Søg Garagen Hej Gæst! Register

Forstærkning af el system
#1
Det her er nok mest henvendt til Energy, Lund, og eventuelle andre scootermekanikere.

Hvor mange watt kan man trække fra el-systemet, og er der nogen mulighed for at forøge det, så fremt det skulle være nødvendigt ?

Lidt baggrund :
Har et ønske om at kunne lave en top-boks dedikeret til to af mine hobbies : Wardriving, og opsamling af GPS vejdata til brug for Openstreetmap.

Dette vil sige at jeg ombygger en top-boks til at indeholde en laptop, diverse antenner og et gps-board. Disse ting kræver jo strøm. Min ide er så at installere et cigartænderadapter i hjelmboksen under sædet, og benytte en ledning med en standard cigartænderstik fra topboksen ned til den, når topboksen er sat på scooteren.

Jeg har ikke tænkt mig at benytte en inverter, og dermed laptoppen's standard strømforsyning ( synes det er åndsvagt at konvertere DC til AC og derefter til DC igen...).
Istedet har jeg tænkt mig at benytte en DC-DC omformer, som kan opkonvertere de 12V DC systemet giver i forvejen, til de 20v DC som den bærbare forventer fra den almindelige strømforsyning.

Men spørgsmålet er hvor meget kan jeg trække ud af strømsystemet ?

I forvejen ryger der jo 70 watt til forlygterne - 2 stk 12v 35/35 pærer, 5 watt til baglygten og 21 watt yderligere til bremselys når det aktiveres - 1 stk 12v 21/5 pære, 20 watt til blinklys når de aktiveres - 2 stk 12v 10 pærer,

Derudover går der vel lidt til horn, speedometer, ur, og instrumentbræt belysning, etc etc. Lad os sige omkring 20 watt højt sat.

Jeg får det til omkring 136 watt hvis vi siger at alt ovenstående er aktiveret samtidigt. Da Watt = Ampere gange Volt, så bliver det til omkring 11 Ampere spænding der trækkes på el systemet. Hvis langt lys er 2x35 watt pr pære (da begge glødetråde lyser ved langt lys), så bliver regnestykket til til 206 watt og dermed 17 ampere som der trækkes fra systemet.

Hvor mange ampere leverer et standard elsystem og i tilfælde af at jeg har brug for omkring 5 Ampere mere, hvad kan jeg gøre for at få det ud af systemet ? Skifte stator eller noget i den stil ?

I øvrigt, sikringen der sidder i ved batteriet, er jo kun på 8 Ampere ??!?

Dutch
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Fortvivlethock: Tag dog de piller fra den mand!

Nå men vi må have slået hul på det. Er du sikker på der sidder 2 x pærer i forlygten? Jeg kender ikke Neos så meget men godt 100W er dælme meget til sådan en bette motor at levere, det er ikke sådan at der sidder en enkelt pære midt i forlygten?
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#3
Lund Skrev:Fortvivlethock: Tag dog de piller fra den mand!

Nå men vi må have slået hul på det. Er du sikker på der sidder 2 x pærer i forlygten? Jeg kender ikke Neos så meget men godt 100W er dælme meget til sådan en bette motor at levere, det er ikke sådan at der sidder en enkelt pære midt i forlygten?

Der sidder 2 pærer i forlygten, og de er begge to 12v 35w/35w, hvilket er ifølge specs. Og jeg er helt sikker på at de sidder der, jeg har selv sat dem i. Blink med øjet

Original forlygte kan du se her på dette link :

http://www.thansen.dk/product.asp?c=1139...1706579979


Dutch
Svar
#4
DutchDK Skrev:Der sidder 2 pærer i forlygten, og de er begge to 12v 35w/35w, hvilket er ifølge specs. Og jeg er helt sikker på at de sidder der, jeg har selv sat dem i. Blink med øjet

Original forlygte kan du se her på dette link :

http://www.thansen.dk/product.asp?c=1139...1706579979


Dutch

Det var utroligt, det er en mindre selvkørende generator du tøffer rundt på, havde jeg da bare så meget strøm at gøre godt med.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#5
Lund Skrev:Det var utroligt, det er en mindre selvkørende generator du tøffer rundt på, havde jeg da bare så meget strøm at gøre godt med.
Var ikke klar over I havde strøm på maskinerne derovre ? Det da ikke så lang tid siden I gik fra flagermuslygter med tællelys, til petroleumslamper ???

Dutch
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
DutchDK Skrev:Var ikke klar over I havde strøm på maskinerne derovre ? Det da ikke så lang tid siden I gik fra flagermuslygter med tællelys, til petroleumslamper ???

Dutch

Nu er NRGén ikke lige homemade in jylland men den kan squtte levere så megen strøm som din, du må have noget heftigt lys kan jeg regne ud. Har du ikke mulighed via forhandleren eller importøren at finde ud af hvor meget du kan/må trække over spændingsregulatoren og ladekredsen?
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#7
Lund Skrev:Nu er NRGén ikke lige homemade in jylland men den kan squtte levere så megen strøm som din, du må have noget heftigt lys kan jeg regne ud. Har du ikke mulighed via forhandleren eller importøren at finde ud af hvor meget du kan/må trække over spændingsregulatoren og ladekredsen?

Jeg synes faktisk ikke Neo'sen giver så godt lys fra sig endda.. Men det er nok mest pga de plastic paraboler de har valgt at bruge i forlygten. Snakkede med jps om at smide halogen i, og med Energy om at smide Xenon i. Men det besluttes først til vinter under renovations og stylings projektet.

Dutch
Svar
#8
DutchDK Skrev:Jeg synes faktisk ikke Neo'sen giver så godt lys fra sig endda.. Men det er nok mest pga de plastic paraboler de har valgt at bruge i forlygten. Snakkede med jps om at smide halogen i, og med Energy om at smide Xenon i. Men det besluttes først til vinter under renovations og stylings projektet.

Dutch

Det burde den gøre med sådan et par lygter samt et par motherf...... store pærer, PMXén jeg havde der var der en pære i på øhhhh? tror det var 35W, den lyste som Bovbjerg Fyr selv om det var plastikparaboler.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#9
Lund Skrev:Det burde den gøre med sådan et par lygter samt et par motherf...... store pærer, PMXén jeg havde der var der en pære i på øhhhh? tror det var 35W, den lyste som Bovbjerg Fyr selv om det var plastikparaboler.

Som du nok har regnet ud, så har jeg planlagt et større renovationsprojekt til vinter, hvor den skilles totalt ad og renoveres. Regner med at smide nogen ordentlige metalparaboler i, om jeg så selv skal bukke og forsølve noget plade.
Endvidere skifte fra plastic forglas til rigtig autolygte glas. Man kan finde meget brugbart på en autoophug, og kender ejeren til et par stykker.

Hvis jeg er heldig, kan jeg finde to forlygter med standard halogen fatninger, der passer nogenlunde i Neo'sens forskjold, og så er det jo bare at lave et ophæng til lygterne i stil med det eksisterende støbte ophæng. Det eneste jeg er lidt bekymret for, er varmeafgivelsen i så fald. Men den tid, den glæde. Glasfibervævs forstærking indvendig på forskjoldet, ventilationshuller, og lidt spartelarbejde, så burde det ikke blive et problem.


I princippet går det vel også under "Konstruktiv ændring" begrebet, men da det ikke en en effektforøgelse på motoren, så tror jeg det skal være en MEGET pernittengrynnet politbetjent, der vil prøve at bonne mig på det.


Dutch
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
DutchDK Skrev:Som du nok har regnet ud, så har jeg planlagt et større renovationsprojekt til vinter, hvor den skilles totalt ad og renoveres. Regner med at smide nogen ordentlige metalparaboler i, om jeg så selv skal bukke og forsølve noget plade.
Endvidere skifte fra plastic forglas til rigtig autolygte glas. Man kan finde meget brugbart på en autoophug, og kender ejeren til et par stykker.

Hvis jeg er heldig, kan jeg finde to forlygter med standard halogen fatninger, der passer nogenlunde i Neo'sens forskjold, og så er det jo bare at lave et ophæng til lygterne i stil med det eksisterende støbte ophæng. Det eneste jeg er lidt bekymret for, er varmeafgivelsen i så fald. Men den tid, den glæde. Glasfibervævs forstærking indvendig på forskjoldet, ventilationshuller, og lidt spartelarbejde, så burde det ikke blive et problem.




I princippet går det vel også under "Konstruktiv ændring" begrebet, men da det ikke en en effektforøgelse på motoren, så tror jeg det skal være en MEGET pernittengrynnet politbetjent, der vil prøve at bonne mig på det.


Dutch

Prøv at fis ind på mc butikkens hjemmeside, der har jeg lige købt et par indbygningslygter med metalparabol og rigtigt glas.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar
#11
Lund Skrev:Prøv at fis ind på mc butikkens hjemmeside, der har jeg lige købt et par indbygningslygter med metalparabol og rigtigt glas.
Genialt..

Det er lige før jeg tror to af dem her passer til : http://www.motomike.eu/mcbutikken/catego...cle/142091

Så skal der måles, og bukkes noget plade til ophæng.

Men nu blev vi jo lige sidetracket her.. Jeg mangler stadig ide'er angående forstærkning af el-output.. Ville en anden stator kunne give mere ? (Selvfølgelig skal ledningsnettet også dimensioneres til at kun klare den større spænding der kommer til at gå igennem det).


Dutch
Svar
#12
DutchDK Skrev:I princippet går det vel også under "Konstruktiv ændring" begrebet, men da det ikke en en effektforøgelse på motoren, så tror jeg det skal være en MEGET pernittengrynnet politbetjent, der vil prøve at bonne mig på det.Dutch
Ja, men ikke "ulovlig konstruktiv ændring". Så betjenten kan bare fise af, hvis den lyser, som den skal. :P
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: