Søg Garagen Hej Gæst! Register

Skivebremse hjælp
#1
Da jeg købte min scooter brugt, var den uden kaliper på den bagerste skivebremse.

Jeg har nu endelig fået en kaliper hjem og monteret på skiven, men nu er jeg løbet ind i problemer med at få tryk på hydraulikken.

Jeg har hældt den korrekte olie i, men jeg kan ikke rigtigt få det til at virke som det skal.
Hvis jeg løsner luft-skruen på kaliperen lidt, og strammer den igen mens jeg holder bremsen nede, kan jeg godt få lidt tryk, så bremsen virker (dog ikke ret godt) - men efter ca. 10-15 minutter max, er trykket væk igen, og bremsen virker slet ikke.

Hvad er den korrekte fremgangsmåde til at få trykket i bremse-systemet til at fungere optimalt?
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#2
Prøv at kigge her:
Guide til Skivebremse/kaliber.
Svar
#3
Super, der ser ud til at have løst problemet.

Jeg kopierer det lige ind her, til hvis andre skal bruge det, og den anden side er nede...


Citat:Udluftning af skivebremse

1. Fyld væske i beholderen, det er et must. Den skal ALTID være godt fyldt op, der må ikke komme luft ned i systemet, det er jo netop det vi prøver at få ud.

2. Sæt en gennemsigtig slange på udluftningsskruen på kaliberen. Nogle bremser har ikke en udluftningsskrue hvor der kan sidde en slange på, så her skal du blot bruge den fastnøgle der skal til at skrue på den.

3. Pump HÅRDT på bremsen nogle gange, og HOLD TRYKKET ved at holde bremsen så langt i bund du kan.

4. Løsn udluftningsskruen, og håndtaget vil gå helt i bund og du vil kunne høre luft fise ud af udluftningsskruen. (Hvis du har haft kaliberen skilt ad, eller der er VIRKELIGT meget luft i. Ellers vil der blot boble lidt, og der vil rende lidt væske ud).

5. Stram udluftningsskruen mens du stadigvæk har håndtaget i bund. IKKE PUMPE PÅ HÅNDTAGET MENS SKRUEN ER LØSNET! Du vil pumpe luft ind i systemet, og så er vi lige vidt.

6. Gentag punkt 3 :arrow: 5 indtil bremsehåndtaget er stramt og hårdt at trykke på. Hvis du lige har haft kaliberen skilt ad og der slet ingen væske er i systemet kan det sagtens tage 10 - 20min før det virker ordentligt, bare bliv ved med punkt 3 :arrow: 5, så vil det til sidst lykkedes. Og altid sørge for at der er væske i beholderen!

Mange tak!
Svar
#4
Vil det sige at den kan bremse ordentligt nu? Smil
Svar
#5
Ja, jeg kan rent faktisk blokere baghjulet helt hvis jeg vil nu, det kunne jeg slet ikke før.

-Før løb den "tør for tryk" efter ca. 10 minuter, men selv efter en lille tur ser den ud til at holde trykket.

Specielt tricket med at sætte en gennemsigtig slange på hjalp en del, for det afslørede at der ikke kun var luft i systemet, men også en slange der skulle strammes lidt.
-For når al olien der kom ud af luftskruen blev "fanget" i slangen, burde den jo ikke dryppe overhovedet - men det gjorde den - hvilket nok var grunden til at den mistede trykket før.
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#6
Hmm det MÅ åbenbart ikke være let.

På vej hjem fra arbejde, lige efter jeg drejede ind i indkørslen med ca. 20km/t blokerede bagbremsen totalt, og jeg var lige ved at vælte.
Ved nærmere inspektion viste det sig at metallet var knækket der hvor kaliperen sidder fast på motorblokken, så kaliperen kommer nok aldrig til at sidde fast igen, og det bliver garanteret dyere at få skiftet motorblokken, end det bliver at købe en ny scooter Græder Græder Græder Græder

Den sad så godt kilet fast, at jeg måtte have en hammer frem for at få den løs, så jeg kunne trække liget ind i garagen :-(


Nogen der har en løs ide om hvad det kan koste at få sådan en motorblok skiftet? Ellers må jeg nok se mig omkring efter en ny scooter :-(

[Image: album_pic.php?pic_id=995]
[Image: album_pic.php?pic_id=996]
Svar
#7
Av for den da. Mon ikke det er muligt at svejse den fast igen??
Svar
#8
Det er et godt spørgsmål. Jeg har ingen erfaring med svejsning, så jeg ved ikke om det kan lade sig gøre.

Jeg syntes metallet ser lidt porøst ud. Men det gør det sikkert altid når det er blevet flået fra hinanden på den måde.

Tror du et almindeligt værksted som fx Bruun Larsen kan lave den slags?

Eller mon det bliver noget hjemme-fusk man skal have gang i?
Svar
#9
Det burde snildt kunne svejses et sted hvor de alu-svejser.

Men hvorfor brækkede ophænget egentlig.. Spørgsmålstegn
Svar
Vil du slippe for reklamerne - Opret en bruger idag, og bliv en del af fællesskabet. :)

#10
Ja, det er et godt spørgsmål.

Min teori er at den nederst bolt var gået løs og havde ryset sig ud, for den sad stadig i det nederste ophæng, og var uskadt.
Det passer også med at hvis den gik løs, så var der kun éen bolt tilbage der holdt kaliperen fast, så da jeg bremsede til sidst (omend meget lidt) så skulle den ene bolt bære det hele, og det har åbenbart været for meget for den.
Svar
#11
gertsen Skrev:Ja, det er et godt spørgsmål.

Min teori er at den nederst bolt var gået løs og havde ryset sig ud, for den sad stadig i det nederste ophæng, og var uskadt.
Det passer også med at hvis den gik løs, så var der kun éen bolt tilbage der holdt kaliperen fast, så da jeg bremsede til sidst (omend meget lidt) så skulle den ene bolt bære det hele, og det har åbenbart været for meget for den.

Nok det, der er sket ja, æv da!.

De bolte skal også spændes meget godt til, speciet når de har et lille 10mm hovede og man bruger en lille fast/skraldenøgle.
Og lidt blå Locktite er også en god ide.. :wink:
Svar


Forum spring: