

tjek slør i hjullejet, tag fat i hjulet fra siden og bræk skråt frem og tilbage, evt. med små nyk, så kan det være lettere at fornemme sløret, her må du heller ikke ku mærke sløret, men der vil være slør, men ikke så du kan mærke det.

Den trækker nu ikke skævt når man kører ligeud, men når man F.eks skal overhale virker den bare ikke sikker pga det jeg beskrev i første post.
Svar


Forum spring: