Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tun guide (info om dele du kan tune din knallert med)
#1
Hej, jeg er selv lidt ny til det med knallert osv. så jeg fandt denne "Guide" til forskellige dele du kan tune din scooter med, bla. Cylinder,Vario,Udst,Gearing... osv,

http://www.scooter-tuning.com/Tundele.htm

Håber nogle kan bruge det,.[/url]
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#2
Godt fund :wink: men så vidt jeg kan se, gælder det meste nok især for 2-taktere, og jeg er heller ikke sikker på, at indholdet kan tåle en alt for kritisk gennemgang; men som en hjælp til almen forståelse, er den udmærket. Nu er jeg desværre ikke mekaniker, men jeg kan da undre mig lidt over flere ting i f.eks afsnittet om karburator:
"Karburatoren er den der tilfører motoren benzin. Benzinen løber fra tanken ned til karburatoren, i karburatoren sidder der så en dyse der laver den flydende benzin om til damp, derefter bliver dampene suget igennem indsugningsstudsen og ned i cylinderen. Den dyse der forstøver den flydende benzin til damp kan ændres til enten en større eller en mindre, jo større den er jo mere benzin kommer der ind i cylinderen. Det gælder dog ikke om at køre med så stor dyse som muligt, faktisk bliver din scooter vildere i optræk hvis du monterer en mindre dyse (gælder kun tun-karburator). Man skal dog passe på at den ikke bliver for lille, for så risikerer du at stemplet sætter sig. Grunden til at en lille dyse ofte er lig med højere effekt, er at der derved kan komme mere ilt i blandingen, og forbrændingen i motoren bliver derved mere ren og kraftfuld."

Er det kun mig, der er krakilsk, eller er der andre, der kan finde noget lorent i afsnittet :oops:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#3
den høre måske lidt mere til under 2-takter forum, men jeg har læst en del her på forum, og der er rimelig mange som ikke rigtig ved noget om de forskellige dele på knallerten (inklusiv mig) så syntes den er meget god at læse, det virker også som om dem der har skrevet det har rimelig styr på det, men det kan jeg ikke sige.
Svar
#4
Macdavis Skrev:den høre måske lidt mere til under 2-takter forum, men jeg har læst en del her på forum, og der er rimelig mange som ikke rigtig ved noget om de forskellige dele på knallerten (inklusiv mig) så syntes den er meget god at læse, det virker også som om dem der har skrevet det har rimelig styr på det, men det kan jeg ikke sige.

<redaktørhat på>

Husk lige at bruge stort begyndelsesbogstav når du starter en sætning. Og for yderligere at forbedre læsbarheden af dine indlæg, anbefales det at bryde lange sætninger op.

</redaktørhat af>

Dutch
Svar
#5
kragen Skrev:Godt fund :wink: men så vidt jeg kan se, gælder det meste nok især for 2-taktere, og jeg er heller ikke sikker på, at indholdet kan tåle en alt for kritisk gennemgang; men som en hjælp til almen forståelse, er den udmærket. Nu er jeg desværre ikke mekaniker, men jeg kan da undre mig lidt over flere ting i f.eks afsnittet om karburator:
"Karburatoren er den der tilfører motoren benzin. Benzinen løber fra tanken ned til karburatoren, i karburatoren sidder der så en dyse der laver den flydende benzin om til damp, derefter bliver dampene suget igennem indsugningsstudsen og ned i cylinderen. Den dyse der forstøver den flydende benzin til damp kan ændres til enten en større eller en mindre, jo større den er jo mere benzin kommer der ind i cylinderen. Det gælder dog ikke om at køre med så stor dyse som muligt, faktisk bliver din scooter vildere i optræk hvis du monterer en mindre dyse (gælder kun tun-karburator). Man skal dog passe på at den ikke bliver for lille, for så risikerer du at stemplet sætter sig. Grunden til at en lille dyse ofte er lig med højere effekt, er at der derved kan komme mere ilt i blandingen, og forbrændingen i motoren bliver derved mere ren og kraftfuld."

Er det kun mig, der er krakilsk, eller er der andre, der kan finde noget lorent i afsnittet :oops:

Den forklaring er vist en meget "populær-forenklet" forklaring på hvorledes en karburator fungerer. Det er lige før den er så dårlig, at man skulle tro den kom fra wikipedia.


Dutch
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#6
DutchDK Skrev:<redaktørhat på>

Husk lige at bruge stort begyndelsesbogstav når du starter en sætning. Og for yderligere at forbedre læsbarheden af dine indlæg, anbefales det at bryde lange sætninger op.

</redaktørhat af>

Dutch

Nånå..

tænkte ikke rigtig over det, da det jo ikke er nogen stil jeg skal skrive :wink:
Svar
#7
Macdavis Skrev:Nånå..

tænkte ikke rigtig over det, da det jo ikke er nogen stil jeg skal skrive :wink:

Begynd at tænke over det, og gør det hver gang du laver et indlæg på forummet.

Selv om det ikke er en stil du skriver, så er det noget ANDRE mennesker skal læse. Og enhver ting der forbedrer læsbarheden i dit indlæg, forøger chancen for at folk GIDER at læse indlægget, og i sidste ende, så sørger det også for at du får det ind på rygraden, til almindelig brug i hverdagen.

Og det er da ikke så ringe endda, vel ? Blink med øjet

Dutch
Svar
#8
Det, der forstøver benzinen, er dyserøret sammen med luftstrømmen (venturien) gennem karburatoren og videre gennem membran og skyllekanaler - det er ikke bare en enkel dyse.

Den tuningguide er meget forenklet, tuning er faktisk ikke noget man kan læse sig til, det halve af det, er erfaring - dvs- mange ødelagte tundele.

Tundele til alle scootere kan bla. findes på http://www.scooter-attack.com og http://www.speedline.dk, og ordentlig info ang. tuning, trimning, og motorens generelle fysik, kan man finde på mange fine sider hvis man fx. søger på 2-stroke tuning, el. bare motor tuning.
Ellers har Graham Bell lavet en total freak tuning bog vedr. 2-taktere, og denne side er forresten også god :

http://forum.scooterforum.net/forum/f74/
Svar
#9
Energy, kunne du måske også forklare en, der åbenbart var på potten den time i fysik, hvor man forklarede, hvordan den dyse i karburatoren skulle kunne omdanne væsken til dampe. Den forstøver - javel- men lave om til damp, så skal den da være varm :? Og hvorfor skulle en lille dyse i sig selv give mere effekt? Alt andet lige, må en større dyse, med tilstrækkelig luft, kunne give en større effekt, end en lille, forudsat motoren kan "tykke" mængden. Eller skal jeg gå hen i skammekrogen igen :oops:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet, så kan du også deltage i julekonkurrencen. :)

#10
kragen Skrev:Energy, kunne du måske også forklare en, der åbenbart var på potten den time i fysik, hvor man forklarede, hvordan den dyse i karburatoren skulle kunne omdanne væsken til dampe. Den forstøver - javel- men lave om til damp, så skal den da være varm :? Og hvorfor skulle en lille dyse i sig selv give mere effekt? Alt andet lige, må en større dyse, med tilstrækkelig luft, kunne give en større effekt, end en lille, forudsat motoren kan "tykke" mængden. Eller skal jeg gå hen i skammekrogen igen :oops:

Det bliver først gasart, når det kommer ind i forbrændningskammeret, ellers er det bare forstøvet.

Du ska sgu ikke i skammekrog.. Griner
Svar


Forum spring: