Søg Garagen Hej Gæst! Register

Udluftning af forbremse!
#1
Her i Weekenden har jeg gået og skruet lidt på en Kawa EN 500..

Den skal snart til syn og da var utæt i forgaflen skiftede jeg oliepakninger og støv pakninger. Efter meget besvær lykkedes det.

Nu har jeg bare et problem.

Da jeg tog forgaflen af, tog jeg banjoboltet af ved bremse caliperen.

Jeg har nu samlet det hele igen men har et problem med at udlufte bremsen, jeg bruger den gammeldaws metode og får også lidt luft ud af udluftings skruen, men der sker ikke rigtigt noget.

Det er som jeg ikke får fyldt caliperen men væske.

Hvad gør jeg forkert?

Her er hvad jeg gør:

Fylder pumpehus med væske.

Holder udluftingsskruen lukket mens jeg pumper som en gal.

Holder bremsegrebet i bund og lufter derefter ud på udluftnings skruen.

Den giver et lille pZZz fra sig og skyder med lidt vædske.

Dette fortsætter jeg med.

Efter 5-6 min med denne måde stopper den med at sige pZZz og der sker ikke mere.. Der forsvinder kun meget lidt vædske fra pumpehuset...


Hjælp venligst..
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Start med at ÅBNE udluftningsskruen og pump meget stille og roligt med grebet, til der kommer en pæn strøm af væske ud af caliper.
Jeg bruger en plastflaske med en klar slange, så jeg tydeligt kan se om der er luft.
Derefter kan du lave den med først tryk på bremsen og derefter åbne udluftningen.

Det kan være nødvendigt engang imellem at afmontere caliper, presse stemplerne helt ind og sætte noget i klemme. Så får du en meget mindre volumen at skulle udlufte.
Samtidig kan man løfte caliper højere end beholder, så luften selv søger op.
Kenneth Skou

Fun is not a straight line
Svar
#3
Micmacoo Skrev:Jeg har nu samlet det hele igen men har et problem med at udlufte bremsen, jeg bruger den gammeldaws metode og får også lidt luft ud af udluftings skruen, men der sker ikke rigtigt noget.

Det er som jeg ikke får fyldt caliperen men væske.

[i]Hvad gør jeg forkert?

Her er hvad jeg gør:

Fylder pumpehus med væske.

Holder udluftingsskruen lukket mens jeg pumper som en gal.

Holder bremsegrebet i bund og lufter derefter ud på udluftnings skruen.

Den giver et lille pZZz fra sig og skyder med lidt vædske.

Dette fortsætter jeg med.
Hej jeg vil bare lige sikre mig at du lukker for udluftnings skruen inden at du slipper bremse grebet, ellers trækker den luft tilbage ind i kaliberen. Spørgsmålstegn
Det kunne også være at du har luft et andet sted i systemet f.eks. slangen. Se på slangens vandring. Hvis slangen f.eks. går opad på vej ud fra cylinderen ved håndtaget kan der tit ligge en luft lomme her som nærmest er umulig at få ud. Der kan det være en fordel at dreje styret således at der ikke er noget slange der er højere oppe en cylindren ved håndtaget. Eller kan det være nødvendigt at skrue den af styret og placere den sådan at der ikke kan være nogen luft lomme.

Et andet problem kan være slangen hvis den er af gummi. Kan den nogle gange give sig så meget at det virker som om at der er luft i systemet. En gog måde at krontrolere det på er at sætte en svejse tang eller skruetvinge på slangen lige efter cylindren. Og krontrolere om bremsen er hård. Hvis den så er det er der ingen problemer i cylindren. Hvis du så flytter skruetvingen/ svejsetsngen ned til lige før kalibren. Og hvis bremsen nu bliver blød og med for stor vandring ligger problemet i slangen. Hvis den stadig er hård ligger problemet i kaliberen!
Med venlig hilsen

Jan Jakobsen
Svar
#4
Det jeg hele tiden har gjort er:

Med lukket udluftning pumper jeg håndtaget ca 10 gange for så at holde grebet inde mens jeg åbner for udluftningen.

Så lukker jeg udluftningen igen, derefter slipper jeg håndtaget og pumper på ny.

Føler bare ikke der sker noget..

Det med at pumpe med udluftningen stående åben sker der ikke noget ved.

Tænker på om banjobolten sidder rigtigt. Men efter som den hvæser lidt fra udluftningen må den da sidde rigtig med hullet i siden af bolten udfor slangen. jeg har skiftet kobber pakningerne på banjobolten, 1 ved caliber og en på den anden side af slangen..
Svar
#5
Micmacoo Skrev:Tænker på om banjobolten sidder rigtigt. Men efter som den hvæser lidt fra udluftningen må den da sidde rigtig med hullet i siden af bolten udfor slangen. jeg har skiftet kobber pakningerne på banjobolten, 1 ved caliber og en på den anden side af slangen..
Hej banjobolten kan ikke side forkert den kan drejes 360 grader og stadig virke. Og du har monteret de 2 kobberpakninger rigtigt. Eller ville den være utæt der! Prøv nogle af de andre ting med slangen o.s.v.
Med venlig hilsen

Jan Jakobsen
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Jan - den der med tænger på bremseslanger er ikke altid lige heldig.
Tit og ofte ser man at det inderste gummilag bliver "trykket" i stykker og væsken derfor kan komme ud imellem de forskellige lag.
Kenneth Skou

Fun is not a straight line
Svar
#7
Slangen fra pumpehus til kaliber sidder lige efter bogen. Det vil sige at fra pumpehus går det kun ned ad bakke til kaliber.

Forstår virkelig ikke det store besvær.

Det eneste jeg har gjort er at:

Afmontere banjobolten og lade bolten hænge på mc mens jeg arbejdede med den løse forgaffen.

Fremgangs måden må da at fylde systemet på ny da dette bare har været drenet for vædske..

Til at starte med fyldte jeg pumpehus igen med banjo bolten hængende løs ved kaliber mens jeg pumpede for at fylde slangen.

Da der begyndte at komme lidt vædske ud af slangen satte jeg den på kaliber.

Hvor efter jeg som beskrevet i start tråd begyndte udluftningen, der sker bare ikke noget????
Svar
#8
Tjaaa, det er ikke nemt at presse luft nedaf, da det jo helst vil OP.
Derfor kan det være en tidskrævende og tålmodighedsprøvende opgave at udlufte.
Kenneth Skou

Fun is not a straight line
Svar
#9
Parkhave Skrev:Jan - den der med tænger på bremseslanger er ikke altid lige heldig.
Tit og ofte ser man at det inderste gummilag bliver "trykket" i stykker og væsken derfor kan komme ud imellem de forskellige lag.
Ja det er selvfølgelig ikke så heldig hvis det sker. Det har jeg dog ikke endnu været udsat for men en gang er vel også nok! Så er der ihvertfal en god grund til at skifte slangen med en stål armeret! Grin
Med venlig hilsen

Jan Jakobsen
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Jeg overvejer kraftigt at købe en bremseudlufter til kompressor... Føler bare jeg må overse et eller andet da jeg tidliger uden problemer har udluftet bremser på knallerter og scootere og biler.
Svar
#11
Hvis de andre gode råd, der her er givet ikke virker, så prøv at låse bremsegrebet med en strip så grebet er i bund, og så bare lade den stå natten over. Man kan på den måde, være heldig at luften stille siver op i beholderen, så du slipper for bøvlet med at presse al den luft ned og ud af kaliberen.

Ellers har jeg også tit haft held med at "svippe" (i bund og slip) håndtaget så evt. luftlommer i bremcylinderen bliver "slået" ud i beholderen. Det forkorter også pumperiet meget.

Held og lykke !
Svar
#12
Problemet er nu løst..

Den pakning der lå i pumpehuset var en fuld pakning. Det vil sige at pakningen var formet efter pumpehuset hvor der så var et alt for lille hul i bunden som vædsken skulle løbe igennem.

Problemet var så bare at når der kom tryk på sugede det lille hul sig fast i bunden af pumpehuset og lukkede for gennemgangen.

pakningen er nu lavet om så den kun ligger i toppen af pumpehuset og i løbet af 0,0 dut var bremsen udluftet.

Fandt ærgelig nok først fejlen efter vi havde købt en bremse udlufter til 299,- i harald nyborg Ond ..

1000 tak for de mange idéer
Svar


Forum spring: