Søg Garagen Hej Gæst! Register

Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Montering af 70cc-kit på Giantco Sprint
#1
Obs: Guiden er indsendt af 4-takter


Stod og skulle købe ny scooter, og der er jo nok at vælge i mellem på markedet. Skulle jeg købe en til 15-20.000.-, eller tage chancen, og købe en Giantco Sport 45 hos T.Hansen, til en kampagnepris af 7.000.- kr incl. tyverialarm ? Det lød fristende, og jeg slog til.

[Image: album_pic.php?pic_id=788]

Nu er det ikke fordi jeg vil skamrose T.Hansen, men alt har altså bare fungeret for mig, og de kommentarer om fra mine venner, at jeg nok ikke skulle købe en så billig 4takter, ja det er altså bragt til skamme. Ok, som helt pinlig lovlig, er den sløv i betrækket.

Jeg har været igennem hele maskinen efterhånden, og der er altså ikke meget at komme efter, har selv rettet et par småfejl. Malingen er meget pæn og stærk med lakering overalt, og samlekvaliteten er også ok. Det er trods alt ikke en maskine til 15.000.- eller mere, men fabrikken er ISO 9001 certificeret, og jeg ved at der kommer rigtigt mange varer fra Kina, flere end man umiddelbart tror. Nu er jeg også sportsfisker, og mærke stænger og mange mærke hjul, er også produceret i Østen og de er hammer dyre, en halv scooter! ( det samme gælder PC komponenter, mærke tøj m.m. ) det er ikke så usædvanligt i vore dage. Netop derfor, kan man få et rimeligt godt produkt, grundet lave produktionsomkostninger, til en meget attraktiv pris.

I starten kørte den ikke særlig godt, og lidt skuffet var jeg. Men efter lidt trimning, og et service besøg hos T.Hansen, der udbedre små fejl uden at blinke, og med fuld garanti, hurtig og god service, ja så kørte den som en drøm. Det var før jeg ændrede på motor konstruktionen vel at mærke.

Ja så var det jo jeg kørte i strid modvind, og op af nogle meget stejle bakker, og her manglede jeg lidt ekstra kræfter. Det kan Protuna.de råde bod på, så jeg købte udstødning, CDI og 70cc cylinderkit, og det har jeg bestemt ikke fortrudt, nu er der kræfter i maskinen, og den spinder som en drøm. Det er det den som standard er bygget til, tror jeg. Kører snildt de 45 km/t jeg må, med halvt gas ud af lige vej, altså GPS rigtige km/t, det svarer til 60 på mit speedometer. Jeg har med en tynd sort tusch skrevet når jeg kører 30-40 og 45 kmt oven på speedometeret, det har jeg lært at leve med. Jeg har hørt at næsten alle scootere viser for meget, ofte 10 kmt.

Det er jo et kanon billigt sæt, i forhold til så mange andre scootere. Der står i manualen, at det også passer til Kymco GY50, men det må i selv tjekke hos http://www.protuna.de

Husk: Garantien ikke dækker, når du har foretaget konstruktionsmæssige ændringer, så tænk dig godt om før du går i gang.


Hvor meget giver det så? Det er svært at svare præcist på, men jeg vil skyde på, den får dobbelt ydelse, altså et moderat tun, som jeg mener den snildt kan holde til, at køre med. Det er ikke som en 2 takter med 12 hk. tun der hviiiiner og starter på baghjul, men det giver en meget markant og mærkbar trækkraft, og en helt anden oplevse at køre på denne dejlige maskine.

Der følger en rimelig god vejledning med, illustreret med foto, der er dog detaljer man bare skal vide for, at gå i gang med opgaven, dem prøver jeg her, at skrive så forståeligt som miligt.

Du skal give dig selv god tid til at skifte sættet, jeg brugte vel 6 timer, men det kan sagtens tage længere tid. Stå indendørs med god belysning.

Jeg har en videregående teknisk uddannelse, så det kan godt være jeg skriver i et utydeligt sprog, det kan også ske, at jeg bruger nogle forkerte ord på nogle dele, eller springer ting over der er en selvfølge for mig, men er der tvivl om noget, så kontakt mig bare med en besked.


Jeg fralægger mig ethvert ansvar for eventuelle fejl i artiklen !


Selve cylinderkittet indeholder : Topstykke, cylinder, knastaksel-(brug ikke den gamle!) stempel, 5 stempelringe-krydspind og låsringe, pinbolte for karburator og udstødning ( der er ikke ny udstødningspakning med, så køb en ny hos T.Hansen) pakninger, på nær nylon-gummipakning for karburator-genbruges fra gammel cylinder. Der er afvigelser fra vejledningen, til det der rent faktisk er i sættet.


Medfølgende instruktion side 1:
[Image: album_pic.php?pic_id=789]


Medfølgende instruktion side 2:
[Image: album_pic.php?pic_id=790]

Foto af cylinderkit:
[Image: album_pic.php?pic_id=791]





Disposition:
1: Rengøring – vask af hele scooteren
2: Klods scooteren op
3: Afmontering af sædekasse
4: Afmontering af diverse dele
5: Afmontering af plast-kølekasse
6: Afmontering af ventildæksel, vippearme, knastaksel, knastkæde, topstykke, kædestyr, cylinder og stempel
7: Montering af stempelringe og stempel
8: Montering af cylinder, tændrør, kædestyr, topstykke, knastkæde, knastaksel, kædestrammer, vippearme
9: Justering af ventiler
10: Montering af ventildæksel
11: Montering af plast-kølekasse
12: Montering af karburator og udstødning
13: Tjek olie stand, hæld lidt 2 taks olie i benzinen – start dyret
14: Monter sædekasse



Generelt – skru evt. bolte, du tager ud fra stel og andet hvor det er muligt, fast i samme huller igen, så bliver der ikke tvivl om hvor de sad. Det er en god ide at have nogle rene æsker klar, så du kan inddele boltene i et system, for lettere montage senere. Husk at vær pinlig omhyggelig med rengøring før du afmonterer ventildækslet, der skal ikke sand og andet skidt i motoren, vask hænder, før montering og justering, brug altid en helt ren fnugfri klud til at tørre hænder i, samt til behandling af de nye dele. Tag foto, hvis du har mulighed for det.

Punkt 1, 2 & 3:
En god rengøring minimere risikoen for at få skidt i motoren. Hvis du har mulighed for det, så klods scooteren op, så du får en god arbejdshøjde. Jeg brugte en stige med en plade på, vær 2 om det, så du ikke vælter med skidtet. Inde i selve sædekassen er der 4 bolte, 2 bagerst oppe foran tankdækslet, og 2 i bunden, ved siderne af dækslet ned til karburatoren, alle 4 skruer er til 10 mm. top. Nede på trinbrættet under gummimåtten, sidder 2 krydskærv skruer. Når alle skruer er fjernet, tages kassen forsigtigt af.



Punkt: 4
Afmontering af karburator skru indsugningsslange fra luftfilter af. Skal du skifte til anden dyse, så læs denne artikel:
Sådan skifter du dyse
Afmonter tændrørshætte, overtryksslange fra ventildæksel, samt udstødning. Afmonter det sorte rør der går fra topstykket og op i en slange, skru de 2 møtrikker af ved flangen på røret der sider på topstykket, skru spændebåndet fri ved overgang fra rør til slange, pil så røret af slangen. Lad slangen blive siddende, skal ikke bruges mere, og det skal røret heller ikke - dette rør skal ikke genbruges ! Man kan også skrue pinboltene til karburatoren i cylinderen ud, så er det lettere at afmontere kølekassen.

[Image: album_pic.php?pic_id=792]


Det er dette sorte rør der ikke skal genbruges:
[Image: album_pic.php?pic_id=793]



Punkt 5:
Afmontering af plast-kølekasse: På højre side af motoren sidder indsugningsdelen af plastkassen, der er 2 bolte, vær opmærksom på, at der sidder en ledning på den ene bolt, og den skal på igen, du er nød til at løsne bagskærmen, læg den til side. Der sider 2 små krydskærvskuer på plastdækslet, afmonter disse. Inde i motorrummet, sider 2 bolte der holde plast køle-kassen sammen, en på hver sin side af cylinderen, pas på de 2 løse plader, der udgør møtrikker, disse skal side rigtigt igen for senere at kunne montere kassen korrekt. I venstre side helt nede ved siden af cylinderen, sider også en bolt. Nu skulle du kunne afmontere kassen forsigtigt.

Beslag bagskærm, husk ledning:
[Image: album_pic.php?pic_id=794]


Krydskærvskruer, og den ene af 2 samlebolte i motorrummet:
[Image: album_pic.php?pic_id=795]



Punkt 6:
Afmontering af gummipakning, ventildæksel, vippearme, knastaksel, knastkæde, topstykke, kædestyr, cylinder og stempel.
Afmonter den gummipakning, der går hele vejen rundt om ventildæksel og topstykke, denne skal genbruges. Skru de 4 bolte af ved ventildækslet, og fjern dette. Skru de 2 bolte af ved knastkæde-strammer–huset, det sidder på selve cylinderens overside til venstre og fjern dette, der er en fjeder inden i der også skal ud. Inden du monterer denne igen på den nye cylinder, skal den lige nulstilles, det gøres ved at trykke på den lille bevægelige del, der holder selve strammer bolten nede på plads, for at stramme knastkæden.

En lille detalje til dem der ikke ved det, er at krumtappen kører 2 omgange når knastakslen kører en omgang, derved de 4 takter. Indstil motoren som følger før du går videre.


På Giantco, er knast-tandhjulet mærket med 2 små huller lige tværs over center, og et lidt større hul 90 grader forskudt, altså lige mellem de små huller. Det store hul skal stå i top, og de 2 små huller skal flugte med topstykket. Under plastdækslet ved motor køle skjoldet, (der hvor tændingen sider) er der et mærke markeret med T, dette mærke skal stå ud for markeringen i motorblokken, MEN her er de 4 takter vigtige, ventilerne skal stilles under kompressionstakten, det er når knasterne vender ned mod cylinderen, og man kan mærke lidt slør i vippearmene, hvis dette ikke er tilfældet, tørnes motoren en omgang mere - tørnes er at dreje motorens krumtap - det gør du på det vide plasthjul ved svinghjulet, marker evt. plasthjulet med en tuds, så du ikke skal om på den anden side hele tiden, for at se hvor motoren står, det er kun ved selve finindstillingen, som skal være præcis, du skal om at tjekke, ventilerne er nu upåvirkede.

Jeg mærkede knastkæden med en ridsespids ud for det ene lille hul i knastkæde hjulet. Men pas på her, hvis du ved et uheld, drejer – tørner motoren - så passer takten ikke, så når du montere kæden igen på den nye optimerede knast, skal du tjekke at mærket ved svinghjulet står ud for T mærket i motorblokken, og du kan gå videre.

Afmonter de 4 bolte, der holder vippearmene og knastakslen på plads, bemærk at denne del er mærket med : T-J-X-E, disse bogstaver skal vende på hovedet når du montere denne del igen, og T og J skal være øverst. Fjern vippearme.

Nu kan du fjerne knastakslen, (der ikke skal bruges igen) den skal vippes forsigtigt af kæden. Bind et tyndt stykke ståltråd om kæden, så har du styr på den når den skal monteres igen. Læg en ren klud under motoren, så kæden ikke falder ned på støtteben, som er beskidt.

På venstre side af cylinderen, sider 2 bolte der går ned i motorblokken (8 mm. top med forlænger) afmonter disse.

Nu kan du fjerne topstykket, og på en 4 takter, er det her indsugning og udsugning sider, og altså ikke i cylinderen som på en 2 takter. Fjern KUN den nederste sorte nylon-plast ”pind” kædestyr (sidder i kanalen ved siden af foringen), dette nylon kædestyr trækkes forsigtigt op, der er et hak i cylinderen den skal op af. Nu kan du forsigtigt fjerne cylinderen.

Læg en ren klud ned i hullet til krumtaphuset. Nu skal stemplet afmonteres. I hver side af stemplet, ved krydspinden, sider der en låsering, den ene af disse fjernes med en spidstang, jeg brugte en i 90 grader, der er ikke meget plads. Nu kan du trykke krydspinden ud og fjerne stemplet.


Ventil vippearme – mærket med bogstaver:
[Image: album_pic.php?pic_id=796]


Ventil vippearme og knast tandhjul i korrekt stilling før afmontering, mærk kæde ud for det lille hul til højre:
[Image: album_pic.php?pic_id=797]


Hul til hus for knast-kæde strammer i cylinder:
[Image: album_pic.php?pic_id=798]


Helt til højre ved siden af indsugning karburator, ses kædestrammer huset:
[Image: album_pic.php?pic_id=806]


Knastaksel:
[Image: album_pic.php?pic_id=799]


Knastkæde, til venstre ses svinghjul-ventilator hjul for køling af motor:
[Image: album_pic.php?pic_id=800]


Korrekt placering af svinghjul:
[Image: album_pic.php?pic_id=801]



Punkt 7:
Montering af stempelringe og stempel.

I en pose i æsken, finder du det nye stempel. I alt 5 ringe skal forsigtigt monteres. Der en ring, der er bukket op og ned i tyndt metal, det er den tykkeste af dem alle, den skal i den nederste reces-rille i stemplet, på hver side af denne, skal de tyndeste ringe monteres, i midten den sorte ring af kunststof, og øverst stålringen.

Monter stemplet igen, Der er et mærke ”IN”i den ene side af stemplet dette skal vende op ad. Der er nye låsringe og krydspind med, sørg for det er helt rent inden du montere det.


Montering af stempelringe, (obs foto fra gl. stempel):
[Image: album_pic.php?pic_id=802]


Stempel top, på det ny stempel kan ”IN” mærket ses:
[Image: album_pic.php?pic_id=803]



Punkt 8:
Montering af cylinder, tændrør, nylon-kædestyr, topstykke, knastkæde, knastaksel, kædestrammer, vippearme, og gummipakning.

Inden du monterer den nye cylinder, skal du hælde lidt motorolie på en ren klud, og smører cylinderen indvendigt. Husk at monterer bundpakning, denne skal vende rigtigt, der er et lille hul i pakningen med en buet rille op til dette hul, du kan se på cylinderbunden, hvordan pakningen skal vende.

Nu kan du forsigtigt montere cylinderen ned over stemplet, husk at smøre cylinderen i foringen med motorolie. Så kommer ståltråden ind i billedet, ståltråden trækkes op gennem kanalen i venstre side af cylinderen og fastgøres igen så kæden ikke hænger løst og dingler. Så monterer du cylinderen resten af vejen ned over stemplet. Ingen vold her ! du retter stemplet til så det passer i cylinderretningen, og med et par fingre under stemplet og en hånd på cylinderen, kan du mærke når det går rigtigt sammen og lige ind i cylinderen. Monter nu den underste plast - nylon kædestyr igen, den styrer knastkæden ned til tandhjulet på krumtappen. Den skal lige skubbes på plads i motoren, så de 2 tapper på pinden går ned i recessen i cylinderen. Monter toppakning, og sæt de 2 bolte i venstre side af cylinderen løst i igen, spænd dem ikke endnu.

Nu er det topstykket. Monter en ny udstødningspakning, pinbolte til karburator og udstødning, samt den gummi-nylonpakning (den tykke sorte) fra det gamle topstykke, husk der sider en tynd pakning mellem denne og topstykket. Monter forsigtigt topstykket, og sørg nu for at det er rent ! (ja ja og ja, nu har vi fattet det skal være rent din gamle idiot) - nå ok hehe Smil


Udstødningspakning sider oppe i hullet, den gamle kan måske bruges, men det er ikke optimalt til en ny udstødning:
[Image: album_pic.php?pic_id=804]



Monter den nye knastaksel, tjek at motoren står rigtigt, man kan vippe knasten lidt, og når man har ramt sit mærke, kan man ved at dreje motoren få kæden på. Dette kan kræve et par forsøg, før man rammer plet, hvilket er MEGET vigtigt, når du mener det er ok, så tjek T mærket, og det store hul i knast tandhjulet vender op, og de 2 små huller flugter toppen af topstykket, så er det ok. Nu kan du montere vippearmene igen, og de 4 møtrikker, sørg for at vippe armene vender rigtigt T-J-X-E, disse bogstaver skal vende på hovedet når du montere denne del igen, og T og J skal være øverst:

[Image: album_pic.php?pic_id=796]


Nu kan du spænde de i alt 6 bolte der holder cylinder, topstykke og vippearme på plads. Spænd dem lidt af gangen, og krydsspænd dem. Her skulle man have en momentnøgle, men det har de færreste, så det er lidt på gefüll, det skal ikke knokkelspændes, men spændes godt. Efterspænd tændrør, igen det skal ikke knokkelspændes.

Monter knastkæde-strammer –huset, det sidder på selve cylinderens overside til venstre. Inden du monterer denne igen på den nye cylinder, skal den lige 0 stilles, det gøres ved at trykke på den lille bevægelige del, der holder selve strammer bolten nede på plads, for at stramme knastkæden. Inden du skruer låget på, så tryk ganske let strammeren ned mod knastkæden, den kører i hakker, og kan altså ikke gå tilbage igen, hvis du strammer kæden for meget, skal den 0 stilles igen, men før du putter fjederen i, som sørger for altid, at holde kæden stram, kan du lige med en lille skruetrækker, prikke denne lås lidt ned, men ikke ret hårdt, det kan du mærke på kæden, den må ikke være for stram, fjederen sørger for resten. Denne strammeanordning, trykker på den øverste nylon kædestyr.


Nylon kæde styr, skal ned i reces nederst til venstre på foto, det er kun det nederste kæde nylon styr, der skal af og påmonteres:
[Image: album_pic.php?pic_id=805]



Punkt 9:
Justering af ventiler.
T, dette skal stå ud for markeringen i motorblokken, MEN her er de 4 takter vigtige, ventilerne skal stilles under kompressionstakten, det er når knasterne vender ned mod cylinderen, og man kan mærke lidt slør i vippearmene som tidligere beskrevet, men har du ikke drejet på motoren, står den rigtigt, hvis dette ikke er tilfældet, tørnes motoren en omgang mere. Ventilerne er nu upåvirkede og kan nu indstilles, mine ventiler står på 0,05 mm. ved kold motor. Søgeblad kan købes hos T.Hansen. Der er også en glimrende illustration med foto af dette i Tips & Tricks, læs artiklen her: Justering af ventiler


Til resten tror jeg flere fotos er overflødige.


Punkt 10:
Montering af ventildæksel.
Husk overtryksslange, der monteres på den lille studs på ventildækslet, og husk at montere gummipakningen rundt om ventildæksel og topstykke.

Punkt 11:
Montering af plast-kølekasse.
Husk de 2 møtrikplader der sider på hver side af cylinderen, de skal vende rigtigt. Husk ledning på beslag til bagskærm, og den ene bolt i venstre side ved cylinder og motorblok.

Punkt 12:
Montering af karburator og udstødning.
Inden du monterer karburator, monter en 92 dyse, en 85 dyse kan hones op hos din lokale cykelsmed, jeg ved ikke om T.Hansen kan gøre det. Jeg overvejer at hone min op til 95. Se artikler om karburator og dyser, der er en med foto af det hele.

Justering: Juster luftskrue ca. 2½ omgang ud fra bundstilling.


Husk ny pakning for udstødning.
5 gr. ruller passer til min opsætning.



Punkt 13:
Tjek olie stand, hæld lidt 2 taks olie i benzinen – start dyret.


Punkt 14:
Monter sædekasse.


Inden du starter, skal du komme lidt 2 takts olie i benzinen. Min startede med det samme, men jeg havde heller ikke karburatoren skilt ad. Kør aldrig med ny cylinder og en kold motor, der er ikke noget der slider mere! Jeg lader min stå i tomgang 5 minutter før jeg kører, det er vigtigt de første kilometer. Stemplet er det der først bliver varmt i en motor, og udvider sig derfor før selve cylinderen, så derfor. Kør det så pænt til, som der står i instruktionsbogen, når den er varm, kan du godt fyre skidtet af over en kortere strækning. Skift motor olie efter max. 500 km. Og køb nu noget ordentligt olie hos T.Hansen 10w40 delsyntetisk til motoren – 39.-kr. pr. ltr., og delsyntetisk 90W til variatoren.

Jeg har licens til Formel Opel-Lotus, og har haft turbo biler med over 200 hk, og her er det langtfra ligegyldigt hvilke olier man benytter, det giver en bedre beskyttelse af motoren, og en målbar ydelse af maskineriet. Det kan man nok ikke lige sammenligne med en scooter, men alligevel, det hele tæller.

Sikke en dejlig lyd fra den potte waaauuurrrm hehe. Jeg har kørt over 30 km/ltr. på den første tankfuld, ganske pænt.

Nu kommer Giantco SPORT navnet til sin fulde ret, det er en helt anden maskine at køre på. Kør nu ordentlig! og pas på jer selv, man behøver jo ikke køre råddent, bare fordi man kan. God fornøjelse.




Mvh. 4takter
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Topdollar vejledning !.. 8)
Svar
#3
Den er fandme iorden SLK (4-takter Smil ). :clap:

Bare vi havde såden en guide til alle modeller.
Svar
#4
Grin Så kom der endelig en forklaring der slår alle andre Scooter mærker herinde. 1000 tak for indlæget, det må have taget noget tid at indrykke. Dejligt der er nogle der kan.
Og så kommer det gyldne spørgsmål. Du bor jo selvfølgelig ikke lige her i nærheden af Fredericia Griner Det er nok lidt for teknisk til at jeg tør gå igang med det. Har dog købt det for 1 mdr siden.
Fedt indlæg.
jabr2112
Svar
#5
Dejligt i kan bruge min guide. Du kan roligt gå i gang, det er ikke så svært, bare sørg for du har god tid, print vejledningen ud. Måske du kender en der kan hjælpe dig, med at holde styr på stumperne.

Mvh 4TAKTER :twisted:
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Hvad er det her rør enlig til Spørgsmålstegn
http://www.billig-scooter.dk/album_pic.php?pic_id=793
Svar
#7
Det ligner udstødningen.
Svar
#8
Se/læs under punkt 4 Smil.
Svar
#9
Jps Skrev:Se/læs under punkt 4 Smil.
Der står ikke hvad den er til Udråbstegn
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
hellbinde Skrev:Det ligner udstødningen.

Det er det ikke den sidder et andet sted
Svar
#11
Det må næsten være luftrøret til "efterbrænderen" - også kaldet katalysatoren.
Svar
#12
Energy Skrev:Det må næsten være luftrøret til "efterbrænderen" - også kaldet katalysatoren.

Som der står i guiden skal den ikke bruges igen. På 70ccm er der ikke nogen indgang der hvor den skal sidde. :?
Hvorfor skal den ikke bruges på en 70 ccm cylinder og topstykke Spørgsmålstegn
Svar


Forum spring: