Søg Garagen Hej Gæst! Register

Lavere vægtafgift ved god benzinøkonomi
#1
Hej, da jeg søgte på skat's hjemmeside, syntes jeg at kunne huske, at der et eller andet sted, stod noget om, at man kunne søge om nedsat afgift, (energiafgift?) hvis motorcyklen var benzinøkonomisk, er der nogen der ved noget eksakt om dette Spørgsmålstegn
Jeg giver i øjeblikket 580kr årligt for min 250ccm Lifan, og "kun" 500 kr årligt for min bil, der går 18km/ltr. og som bekendt lover de jo mellem 30-35km/ltr på Lifanen, hvor er retfærdigheden så :roll:
JJLK
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
jjlk Skrev:Hej, da jeg søgte på skat's hjemmeside, syntes jeg at kunne huske, at der et eller andet sted, stod noget om, at man kunne søge om nedsat afgift, (energiafgift?) hvis motorcyklen var benzinøkonomisk, er der nogen der ved noget eksakt om dette Spørgsmålstegn
Jeg giver i øjeblikket 580kr årligt for min 250ccm Lifan, og "kun" 500 kr årligt for min bil, der går 18km/ltr. og som bekendt lover de jo mellem 30-35km/ltr på Lifanen, hvor er retfærdigheden så :roll:
Kunne være sjov at høre hvilken bil.

Mig bekendt er det først over 20 km/l (benzin) at laveste ejerafgift kommer ind (260 kr/halvår ?)
Vi har de politikere, vi fortjener. 'Nogen' har stemt på dem! Men så er der alle de politikere, som vi ikke kan gøre noget ved. DJØF'erne i embedsvældet!
Svar
#3
walker1 Skrev:Kunne være sjov at høre hvilken bil.

Mig bekendt er det først over 20 km/l (benzin) at laveste ejerafgift kommer ind (260 kr/halvår ?)
Det er helt korrekt ( det hedder godt nok mindst 20 km/l i gennemsnit, når det gælder laveste afgift for benzindrevne personbiler - altså på hvide plader!) :wink: såfremt bilen er indregistreret første gang efter 1. juli 1997, er den fra før denne dato, betales istedet vægtafgift (+udligningsafgift).

For dieseldrevne personbiler (hvide plader) er grænsen mindst 32,1 km/l.

Der vil for biler, der kører mere end 25 km/l, tillige være mulighed for evt. nedsættelse af registreringsafgiften.

Vedr. det (u)retfærdige i, at motorcykler ikke er underkastet de samme regler, anfører Færdselsstyrelsen flg.:

"Færdselsstyrelsens kampagne vedrører personbiler, idet energiforbruget for disse måles på et standardiseret grundlag. Der er ikke de samme krav om målinger af energiforbruget for motorcykler, og det er derfor ikke umiddelbart muligt at give oplysninger om motorcyklernes forbrug.

Motorcykler er ofte økonomiske køretøjer, der kan give mange kilometers kørsel for få penge. Med en god energiøkonomi er der ligeledes tale om et lavt CO2-udslip sammenlignet med CO2-udslippet ved bilkørsel. Men denne sammenligning holder naturligvis især, når vi taler om transport af en enkelt person. Hvis en bil fx transporterer fire personer, er der næppe nogen stor energiøkonomisk og CO2-mæssig gevinst ved i stedet at lade disse personer køre på to motorcykler.

Det hører også med til historien, at motorcykler sjældent er udstyret med katalysator, der renser udstødningen for skadelige stoffer. Så der er altså både miljømæssige fordele og ulemper ved motorcykler frem for biler."


Efter min mening, en lidt søgt forklaring, idet hele formålet med at omlægge afgiften var, at få forbrugere til at vælge den mest miljørigtige "model" af et køretøj. Man kunne hurtigt standardisere et grundlag på linje med grundlaget for biler, og herefter præmiere de mest energibesparende motorcykler. Det har aldrig været meningen, at finde den mest energirigtige transportform.
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#4
Ok det kan godt være. at der er noget at jeg har fået galt i halsen. Min bil er forøvrigt en Daihatsu Sirion årg. 2000, og den anden er en VW caravelle årg. -94 den giver jeg 800kr årligt i vægtafgift for, det skal måske lige nævnes, at den er 10 personers Smil caravellen altså Grin
JJLK
Svar


Forum spring: