Søg Garagen Hej Gæst! Register

Regal Raptor: Tips og tricks
#1
Hej allesammen!

Står her og har bestilt en Regal Raptor 50cc som jeg skal ned og hente en gang i næste uge.
Det er min første knallert så min viden indenfor området, motor- og vedligholdelsesmæssigt, er ret begrænset. Er nogenlunde klar over hvor div. begrænsninger og sådan sidder, men at kunne fjerne begrænsninger er jo langt fra det samme som at vedligeholde "dyret". Derfor ville jeg lige høre nogen af jer "knallert-orakler" ( Grin ) ad mht. hvad og hvordan den skal vedligeholdes og ellers pusles om.

Fisker lidt efter en uddybning af det Parkhave skrev i dette indlæg:

http://www.billig-scooter.dk/viewtopic.p...r&start=20

men alle former for tips og tricks, samt gode og dårlige erfaringer med den, er meget velkomne!

På forhånd tak Grin

- Jesper
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Er der overhovedet ikke nogen der har noget at sige? =)
Svar
#3
Jesper Skrev:Er der overhovedet ikke nogen der har noget at sige? =)

Herinde kræves der tålmodighed, med hensyn til svar. Der er da nogle BS'ere, der kører på en sådan model, så vent til de ser indlægget, Jesper Smil.
Svar
#4
=)
Svar
#5
Vil også lige høre hvordan den har det med at køre i regnvejr?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Hej Jesper

Jeg købte sidste sommer så'n en kværn med Americansk flag og sidetasker, kørte 1600 km UDEN nogen som helst problemer af nogen art også i regnvejr, blev dog rigtig træt af at der ikke var noget træk i den, så jeg købte en sprit ny 125ccm komplet motor på nettet for 2500 kr inc. (karburator,tænding,tandhjul - 16 tands, laderelæ, tdi box) + købte en rigtig motorcykel kæde og til sidst satte jeg et 32 tands bagtandhjul (fra Honda Dax) på.

Og nu stryger jeg afsted med omkring 100 kmt lol, du skal lige vide at de bag støddæmpere der er påsat din knallert er UDEN dæmpning af nogen art, kun fjedre så også efter at være godt træt af at hoppe og danse rundt på vejen så jeg måtte en tur forbi T-Hansen og købe et sæt cross universal (290mm) dæmpere og flyttede beslagene på baggaflen, nu har jeg fart OG vejgreb. Motoren jeg fik fat i passede i stellet MEN måtte flytte den stiver under motoren nedad pga. starteren sidder i bunden af den nye motor, alt i alt ikke de helt store ændringer (HVIS man selv har et svejseværk).

Det skal lige siges at da jeg købte min knallert fik jeg monteret en fart begrænser og den virker OGSÅ på den nye motor, sat til max 40kmt og slået fra som sagt omkring 100 kmt. Med min alm. 50ccm motor kunne jeg uden begrænser køre omkring 50kmt og med begrænser sat til IKKE en dag over 30kmt.

Nå men nu fik du da lidt info og mit indlæg blev laaaangt, syntes bare jeg ville dele mit "project" med jer andre, hej hej.

Ps. Mit inlæg er også herinde et andet sted, undskylder min dobbelt post.
Svar
#7
Tak for dit uddybende indlæg Grin

Det med støddæmperen kan jeg kun være enig i! Jeg slipper sædet bare ved de mindste vejbump, så det kunne jeg godt finde på at gøre noget ved.

Kunne også godt tænke mig den gik lidt hurtigere, men tror ikke jeg skal til at rode med en større cylinder. Størrelsen på bøden afskrækker mig lidt =) At pille et par begrænsninger, så jeg kan følge med mine scooter-venner, bør være nok.

Når vi snakker helt basal vedligeholdelse, hvad gør du så? Mener sådan noget som at holde den ren og skinnende og fri for rust. Hvis jeg nu skal vaske den kan det så gøres med en haveslange, eller er der nogen steder der ikke må blive vådt? Skal der noget sæbe i vandet? Findes der noget man kan smøre på chromen, malingen eller motorblokken for at holde den pæn og rustfri?

Håber du har mod på lidt mere skriveri Grin
Svar
#8
Jesper Skrev:Tak for dit uddybende indlæg Grin

Det med støddæmperen kan jeg kun være enig i! Jeg slipper sædet bare ved de mindste vejbump, så det kunne jeg godt finde på at gøre noget ved.

Kunne også godt tænke mig den gik lidt hurtigere, men tror ikke jeg skal til at rode med en større cylinder. Størrelsen på bøden afskrækker mig lidt =) At pille et par begrænsninger, så jeg kan følge med mine scooter-venner, bør være nok.

Når vi snakker helt basal vedligeholdelse, hvad gør du så? Mener sådan noget som at holde den ren og skinnende og fri for rust. Hvis jeg nu skal vaske den kan det så gøres med en haveslange, eller er der nogen steder der ikke må blive vådt? Skal der noget sæbe i vandet? Findes der noget man kan smøre på chromen, malingen eller motorblokken for at holde den pæn og rustfri?

Håber du har mod på lidt mere skriveri Grin

Hej Jesper

Jeg vasker bare min med auto shampoo sådan en gang om ugen, og med hensyn til cromen anbefaler jeg autosol (tupe) jeg mener T-Hansen har den og så kan du bruge klar tectyl på spray til stellet , men sprøjt ikke for meget på - også T-Hansen. Du skal envidere være MEGET opmærksom på at din kæde er vedligeholdt MEGET tit, og justeret korekt da du kan komme ud for at HVIS den render af tandhjulet (hvilket den IKKE kan) så ryger dit dæksel og dermed kan du totalt smadrer din gear kasse. Den motor jeg købte er en Ducar og der er problemet IKKE, på din motor er der et leje i DÆKSLET ved fortandhjulet og akslen går derud, hvilket medfører at kæden ikke kan gå fri hvis den går i udu, på min den anden motor er akslen "fri" i den ene ende hvilket lader kæden gå forbi HVIS uheldet skulle være ude. En anden ting der irreterede mig var at baghjulslejerne kun holdt til de omkring 1600 km jeg nåede at køre med 50ccm'ern, der var simpelt en konstant brummen, rigtig irreterende at høre på. Så jeg satte FAG lejer i istedet og de holder istedet for de "Kina" lejer uden navn der var brugt lol. Jo en anden ting : din forlygtepære springer nok hele tiden fordi lygten ryster extremt meget ved normal kørsel..
Det eneste sted du ikke skal poste for meget vand på er tromlebremserne for og bag, ellers har jeg ikke haft de store problemer med vand, har kunne starte bagefter hvergang.

Her er linket til ham jeg købte motoren af : http://www.impot.dk/motore.php HVIS du nu sku finde på noget skægt...

Ps. Et rigtigt godt råd er også at sprøjte tectyl ind i bagsvingeren (tag kædestrammerne af) og et til, alle steder hvor du på nogen måde kan komme til stellet INDEFRA der ville jeg ikke spare på tectyl'en, knallerten er IKKE behandlet på nogen måde overhovedet. Pas desuden på overvægt da bagsvingeren er lavet af noget MEGET tyndt profil jern, (man får hvad man betaler for) jeg har forstærket min og malet den pænt grå igen.
Svar
#9
Husk nu, at en ægte "chopper" er stivstel, d.v.s. den eneste affjedring er sædet og blæveret i din rumpe 8)

Så skal det være helt rigtigt, piller du støddæmpere og fjedre af, og svejser 2 jernstænger ind i stedet for. :respekt:
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Rottweiler: Hold da op. Kommer ihvertfald ikke til at kede mig i sommerferien Blink med øjet Det med belastningen på bagsvingeren bliver nok ikke det store problem: vejer kun 60 kg MED "udrustning" Grin

Når du vasker den og sprøjter tectyl på har du så skildt den helt ad, så du rigtig kan komme til på stellet, eller er det ikke nødvendigt?
Svar
#11
Rexman Skrev:Husk nu, at en ægte "chopper" er stivstel, d.v.s. den eneste affjedring er sædet og blæveret i din rumpe 8)

Så skal det være helt rigtigt, piller du støddæmpere og fjedre af, og svejser 2 jernstænger ind i stedet for. :respekt:

Tror godt jeg kan leve med at det ikke er en "ægte" chopper, hvis det er alternativet Grin
Svar
#12
Jeg har kørt knapt 2000 km på min, jeg kunne aldrig finde på at ændre affjedringen, så skulle i prøve at køre NRG i stedet, så kan vi snakke om hård affjedring.

Jeg monterede 72CC cylinder og top, det går den fint med, ganske udemærket træk og rimelig topfart.

Bremserne er livsfarlige, det er lige som at stoppe en coaster på havet, så jeg arbejder på at finde nogle bremsebakker med bedre belægning for at se om det hjælper.

Jeg tværede min ind i WD40 her i vinters, det holdt rusten på afstand. Stellet skal også have WD40 da lakeringen er sket i en kinesisk lade i mørke, så den er meget tynd og modtagelig overfor rust.

Bagdækket er absolut ikke til våde veje, jeg har i begyndelsen ofte været tæt på at lave et flyvende stunt, men har lært at sagtne farten i sving hvor vejen er våd

Pærer har jeg ikke skiftet endnu, speedometeret er skiftet til et der viser KM i stedet for miles.

Ellers er jeg tilfreds med købet, man får hvad man betaler for, og den er ganske udemærket til prisen.
Pensioneret knallertforhandler af guds nåde.
Svar


Forum spring: