Søg Garagen Hej Gæst! Register

PGO Tornado problemer
#1
Hej

Jeg har en ganske kedelig 100% standard pgo tornado 30'er scooter der ved bundgas begynder at gå meget ujævnt i motor, nærmest hakkende som motoren sætter ud, kan det være for lille dyse fra standard?

Da den gjorde det føles det næsten som hele maskinen gik i stå, det gav et ordenligt hak, den gik dog ikke helt ud.

Varmesætning måske, den kørte kun 35 på det tidspunkt, og olie tanken er næsten fuld.

Forslag ønskes.

Skal lige siges jeg har intet forstand på at skrue i scooter overhovedet, så svaret må gerne være simpelt eller godt forklaret hvis det er teknisk

Mvh
Ronni
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
For lille dyse(standard er 72), skidt i karburator/luftfilter/benzinfilter(rens hele molevitten). Topstykket/stempeltoppen kan sikkert også trænge til en rensning? Det er ting du burde undersøge. Ihvertfald til at starte med Smil.

Luftfilterindsatsen kan du evt udskifte med et Thansen filter til en flad 50'er og benzinfilteret kan vist kun få'es originalt. Det koster omkring 80 kr. Tjek også dit tændrør, er det kulsort er det skidt, er det cociofarvet er det fint Smil.

Jeg synes selv at det er lidt besværligt at rense en luftfilterindsats, så jeg smider den ud og køber en ny hos THansen, når jeg har brug for en. Det gælder også for benzinfilteret, det ryger også ud, og bliver erstattet af et nyt.
Svar
#3
Hej

Mange tak for svaret, det må jeg lige tjekke lidt op på Smil

Kan dysen virkeligt være for lille til en standard scooter, den er ikke tunet eller pillet ved overhovedet.

Hvor meget skal jeg evt op i dyse, 76 eller sådan noget, eller skal man springe til 82, altså 10 nummere op ?

Jeg har dog ikke meget lyst til at skulle til at pille ved topstykke/stempel, har simpelthen ikke forstand på det. Ked af det

Mvh
Ronni
Svar
#4
dark0n3 Skrev:Hej

Mange tak for svaret, det må jeg lige tjekke lidt op på Smil

Kan dysen virkeligt være for lille til en standard scooter, den er ikke tunet eller pillet ved overhovedet.

Hvor meget skal jeg evt op i dyse, 76 eller sådan noget, eller skal man springe til 82, altså 10 nummere op ?

Jeg har dog ikke meget lyst til at skulle til at pille ved topstykke/stempel, har simpelthen ikke forstand på det. Ked af det

Mvh
Ronni


Er scooteren standard, så burde det ikke være nødvendigt med et dysseskift. Men der sker ikke noget ved at prøve, at gå op til en 74-76'er. At gå op til en 82'er skal du kun, hvis du har pillet ved den Smil. Er det en helt ny scooter du har??
Svar
#5
Hej

Nej scooteren er en ældre fra 2003, og har kørt knap 12.000, den skulle dog være serviceret, men begynder at tvivle på det.

Den kører fint lige ind til man giver den bundgas, så begynder den at gå underligt i motoren, hakke, og tabe omdrejninger.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
dark0n3 Skrev:Hej

Nej scooteren er en ældre fra 2003, og har kørt knap 12.000, den skulle dog være serviceret, men begynder at tvivle på det.

Den kører fint lige ind til man giver den bundgas, så begynder den at gå underligt i motoren, hakke, og tabe omdrejninger.


Det kan også være, at den trænger til nye ruller?? Men prøv først at gå de ting igennem som jeg har nævnt, og så meld tilbage om det har hjulpet Smil.
Svar
#7
Hej

Rullerne sidder under varioen ikke ?

Ved du hvad størrelse er standard på sådan en scooter, det er vist bare en hot 50 med andre skjolde.

Mvh
Ronni
Svar
#8
16x13mm - 7 gram er standard på en hot50.
Svar
#9
Hm en lille update:

Har fået skiftet luftfilter idag, og tjekket tændrør.

Luftfilter var godt snasket til og der sad en masse lort inde bag ved det, tændrør var en blanding af hvid og sort, tror det er olie snasket.

Men jeg lagde mærke til der ingen begrænsning var i luftfilter, det kan jo forklare hvorfor den hakker på toppen hvis den kører med standard dyse.

Er det ikke meningen der skal sidde en snorkel eller noget i det ?

Nogen der kan komme med en beskrivelse af hvordan jeg kommer til kaburatoren på sådan en scooter, jeg skal vel til at fjerne et par skjolde eller noget i den stil ?

Mvh
Ronni
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
dark0n3 Skrev:Hm en lille update:

Har fået skiftet luftfilter idag, og tjekket tændrør.

Luftfilter var godt snasket til og der sad en masse lort inde bag ved det, tændrør var en blanding af hvid og sort, tror det er olie snasket.

Men jeg lagde mærke til der ingen begrænsning var i luftfilter, det kan jo forklare hvorfor den hakker på toppen hvis den kører med standard dyse.

Er det ikke meningen der skal sidde en snorkel eller noget i det ?

Nogen der kan komme med en beskrivelse af hvordan jeg kommer til kaburatoren på sådan en scooter, jeg skal vel til at fjerne et par skjolde eller noget i den stil ?

Mvh
Ronni

Hvis snorklen er fjernet får den for meget luft, så du må se om du kan få fat i sådan en. For ellers skal du til at rode med gasnål og dyse for at få den til at køre ordentligt. Og prøv med et NGK 8 rør(formoder det er et 7'er rør du har i? ).

For at komme til karburatoren piller du hele sædepartiet af(sæde/hjelmrum). Det sidder fast med 4 bolte. 2 i hjelmrummet og 2 oppe under "bagsædet" .
Svar
#11
Hej

Jeg er ikke sikker på om snorklen er fjernet, jeg synes bare ikke jeg kunne se den da jeg alligevel havde hatten af luftfilteret for at skifte.

Lige pt kører scooteren med et 7'er tændrør ja.

Jeg regner med at prøve i morgen at få kigget hvilken dyse der sidder i kaburatoren, og evt få den dyset lidt op.

Har følgende dyser på lager: 74 76 78 80 82, nu håber jeg det er nok.

Mvh
Ronni
Svar
#12
Snorklen sidder udvendigt, bagpå luftfilterkassen Smil.
Svar


Forum spring: