Søg Garagen Hej Gæst! Register

Løsning fundet (Variatorvægte)
#1
Jeg tror den endelige løsning er fundet (Og nej det er ikke den gamle tyske "model")
I laaaang tid har jeg kæmpet med de skide ruller, og har nu en ganske pæn samlig af disse. Der findes vel næppe en vægt jeg ikke har prøvet.
Så under et desperat forsøg med at kigge på sagen med friske øjne, vendte jeg mit blik mod de fysiske love vi alle er underlagt. Det gav mig en liniær kurve i optrækket UDEN at miste topfarten.
Regnestykket er egentligt såre simpelt, og "kræver" blot at man har fundet frem til den mindste vægtrulle som giver "kræet" højst topfart. Lad oz for nemhedens skyld sige at det er 5 grams ruller, disses totalvægt vil så være: 6 x 5= 30 gr. (=A) ved 6 ruller.

OG NU KOMMER GULDÆGGET:
1. Find et sæt af de letteste ruller du kan finde/købe, tag 3 af dem og gem resten.
2. Regn totalvægt på disse f.eks: 3 ruller a' 3 gr. = 9 gr (=B)
3. Træk nu B fra A, 30-9=21 (=C)
4. Divider nu C med 3, 21/3 = 7 (=D)
"D" er vægten på det sidste sæt ruller man skal finde/købe. Her tager man jo så oz 3 ruller og gemmer resten.
Læg nu rullerne i så de ligger skiftevis i variatorskålen, 3-7-3-7-3-7 (roter et hak ved udskiftning af (slidte) ruller, med dem du har gemt.
Du er nu klar til at begynde at rode med din kobling, det er oz nemt, men den snupper vi sgu senere
:wink:
Mvh
Michael Nielsen
Wheels needs engines!!!
Er Pillefinger et godt tilnavn i et chatroom??
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Jeg har en endnu bedre idé. Hvad med at istedet for at købe 2 sæt ruller på 3 og 7 g, så at nøjes med et sæt ruller på 5 g?

3 x 3 g = 9 g
og
3 x 7 g = 21 g

Ialt 30 g pres på bagpladen i varioen, hvilket er det samme som et sæt 5 g ruller? Så jeg forstår ikke rigtige det smarte? Medmindre man står med et sæt 3 g og 7 g, og IKKE har 5 g ruller, for at spare lidt penge.

Og det er forresten det samme om du bruger 3 x 4 g, og 3 x 6 g, eller 3 x 2 g og 3 x 8 g, selvom det ikke er optimalt, når der er så stor forskel.
Piaggio Skipper 150 cc - 13,1 hk på rullefelt (Totalskadet)
Piaggio Skipper 150 cc - Købt 12-10-2010
Svar
#3
Ja jeg fatter den heller ikke.

Synes det er en noget omstændelig måde at fylde 5 grams ruller i

3+7+3+7+3+7 = 30g
6+4+6+4+6+4 = 30g
2+8+2+8+2+8 = 30g
1+9+1+9+1+9 = 30g

og..

5+5+5+5+5+5 = 30g <- wahey!

Ergo kan man da bare proppe 5 grams ruller i... hvad er ideen i dit indlæg?

Rexman
Svar
#4
Hvis du ikke ved hvad jeg mener med liniær kurve i optrækket, så er det jo ikke til at se det logiske i min forklaring. Men har fået fortalt at tyngdeloven også gælder i danmark!!! Fortvivlethock:
Så for at uddybe meningen med 2 forskellige vægtruller prøver jeg lige på en anden måde.
De 3 tunge ruller vil koble hurtigt ud, og de 3 lette vil supplere ved maks omdrejninger.
På simpelt Dansk: Man vil opleve jævnt optræk...
Jeg har siden denne "opdagelse" erfaret at samme metode bruges af de galninge der kører banerace på scootere. Dog har de som regel spec. variatore med 8 kugler/ruller.
Mvh
Michael Nielsen
Wheels needs engines!!!
Er Pillefinger et godt tilnavn i et chatroom??
Svar
#5
Tilfældigvis er det ikke tyngdeloven der gælder i dette tilfælde, men derimod centrifugalkraften.

Centrifugalkraften presser rullerne udad når du accelererer / omdrejningerne stiger.

Når de går den modsatte vej er det fordi kontrafjederen i koblingen presser remmen, således at rullerne bliver presset indad.

Når det er sagt, kan jeg godt se din teoretiske pointe, men jeg vil dog hævde, at det trods alt er de færreste der kan mærke forskel. Der er så mange andre faktorer der spiller ind, vind, temperatur, luftfugtighed, last, stigning/hældning af vejen, slitage, dæktryk og anden modstand i mekanikken.

Der er også dem der hævder at de kan mærke forskel på 5,1 og 5,2 grams ruller på en standard scooter, og den tror jeg simpelthen ikke på.

Måske din teori kan bruges til noget fornuftigt på baneracere, da de er trimmet op i hoved og rumpe, og de bliver timet på 100-dele (eller endda 1000-dele) når de kører en bane rundt,


Guldæg betyder noget revolutionerende, så måske det er en smule overdrevent. Jeg vil nok mere lægge det under kategorien "tip".

Rexman
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Hmmmmmmmm.. Ja vi kan da godt snuppe en Engelsktime også!!
Centrifugalkraften måles i G.
G står for gravati.
Og sidst jeg kiggede i bogen "Engelsk for begyndere" betød gravati tyngdekraft!!
Med lad nu det ligge. Men pointen i mit indslag er at man med 2 vægte kan flade acc. kurven ud, som en biting kan der tilføjes at man dermed kan kontrollere omd., så cylinderens moment kommer til sin fulde ret, men for at finde dette moment kræver det jo selvfølgeligt også at der pilles ved kobling og trykfjeder.. Men at begynde på dette inden man har styr på vari'en kan blive en bekostelig affære.
Men jeg er nået så langt i tuningen, at jeg er ved at montere iltanlæg på svinet, for at få ram på de 160 km/t.
Mvh
Michael Nielsen
Wheels needs engines!!!
Er Pillefinger et godt tilnavn i et chatroom??
Svar
#7
Lyder interessant... Ved dog hverken om den er en rigtig teori eller forkert Smil
Svar
#8
BaDazzzNo.1 Skrev:Men jeg er nået så langt i tuningen, at jeg er ved at montere iltanlæg på svinet, for at få ram på de 160 km/t.
Mvh
Michael Nielsen

Jeg går ud fra, at du med ilt mener et dinitrogenoxid anlæg? Hvor lang tid regner du med, at din motor vil holde til det? Jeg har i Tyskland på basen prøvet nogle stykker, der kørte med lattergasanlæg, men ingen af dem holdt ret længe, selvom man kun trykkede på gassen 10-15 sek. ad gangen. Men fy for den lede, hvor de trak, sålænge det varede Græder

Jeg skal ikke stikke hånden i hvepsereden vedr. "gravity", centrifugalkraft osv., men overlade det til folk, der ikke, som jeg, har fortrængt Newtons love :P ; men jeg kan bekræfte, at vildtyperne på basen, havde gjort det til en hel videnskab med to forskellige vægte på rullerne, og at det virkede føleligt på accellerationen. Hvorvidt, det vil have samme følelige effekt på en "standardmotor", skal jeg dog lade være usagt. Men det virker altså både i teorien og i praksis, så måske, nogle andre af de fingerfærdige medlemmer kunne eksperimenter, og videregive resultaterne til os andre fumlefingre?
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#9
Jeg skrev og du læste rigtigt... Det er ilt (oxygen) jeg "leger" med.
Jeg fandt en sød lille flaske (3liter ved 200 bar), i et dødsbo efter en lungesyg. Manometer i Rustfri stål. REN BLING BLING. Min gamle T-rex har været prøveklud mht. udvilkling.
Kort fortalt har jeg været forbi det lokale autoophug for at plyndre en koldstartsventil fra en Escort (årg. 89 mener jeg). Da denne ventil er eldrevet med 12v er den sag jo bare fjong, og for at lave en sikker måde at bruge ilten på har jeg sagt farvel til overhalingslyset og bruger den kontakt til som "aftrækker". Personligt mener jeg at 8-10l/min giver ca. 20 km/t på toppen. Men er mest effektiv under acc.
At en motor siger farvel og tak ved montage af eksplosive luftarter er jo en åbenlys konsekvens. Jeg har valgt ilt da det "kun" er nærende gas, og dermed nemmere at styre. At der ikke er en lov som omhandler begrebet nærende gasser er jo bare skide jubiiiiiiii Grin
Har fået T-rex'en beslaglagt en gang med ilten monteret. Fik skidtet tilbage, dog minus tun til en mindre formue. Det tog dog et par uger før de kom forbi med flasken, men de kom med den...
Næste gang den skal moteres bliver på mit "hyggeprojekt", som pt. er en Aprillia Classic med AM6 motor istedet for AM5'eren som den er født med...
Mvh
Michael Nielsen
Wheels needs engines!!!
Er Pillefinger et godt tilnavn i et chatroom??
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Det, med at rode med ren ilt, det turde jeg sgu ikke Fortvivlethock:
Dinitrogenoxiden ( f.eks i noz anlæg) er i sig selv ikke "eksplosiv". Den er med til at "frigive" mere ilt til forbrændingen, når den opvarmes i cylinderen - så det er egentlig det samme, du gør med ilten, men mindre farligt, da det hele sker inde i cylinderen.

At der ikke er en lov "mod nærende gasser", skal ikke foranledige dig til at tro, at det er lovlig, det du gør :P
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#11
Jeg kan slet ikke forstå din idé med at de lette ruller skulle sparke ind ved højere omdrejninger.

Omdrejningerne i motoren styrer hvor meget de trykker på bagpladen.

Så en 3 g rulle trykker X antal gram på bagpladen med 3000 rpm. Så må du også give mig ret i at det er 3 gange så meget tryk ved 9000 rpm, og det samme gælder med tungere ruller. Så det kan godt være de lette ruller ikke trykker så meget, men det hjælper til at holde balancen i varioen, altså ligesom de 30 gram du selv nævnte i starten.

Så at køre med 3x7 gram og 3x3 gram, er fuldstændig det samme som 5 g (også i praksis).
Piaggio Skipper 150 cc - 13,1 hk på rullefelt (Totalskadet)
Piaggio Skipper 150 cc - Købt 12-10-2010
Svar
#12
Citat:Så at køre med 3x7 gram og 3x3 gram, er fuldstændig det samme som 5 g (også i praksis).

Fuldstændig enig

Citat:Så en 3 g rulle trykker X antal gram på bagpladen med 3000 rpm. Så må du også give mig ret i at det er 3 gange så meget tryk ved 9000 rpm, og det samme gælder med tungere ruller. Så det kan godt være de lette ruller ikke trykker så meget, men det hjælper til at holde balancen i varioen, altså ligesom de 30 gram du selv nævnte i starten.

Nu er min fysikviden desværre blevet noget rusten, men mon ikke en forøgelse af omdrejningerne fra 3000 til 9000 rpm (en 3 dobling) skulle give en 3*3 = 9 dobling af trykkraften.

Se:
http://da.wikipedia.org/wiki/Centrifugalkraft

hvor der står: F(cf) = − mω^2r , altså kraften forøges med vinkelhastigheden i 2. potens.
(under den forudsætning at vektorerne F of r ligger i et plan)

Formlen er gentaget under 'centripetalkraft'
--
Hilsen Ole
Svar


Forum spring: