Søg Garagen Hej Gæst! Register

Anmeldelse : Kymco Super 9 - Efter 4.000 km
#1
Kymco Super 9 - topmodellen, cremen af cremen fra Kymco 2006. Har netop rundet 4000 kilometer på den, så erfaringsgrundlaget er der. Der er kørt på i sne(storm), regn, frost og høj sol. Here we go.:

[Image: 1124.jpg]

Anskaffelsespris som den ses på billederne, med levering, skjold, dæk og bagagebox - kr. 16.000

Vi starter med første indtryk når man ser den.:

Stor, solid, tung, velbygget. Flot finish, ingen spåner hist og her. "Flabet" front, bred bag, rimelig høj. Meget enkel instumentering - der er intet unødvendigt.

[Image: 1122.jpg]

Komforten er i top, også når man er 192 cm høj og vejer 95 kg som jeg. Affjedringen er meget blød og behagelig hvilket som bekendt er godt til rolig kørsel og lange ture, men knapt så godt til lidt "frisk" kørsel. Tyngdepunktet ligger højt og stellet er meget blødt/fleksibelt, igen to detaljer der taler for ikke at købe den til "frisk" kørsel.

Instrumentering.:

Enkelt, lidt for enkelt når man taler om en top-model (det gør de selv), men der er hvad der skal bruges, og absolut intet andet.

[Image: 1125.jpg]

Motor.:

Spinder som en killing, har et utroligt effektivt ophæng og man mærker stort set ikke nogle vibrationer fra den. Med ringen pillet og alt andet sat til standard, kører den meget behersket. Optrækket er rooooligt, sejtrækket er i underkanten og den er derfor meget følsom overfor modvind og bakker. Topfarten vises til 75 km/t men som alle efterhånden ved, kan man roligt trække 10 km fra, altså reelt omkring 65 km/t. Det er rimeligt når man tænker på at det kun er ringen der er pillet og hele herligheden, Scooteren og jeg tilsammen vejer 200 kg.

Økonomien er ret præcist 25 km/l ved blandet kørsel.

Dæk.:

Den er født med nylon-dæk hvilket undrer mig meget da det jo, som de selv siger, er deres topmodel. Til jer der ikke lige ved hvad det vil sige at køre på nylon-dæk, vil jeg lige kort sige.: De er LIVSFARLIGE og bør kun køre i tørvejr og solskin. De bliver stenhårde når det er koldt og de bliver som sæbe i vådt føre. Farligt, farligt farligt!

Schwalbe Power Track 12" blev sat på istedet. Det har helt åbentlyst givet en bedre vejføling og sikkerhed, men jeg er skuffet! Blandt andet på grund af det høje tyngdepunkt har jeg store vanskeligheder ved at køre i glat føre og især i sne. Den er svær at styre, og tung at korrigere. Dette problem forstærkes af det bløde/fleksible stel.

[Image: 1118.jpg]

Jeg tør slet ikke tænke på hvad der var sket hvis jeg havde valgt at køre med Nylon-dækkene.

Et par irriterende design-bøffer.:

Sæderummet - når man skal derned kan sædet ikke stå af sig selv hvis styret er sat med ratlås.

Slidsen i forskjoldet - DUMT,- der kommer en jet-strøm lige ind på skinnebenet hvis man ikke får klemt knæene godt sammen.

[Image: 1121.jpg]

Konklusion.:

En rigtig behagelig og tilsyneladende stabil Morfar-Scooter. Med det mener jeg at Morfar nok ikke vil vælge at køre i sne og regn, samt heller ikke forsøge sig på lidt "frisk" kørsel. Så køb den ikke hvis du kan li' lidt fart og ballade og skal bruge den hele året.

Den rå scooter uden tilbehør har en listepris på 14.000 kr., jeg fik min til 12.500 kr. og den er IKKE en øre mere værd end det! Det eneste jeg kan fremhæve fremfor min tidligere PGO Big Max som står til ca. 10.000 kr. er størrelsen. Den passer mig bedre,- og det skal jeg altså betale 4.000 kr. for iflg. listeprisen.

Med hensyn til min Yamaha Neos jeg sidst ejede, nænner jeg ikke at sammenligne Kymco'en med den. Neo'sen var veltunet og topgearet til den friske kørsel jeg nu må erkende jeg så godt kan li', så det ville være ligesom at sammenligne æbler med pærer.

Det var ordene.

Fortsat god vind 8)
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Jeg har et par tilføjelser til anmeldelsen, men jeg kan tilsyneladende ikke editere mit indlæg.

Er det rigtigt set ?

Dem vigtigste tilføjelse er.:

Ville jeg købe en Kymco Super 9 igen?

Nej, det ville jeg ikke :wink:
Svar
#3
Jamen , mange tak for en bundærlig vurdering. Sådan een skal jeg ikke købe, kan jeg se
Svar
#4
Ikke hvis du kan li' fart og tunede scootere.

Selv hvis man fjernede alle begrænsninger på den, ville den
ikke køre pænt.

Stellet skulle stives af og tyngdepunktet skulle sænkes.

Hvordan det skal gøres ved jeg ikke.
Svar
#5
Så skulle du prøve en Aprilia SR Factory, den har alle de ting du savner - plus lidt mere... 8)

Jeg undrer mig lidt over hvordan du kan bedømme stellets stivhed når affjedringen og motorydelsen gør, at stellets grænser er sværre/umulige at bedømme ? Det kræver jo en del fart og god stiv affjedring.
En anden mulighed er måske, at gummiophængene er bløde som på bla. Piaggio, det slører også opfattelsen af stelstivhed. Jeg kan feks. ikke "mærke mit stel" på Nrg'en, selv om forgaffel og bagdæmper er udskiftet med noget godt stift kram, det eneste jeg mærker (med 90-100km/t ) i en skarp lang kurve, er slør i gummiophængne, der gør bagenden lidt løs og slingrende.

S9'eren er en super komfortcruiser, ikke en racer, det giver jeg dig ret i, og det bør man bare lige gøre sig opmærksom på inden et evt. køb.



Fin anmeldelse ellers .. :wink:
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Energy, det er det "horisontale" slør i stellet. Hele scooteren gir sig mærkbart i stellet når man laver en hurtig korrigering til en af siderne. Helt galt bliver det når laver et par hurtige højre-venstre korrigeringer.

Når så det sammen med det høje tyngdepunkt kombineres med sneglat vej, er det skisme farligt, jvf med Neo's stel der var stift og stabilt.
Svar
#7
Neo Skrev:Energy, det er det "horisontale" slør i stellet. Hele scooteren gir sig mærkbart i stellet når man laver en hurtig korrigering til en af siderne. Helt galt bliver det når laver et par hurtige højre-venstre korrigeringer.

Når så det sammen med det høje tyngdepunkt kombineres med sneglat vej, er det skisme farligt, jvf med Neo's stel der var stift og stabilt.

Tror nu det er affjedring og gummiophæng du mærker, jeg har ikke konstateret blødt stel på alle de S9'ere jeg har klargjort/prøvekørt - selv med tunkit og max-hastighed på de 80-90km/t.
Stellet er også visuelt kraftigt bygget når man kigger ind bag skjoldene - det gælder alle Kymco'er.

Som vinterkværn, havde jeg dog også valgt noget andet med lavere tyngdepunkt (Zip fx... Griner ), kunne lige se mig på Nrg'en om vinteren ... Fortvivlethock:
Svar
#8
OK, fair nok Mr. Energy.

Men vi bliver ikke enige. Stellet på min S9 er alt for blødt efter min smag :wink:

Det glæder mig dog at du er enig i resten af min første anmeldelse af en Scooter, da jeg ved du har temmelig meget erfaring i Scooter-verdenen.
Svar
#9
Neo Skrev:OK, fair nok Mr. Energy.

Men vi bliver ikke enige. Stellet på min S9 er alt for blødt efter min smag :wink:

Det er desværre tit problemet med subjektive vurderinger/anmeldelser.. Græder

Jeg har også haft Neo's, og var ikke specielt tilfreds med køreegenskaberne og komforten på den, men det er andre helt sikkert, sådan er det... :wink:
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Så fik jeg sat bagerste støddæmper op til hårdeste indstilling, og du GODESTE hvor det hjalp på kørefornemmelsen/egenskaberne.

Den skulle aldrig ha' forladt forhandleren i den indstilling den stod i.

SJUSK! Fortvivlethock:
Svar


Forum spring: