Søg Garagen Hej Gæst! Register

Spørgsmål ang. tuning af 4-takter.
#1
Jeg er møj træt at min Giantco Sprint, ikke kører som en 2-takter, der er alt for lidt ryk i den.

Men jeg har en kammerat der hårdnakket påstår, at for år tilbage, var 4-takterne, dem der kunne rykke fra alt og alle.

Han snakker om forskellige ting, bla:
Større udtødnings hul (forrøret er for lille)
Mere spidse plejl stang.
Større cylinder.
Mere benzin igennem systemet.

Og med disse ting, skulle den snilt kunne løbe 100km/t, eller mere.
Jeg er 100% skeptisk.

Så nu spørger jeg på BS, om der er nogle der har rodet med gamle 4-taktere, som ved at dette er almen kendt.
Eller om det er noget han har drømt, mens han stadigvæk var teenager. (mange år siden for os begge)

Jeg håber at der er nogle der ved noget, eller måske har set nogle hjemmesider, hvor de har voldtunet, en nyerer 4-takter, ala. listo, giantco, pexma,Botian,,, osv.


For jeg gad godt være indehaver af en ægte bambus raket. :jumpy:

Bjarne
Det er bedre at komme galt afsted.
End slet ikke komme afsted!
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Begge mine Honda'er fra 70'erne(Honda Dax og CD50), kunne da rende fra de fleste 2taktere, når de var tunet til det yderste. CD50'ern kørte snildt 90+(på spedometeret) og dax'en lige efter(med CD50 motor på).

Men idag er alle knallert/scootere jo begrænset i hoved og røv. Og det gør at de i de fleste tilfælde køre a' H. til Ked af det.Og de fleste nymodens 4 taktere er fra Kina, med kopimotorer fra japanske modeller. Måske er det derfor, de køre a' lort til?? Og så står ventilerne vist ikke helt korrekt på Giantco'en(eller på andre modeller) fra nye a'.
Svar
#3
Prøv at spørge ham, hvilke knallerter han mener, der for nogle år siden var 4-taktere?, og kunne køre 100 Frækhyy: Jeg mindes ikke rigtigt nogen - og jeg tvivler meget stærkt på, at en 50 ccm 4-takter kan komme op på de hastigheder, medmindre man udskifter alle dele på et specialværksted. Men det kan da være, at nogen af hard-core tunerne på BS ved noget Spørgsmålstegn
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#4
kragen Skrev:Prøv at spørge ham, hvilke knallerter han mener, der for nogle år siden var 4-taktere?, og kunne køre 100 Frækhyy: Jeg mindes ikke rigtigt nogen - og jeg tvivler meget stærkt på, at en 50 ccm 4-takter kan komme op på de hastigheder, medmindre man udskifter alle dele på et specialværksted. Men det kan da være, at nogen af hard-core tunerne på BS ved noget Spørgsmålstegn

Aldrig medmindre den tog i området af 18000-20000 omdrejninger. Og så skal der skutte være møj vind andet end i ryggen og en gearing der sagde spar 2 Smil
Svar
#5
Citat:Og de fleste nymodens 4 taktere er fra Kina, med kopimotorer fra japanske modeller. Måske er det derfor, de køre a' lort til??
Uden at ville starte en større diskussion, så er f.eks. Kymco den største leverandør af komponenter - herunder motorer - til Hondas knallerter. PGO er mig bekendt lavet af kinesere (Taiwan). Hovedparten af Peugeots knallerter fremstilles i Afrika. Og lur mig, om ikke også resten af "japanerne" får fremstillet det meste i de billige lande i Østen :wink:
Jeg husker da stadig, da japanerne lavede "kopivarer", som ikke var en pind værd - men det har da ændret sig :P
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
kragen Skrev:
Citat:Og de fleste nymodens 4 taktere er fra Kina, med kopimotorer fra japanske modeller. Måske er det derfor, de køre a' lort til??
Uden at ville starte en større diskussion, så er f.eks. Kymco den største leverandør af komponenter - herunder motorer - til Hondas knallerter. PGO er mig bekendt lavet af kinesere (Taiwan). Hovedparten af Peugeots knallerter fremstilles i Afrika. Og lur mig, om ikke også resten af "japanerne" får fremstillet det meste i de billige lande i Østen :wink:
Jeg husker da stadig, da japanerne lavede "kopivarer", som ikke var en pind værd - men det har da ændret sig :P


Du har helt ret, men derfor kan der jo godt være "lortemodeller" imellem". Blink med øjet 1 ting, vil jeg dog påpege. PGO er ganske rigtigt lavet på Taiwan. Men de er ikke kinesere Smil. De bryder sikkert ikke om, at få det at vide ihvertfald Grin.
Svar
#7
Jps Skrev:PGO er ganske rigtigt lavet på Taiwan. Men de er ikke kinesere Smil. De bryder sikkert ikke om, at få det at vide ihvertfald Grin.
Jeg tænkte nok, du ikke kunne nære dig :P Landets eget officielle navn siden 1912 er 中華民國 og betyder Den Kinesiske Replublik eller Republikken Kina - dermed kan de vel med rette kaldes kinesere, ligesom indbyggerne i Folkerepublikken Kina Griner
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#8
kragen Skrev:Jeg tænkte nok, du ikke kunne nære dig :P Landets eget officielle navn siden 1912 er 中華民國 og betyder Den Kinesiske Replublik eller Republikken Kina - dermed kan de vel med rette kaldes kinesere, ligesom indbyggerne i Folkerepublikken Kina Griner


Jaja, godt ord igen Grin Men det var jeg sådan set, klar over. Men de taiwanersere jeg har læst om, vil ikke kaldes for kinesere Grin.
Svar
#9
Vil man have godt optræk på sin 4T er større boring og længere ventilåbning løsningen, ellers vil den altid hænge bagefter en lavere tunet 2T.

Gamle "krigshistorier" fra dengang far var dreng, har det med at vokse med tiden, så deres knallerter nok ender med at havde kunnet køre 200km/t. Honda CD/Dax, har aldrig været hurtigere end nutidens 2T med varioer (el. en tunet Yamaha FS1 m. drejeventilsmotor, el. Kreidlerne for den sags skyld), det er indbildning (sentimental nostalgi).

Men vær da glad for det brede træk en 4T jo har, og nyd lyden og de venlige blikke fra folk. Det får man nemlig ikke på en 2T.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Energy Skrev:Vil man have godt optræk på sin 4T er større boring og længere ventilåbning løsningen, ellers vil den altid hænge bagefter en lavere tunet 2T.

Gamle "krigshistorier" fra dengang far var dreng, har det med at vokse med tiden, så deres knallerter nok ender med at havde kunnet køre 200km/t. Honda CD/Dax, har aldrig været hurtigere end nutidens 2T med varioer (el. en tunet Yamaha FS1 m. drejeventilsmotor, el. Kreidlerne for den sags skyld), det er indbildning (sentimental nostalgi).

Men vær da glad for det brede træk en 4T jo har, og nyd lyden og de venlige blikke fra folk. Det får man nemlig ikke på en 2T.
Det var da rart at høre fra en fagmand, at jeg ikke er blevet helt dement, men jeg har altså haft en Kreidler engang på mit midlertidige arbejde i Tyskland, der kørte en 110 stykker :wink:
(Glemte jeg at sige, at det var en 90ccm med nummerplade) :tease:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar
#11
kragen Skrev:Det var da rart at høre fra en fagmand, at jeg ikke er blevet helt dement, men jeg har altså haft en Kreidler engang på mit midlertidige arbejde i Tyskland, der kørte en 110 stykker :wink:
(Glemte jeg at sige, at det var en 90ccm med nummerplade) :tease:
En 90cc ! ?, hvad var det for en - en Mustang ?
En Kreidler 50cc m. 6.25 har dælme også et bredt træk af en 2T at være ,- ligesom Yamaha FS1'eren med 5.3 drejeventilmotor . 4T motoren har ikke meget at stille op mod det, medmindre den er pumpet op til over 10hk og kan tage ligeså mange rpm. som dem.

Mine gamle Yamaha'er (5.3 g 8.5) gik i området 85-90 med et optræk, der ikke krævede fileri med koblingen.
Svar
#12
Energy Skrev:En 90cc ! ?, hvad var det for en - en Mustang ?
Næh, det var en ombygget 5 gears Florett RS-GS fra engang i slutningen af 70'erne. Før "drengene" havde fat i de 50 ccm, kørte den omkring de 80-85 km/t (ægte km/t) Fortvivlethock:
Beatus, qui prodest, quibus potest
Stavefejl og dårlig grammatik er lavet bevidst. Det øger underholdningsværdien.
Remember... four wheels move the body, but two wheels move the soul.
Svar


Forum spring: