Søg Garagen Hej Gæst! Register

Ny forgaffel til Piaggio Liberty
#1
Hej,

Så skal jeg sat'me igang med at rode med knallerten endnu en gang. Styrtede i morges grundet brændstof på kørebanen og vådt føre under et sving. Knallerten bankede, med 30 km/t, forhjulet ind i kantstenen og forgaflen blev bukket.
Nu skal der så en ny på, jeg har ringet til Jupiter Cykler og der siger mekanikeren at det vil ligge mellem 4000 - 6000 kr. for en ny forgaffel Fortvivlethock:
Men jeg har så været inde på Easyparts.nl og kigge efter org. dele derinde og fundet følgende (link), men den ligger kun i omegnen af 2000,- kr. :?.
Er der virkelig så stor forskel i pris om du køber den i Holland eller Danmark, eller har jeg misset noget?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
ellers kan den vel findes brugt? for ingen penge?
Svar
#3
Daniel_A Skrev:Hej,

Så skal jeg sat'me igang med at rode med knallerten endnu en gang. Styrtede i morges grundet brændstof på kørebanen og vådt føre under et sving. Knallerten bankede, med 30 km/t, forhjulet ind i kantstenen og forgaflen blev bukket.
Nu skal der så en ny på, jeg har ringet til Jupiter Cykler og der siger mekanikeren at det vil ligge mellem 4000 - 6000 kr. for en ny forgaffel Fortvivlethock:
Men jeg har så været inde på Easyparts.nl og kigge efter org. dele derinde og fundet følgende (link), men den ligger kun i omegnen af 2000,- kr. :?.
Er der virkelig så stor forskel i pris om du køber den i Holland eller Danmark, eller har jeg misset noget?

Har ikke noget at gøre med landene.. Blot Jupiter Cyklers ønske om en maksimal avance.. Blink med øjet

Er du sikker på at forgaffelen er så bukket, den ikke kan rettes ud igen med det rette værktøj ?
Her tænker jeg på at afmontere forgaffelen, og smutte forbi en autosmed. Varme, og det rette værktøj til at bukke den med, kan måske redde den.

Dutch
Svar
#4
Har også hørt om at de kan rettes evt på et mortor cykel værksted Fortvivletcooter:

Har sændt en besked.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
#5
DutchDK Skrev:Har ikke noget at gøre med landene.. Blot Jupiter Cyklers ønske om en maksimal avance.. Blink med øjet

Er du sikker på at forgaffelen er så bukket, den ikke kan rettes ud igen med det rette værktøj ?
Her tænker jeg på at afmontere forgaffelen, og smutte forbi en autosmed. Varme, og det rette værktøj til at bukke den med, kan måske redde den.

Dutch

Det er jo et forsøg værd, der er jo ikke rigtig noget jeg kan tabe ved at prøve i hvert fald.
Suk Ked af det så skal jeg sørme til at skille hele fronten ad igen... Det ta'r godt nok lidt længere tid end bagdelen.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Daniel_A Skrev:Det er jo et forsøg værd, der er jo ikke rigtig noget jeg kan tabe ved at prøve i hvert fald.
Suk Ked af det så skal jeg sørme til at skille hele fronten ad igen... Det ta'r godt nok lidt længere tid end bagdelen.

Jeg har et par gange rette forgafler op i en presse, men de må helst ikke være bøjet for meget, så risikerer du at svække gaflen for meget ved opretning.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#7
Lund Skrev:Jeg har et par gange rette forgafler op i en presse, men de må helst ikke være bøjet for meget, så risikerer du at svække gaflen for meget ved opretning.

Ok, men jeg tør sgu ikke selv rode med det, det ville nok bare gøre problemet større :wink: . Der ligger dog en automekaniker lige ved siden af hvor jeg arbejder. Så kan jeg prøve at bilde ham ind det er fra en bil og om han ikke gider kigge på det Blink med øjet
Han kan vel forhåbentlig se om det kan lade sig gøre eller ej, ellers finder jeg nok ud af det en dag når jeg kører på scooteren... Fortvivletuperman: udover styret.
Svar
#8
Så kom dagen sørme hvor jeg endelig modtog min nye forgaffel og andre småting.

Jeg har ved siden af bestilt nye styrfittings til gaflen og det er her mit spørgsmål kommer. Hvordan får jeg den til at sidde hvor den skal (fittingen som pilen peger på skal ned til "skålen" som er under) da man ikke bare kan trykke den ned med håndkraft.

[Image: 1456.jpg]

Skal der bare slås forsigtig med en hammer så den kommer ned at sidde, eller skal der bruges et specielt værktøj?
Godt være det er et halvdumt spørgsmål, men jeg må sgu hellere lige sikrer mig så jeg ikke smadrer endnu en forgaffel Blink med øjet
Svar
#9
På cykler plejer man at bruge special værktøj til at banke den leje bane på med.
Der skal moske files lidt på gaffelen ,man kan moske bruge den gamle leje bane fra den gamle gaffel.
Man skal jo så have den af den gamle forgaffel og ligge den oven på den nye på hvodet og nu skal man bruge en dorn og en hammer og banke på dornen med hammeren ned på den gamle lejebane som ligger oven på den nye >< nærmest sådan.
Slå hele vejen rundt så den kommer ned stille og roligt ,smør noget fedt på hvor den lejebane skal ned over stilken på forgaffelen.
Hvids den ikke vil ned over skal der files noget merer i bunden på stilken.
Sådan vil jeg nok gøre det.
Gilera Runner Sp 50 2006. King of the road Ca 60.000 km.
Gilera Runner Sp 30 2004 Gammel model 2366 km "Hvepsen".
Hjælper andre når jeg kan med deres scooterer det var også noget at Kragen gjore vi glemmer ham aldrig ære være hans minde R.I.P.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Johannes Johansen Skrev:På cykler plejer man at bruge special værktøj til at banke den leje bane på med.
Der skal moske files lidt på gaffelen ,man kan moske bruge den gamle leje bane fra den gamle gaffel.
Man skal jo så have den af den gamle forgaffel og ligge den oven på den nye på hvodet og nu skal man bruge en dorn og en hammer og banke på dornen med hammeren ned på den gamle lejebane som ligger oven på den nye >< nærmest sådan.
Slå hele vejen rundt så den kommer ned stille og roligt ,smør noget fedt på hvor den lejebane skal ned over stilken på forgaffelen.
Hvids den ikke vil ned over skal der files noget merer i bunden på stilken.
Sådan vil jeg nok gøre det.

Det med at bruge den gamle lejebane havde også strejfet mig, men den er stort set umulig at få af den gamle støddæmper. Så skal jeg i gang med noget eldrevet skæreværktøj, og det er lige så farligt at lade mig lege med det, som at lade en 2 årig løbe spurt med en åben saks i hver hånd.

Filen kunne jeg selvfølgelig godt prøve mig med, men hvor meget skal der files? Så meget at den ikke binder mere?
Svar
#11
Sådanne inderringe til styrfittings plejer at passe på uden man skal file i forgaflen. Jeg er ikke stødt på en endnu, hvor det var nødvendigt i de 12 år jeg har rodet med scootere.

Jeg plejer at finde et rør, som passer ind over styrestammen, og så slå forsigtigt med en hammer til du kan høre ringen er i bund. Det kræver ikke hårde slag for at få den ned over. Ellers kan du også, som Johannes forslår bruge en dorn og en hammer, og så drive den forsigtigt på plads.
Svar
#12
Lehmann Skrev:Sådanne inderringe til styrfittings plejer at passe på uden man skal file i forgaflen. Jeg er ikke stødt på en endnu, hvor det var nødvendigt i de 12 år jeg har rodet med scootere.

Jeg plejer at finde et rør, som passer ind over styrestammen, og så slå forsigtigt med en hammer til du kan høre ringen er i bund. Det kræver ikke hårde slag for at få den ned over. Ellers kan du også, som Johannes forslår bruge en dorn og en hammer, og så drive den forsigtigt på plads.

Jeg bukker og takker Smil. Der bliver kigget på forgaflen i morgen og lageret bliver lige gået igennem for rør der kan gå ud over styrestammen. Ellers bliver det en omgang med en dorn og hammer.
Jeg vender lige tilbage når jeg er kommet videre med forgaflen.
Svar


Forum spring: